رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران

طرح‌های نیمه‌تمام در سراسر کشور؛ 81 هزار

به‌گفته رئیس ایدرو ۸۱‌هزار طرح نیمه‌تمام در کشور وجود دارد؛ از طرفی۲۷۱شهرستان با ۱۸‌میلیون نفر جمعیت، یا ‌واحد صنعتی ندارند یا تعداد‌ واحدها کمتر از میزان هدف‌گذاری است.

26 اسفند 1401
کد خبر : 55873
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

علی نبوی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه توسعه صنعتی گفته است: در بحث توسعه صنعتی و رسیدن به رشد اقتصادی هدف‌گذاری‌شده، دولت نباید خود متولی، برنامه‌ریز و اجراکننده برنامه‌های صنعتی باشد بلکه باید زمینه را برای بخش‌خصوصی فراهم کند.

نکته‌ای که بارها بخش خصوصی به آن تاکید کرده است؛ رئیس ایدرو برای عملی شدن این رویکرد از طرح توازن سرمایه‌گذاری که در این طرح دو موضوع توازن منطقه‌ای صنعتی کشور و توازن در زنجیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تولیدی کشور مورد‌توجه است؛ به‌عنوان مثال در حلقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف زنجیره فولاد سرمایه‌گذاری متعددی شده و ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و بر همین اساس نیز تولید ۵۵‌میلیون ‌تن برای سال‌۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده‌است اما بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که در بخش نورد این ۵۵‌میلیون ‌تن ظرفیت‌سازی شده اما در حلقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پایین‌تر این برنامه تعریف نشده و توازن وجود ندارد، بنابراین نمی‌توانیم به هدف برسیم.

به‌گفته نبوی سرمایه‌گذاری‌های متعدد صنعتی در مناطق مختلف کشور انجام‌شده اما بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حکایت از آن دارد که در برخی از مناطق سرمایه‌گذاری بیشتر از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های منطقه بوده‌است و توازن بین مناطق جغرافیایی کشور وجود ندارد. شهرهایی داریم که نرخ بیکاری پایینی دارند و مهاجر‌پذیر شده‌اند و از آن طرف شهرهایی را داریم که سرمایه‌گذاری صنعتی کمتری را جذب کرده‌اند و به همین دلیل در این مناطق اشتغال‌زایی مدنظر پیاده‌سازی نشده‌است.

او با بیان اینکه شهرستان‌های مختلف کشور را دسته‌بندی و بر اساس این دسته‌بندی اولویت‌بندی کردیم، گفته است: هم‌اکنون شهرستان‌های کشور به ۴دسته بر اساس اشتغال صنعتی، تعداد‌واحدهای صنعتی و... تقسیم شده‌اند.

به گفته نبوی، طرح توازن سرمایه‌گذاری، مکمل طرح آمایش سرزمینی است. البته وزارت صنعت اصراری بر صنعتی‌شدن همه شهرستان‌ها ندارد و بر اساس ظرفیت‌های شهرها برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. از سویی دیگر در همه شهرستان‌ها طرح‌های نیمه‌تمام داریم و یکی از اولویت‌های ما این است که این طرح‌ها را نیز بر اساس اولویت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، تکمیل کنیم.

لزوم تکمیل طرح‌های بالای ۶۰درصد

معاون وزیر صنعت، مهدن و تجارت با بیان اینکه در حال‌حاضر ۸۱‌هزار طرح نیمه‌تمام در کشور وجود دارد، گفته: البته اغلب این طرح‌ها زیر ۲۰‌درصد هستند و سرمایه‌گذاری خاصی ندارند. ما باید ابتدا به طرح‌های بالای ۶۰‌درصد کمک کنیم که زودتر تکمیل شوند.توازن به این معنا نیست که یک طرف را از دست بدهیم و طرف دیگر را توسعه دهیم. هم‌اکنون مناطق ۳ و ۴ به اندازه کافی و بیشتر هم سرمایه دارند که ما در این مناطق مشوق دولت را نخواهیم داشت، وگرنه باقی زیرساخت‌ها فراهم است. دستورالعمل سرمایه‌گذاری در وزارت صمت تدوین‌شده و پس از ابلاغ به‌صورت رسمی، جزئیات اعلام می‌شود. وی به بیکاری فارغ‌التحصیلان اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای بین وزارت صمت و وزارت علوم امضا شد تا آموزش‌های لازم حین تدریس به دانشجویان داده شود تا پس از اتمام دانشگاه، هم از تعداد فارغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌التحصیلان بیکار کاسته و هم نیروی انسانی موردنیاز بخش صنعت تامین شود.

نبوی درباره جزئیات طرح‌های نیمه‌تمام کشور، هم گفته است: ۶۰‌هزار طرح صنعت و معدنی داریم که فقط از وزارت صنعت جواز گرفته و هیچ پیشرفتی نداشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. ۸‌هزار طرح پیشرفت زیر ۲۰‌درصد و ۱۳‌هزار طرح پیشرفت بالای ۲۰ تا ۹۹‌درصد دارند.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) درباره نوسازی صنایع گفته: در دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قبلی صنایعی همچون هفت‌تپه، نساجی مازندران و... توسط ‌ایدرو نوسازی شدند اما در این دوره خودمان متولی اجرا نشدیم بلکه یک پلتفرمی را برنامه‌ریزی کردیم تا متقاضیان نوسازی و بازسازی را به افرادی که می‌توانند برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی کنند، مرتبط کنیم.

نبوی در ادامه به ‌جزئیات آیین‌نامه نوسازی و بازسازی صنایع نیز اشاره می‌کند: در بهمن سال‌گذشته آیین‌نامه نوسازی و بازسازی تصویب شد و کارگروهی متشکل از ۸ سازمان آغاز به‌کار کرد. بر همین اساس دستورالعمل نوسازی و بازسازی تصویب شد که در فرآیند ابلاغ است. بر همین مبنا ارتقای بهره‌وری و افزایش رقابت‌پذیری صنایع انجام خواهد شد.

اسفند 1396 علی عبدالعلی‌زاده، رئیس وقت «کارگروه پیگیری پروژه‌های نیمه‌تمام» درباره آمار طرح‌های نیمه‌تمام در کشور گفته بود: «درباره طرح‌های نیمه‌تمام به تفکیکی حوزه آمار نداریم اما در کل 63 هزار طرح نیمه استانی داریم و حدود 7 هزار طرح ملی نیمه‌تمام در کشور است که مجموع این طرح‌ها حدود 70 هزارتا است که حدود 4 هزار طرح واگذارشده است.»

در همین رابطه