رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست شورای گفت‌وگوی استان کرمان

بالندگی کشاورزی با توسعه گلخانه‌ها تکمیل شود

رئیس اتاق کرمان با اشاره به رشد کمی گلخانه‌های این استان، بر لزوم توسعه کیفی گلخانه‌های نیز تأکید کرد و این کار را زمینه‌ساز تکامل زراعت، باغبانی و بالندگی کشاورزی استان دانست.

08 اسفند 1401
کد خبر : 55722
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: گلخانه‌های استان کرمان ازنظر کمی توسعه پیدا کرده‌اند اما ازنظر کیفی حرکت شتاب‌دهنده‌ای نداشته‌اند که این موضوع باید با جدیت پیگیری شود.

سیدمهدی طبیب زاده در هشتاد و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی موانع توسعه گلخانه‌های استان و ارائه راهکارهای پیشنهادی، افزود: در ضرورت توسعه گلخانه‌ها شکی وجود ندارد و در استانی با 25 درصد باغات کشور باید در تکامل زراعت و باغبانی، بالندگی کشاورزی با مبحث گلخانه‌ها تکمیل شود.

وی ادامه داد: توسعه گلخانه‌ها باعث افزایش راندمان تولید به‌منظور حضور در بازارهای جهانی و راهکار مناسبی برای تولید با توجه به گران شدن و کمبود آب است.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه حضور جوانان دانش‌آموخته باعث آغاز تحول در کشت‌های گلخانه‌ای شده است، گفت: در حال حاضر طرح توسعه راهبردی استان منطبق با شرایط گلخانه‌هاست که می‌توان آن را در استان و حتی در کشور به‌عنوان الگو مطرح کرد.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: برای تکمیل زنجیره توسعه گلخانه‌ها بحث حمل‌ونقل نیز باید تسهیل شود و در این زمینه نیاز به تعداد بیشتری از کانتینرهای یخچال دار وجود دارد که تعداد فعلی پاسخگوی نیاز تولید محصولات کشاورزی نیست.

وی ادامه داد: در این زمینه پیشنهاد ورود کانتینرهای یخچال دار حتی دست‌دوم مطرح است که می‌تواند کمک بسزایی در این حوزه داشته باشد.

طبیب زاده خاطرنشان کرد: احداث گلخانه‌های مدرن و تولید بذر هیبریدی مورد نیاز گلخانه‌ها باید در استان به‌صورت جدی دنبال شود زیرا تمامی بذر هیبریدی مورد استفاده وارداتی است و ممکن است به علت وجود برخی تحریم‌ها اشتغال و تولید این حوزه به خطر بیفتد.

سرمایه‌گذاران برای احداث گلخانه‌های وسیع حمایت شوند

در ادامه این نشست استاندار کرمان با بیان اینکه اقلیم مناسب استان برای توسعه گلخانه‌ها نعمت و ظرفیت مناسبی است، گفت: اشتغال، صادرات و ارزآوری در این حوزه وجود دارد و باید به سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی گلخانه‌های وسیع کمک شود.

محمدمهدی فداکار، افزود: در رابطه با حل مشکلات موجود برای راه‌اندازی سامانه هوشمند نظارت و ارزیابی سموم، با سازمان محیط‌زیست مذاکرات لازم انجام خواهد شد.

وی در رابطه با کمک به موضوع پژوهش و تحقیقات استان بیان کرد: در صورت امکان، اعتباری از بخش مدیریت بحران استان برای پژوهش‌های مطرح شده در حوزه تولید بذر و سرمازدگی پسته و ... تا پایان سال انتقال خواهیم داد.

استاندار کرمان بر راه‌اندازی تولید قطعات احداث گلخانه‌ها و برطرف کردن مشکل اسناد اراضی باغی و کشاورزی در قالب طرح کاداستر تأکید کرد.

غرفه دائمی عرضه محصولات کرمان در عمان و روسیه

در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دستاوردهای دانش‌بنیان و دانش فنی دانشگاه‌های استان در حوزه‌های بذر، کود و سم ارائه شود تا برای تحقق تولید گسترده آنها مدل‌های اقتصادی تهیه و تدوین شود.

محمدرضا پورابراهیمی، در رابطه با مسائل حمل محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای خاطرنشان کرد: مجوزهایی برای ورود برخی وسایل حمل‌ونقل در حال اخذ شدن است که اگر شرکتی در استان در این حوزه فعال باشد، می‌تواند از این فرصت استفاده کند.

وی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای نیز افزود: سازمان توسعه تجارت دو مرکز تجاری در عمان و روسیه راه‌اندازی کرده و رایزنان بازرگانی کشور در آنجا مستقر هستند که با کمک بخش خصوصی می‌توان غرفه‌ای دائمی برای عرضه محصولات استان در این کشورها راه‌اندازی کرد.

پورابراهیمی، تصریح کرد: همچنین روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در بحث احداث گلخانه‌ها در جنوب استان اعلام آمادگی کرده‌اند.

تولید دانش در صنعت گلخانه حمایت شود

در ادامه این نشست رئیس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: در حمایت از توسعه گلخانه‌ها باید حلقه و زنجیره حمایتی را قبل، حین و بعد از تولید اصلاح کرد زیرا اگر هر یک از این حلقه‌های زنجیره تکمیل نشود، کار محقق نخواهد شد.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: استان کرمان ظرفیت‌های بزرگ و مهمی در حوزه کشاورزی و گلخانه‌ها دارد اما باید این حوزه به سمت علمی شدن و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا پیش رود که در این زمینه می‌توان از مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای توسعه گلخانه‌ها به مطالعات تحقیقاتی ارزشمند نیاز داریم که باید در این زمینه از مجموعه‌های تحقیقاتی و پژوهشی فعال در زمینه بذر، سم و احداث گلخانه‌ها حمایت تا دانش تولید شود و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

حجت‌الاسلام حمیدی، تصریح کرد: از سرمایه‌گذاران بزرگ نیز برای تکمیل زیرساخت‌های گلخانه‌ها حمایت شود و دستگاه‌های مختلف تعهدات خود را به‌خوبی انجام دهند و دولت در زمینه بازاریابی و صادرات به تولیدکنندگان کمک کند.

در این نشست گزارش‌هایی با عنوان «دستاوردهای دانشگاه‌های استان در حوزه بذر و پایش سموم»، «مزایای گلخانه‌های با ارتفاع بلند و ظرفیت‌های استان در توسعه آن» و «لزوم اندازه‌گیری باقی‌مانده سموم در محصولات گلخانه‌ای» مطرح شد. همچنین چالش‌های توسعه گلخانه‌ها در استان مانند تکنولوژی پایین گلخانه‌ها و نگاه اشتغال‌زا به صنعت گلخانه به‌جای نگاه تولید و توسعه مطرح شد و پیشنهادهایی برای توسعه گلخانه‌ها به تصویب رسید.

موضوعات :
در همین رابطه