رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

اتاق ایران آنلاین گزارش می‌دهد

سرنوشت بورس در مصاف با مقاومت تاریخی

شاخص بورس تهران در معاملات امروز توانست از قله تاریخی خود عبور کند؛ البته این پایان کار نیست و به عقیده تحلیلگران عبور از این محدوده به‌احتمال‌زیاد با نوسان و اتلاف زمانی همراه خواهد بود.

15 فروردین 1402
کد خبر : 55961
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
شاخص بورس تهران در معاملات امروز توانست از قله تاریخی خود عبور کند؛ البته این پایان کار نیست و به عقیده تحلیلگران عبور از این محدوده به‌احتمال‌زیاد با نوسان و اتلاف زمانی همراه خواهد بود.

عکس: همشهری

شاخص بورس تهران بعد از لمس قله تاریخی 2 میلیون و 103 هزار واحد در 20 مرداد 1399 با تغییر روند مواجه شد و تا امروز که با این مقاومت تاریخی شاخ‌به‌شاخ شد، هرگز نتوانست به این محدوده نزدیک شود.

عقب‌ماندگی بازار سرمایه از سایر بازارها در اقتصاد ایران که عمدتاً در سایه نگرانی از تنش‌های سیاسی ایجاد شده است، باعث شده این بازار در شرایط فعلی به مستعدترین بازار برای جذب نقدینگی و کسب بازدهی معقول تبدیل شود و هم‌زمان خبرهای مثبت سیاسی در روابط منطقه‌ای ایران و همچنین کاهش نسبی تنش‌ها در ماجرای هسته‌ای، اقبال بازار سرمایه برای تغییر روند و تداوم رشد را افزایش داده است.

بعد از آشتی ایران و عربستان سعودی و ازسرگیری روابط دو کشور در اسفندماه گذشته که اثرات مثبتی بر کاهش قیمت‌ها در بازار ارز داشت، شب گذشته نیز پایگاه آکسیوس به نقل از منابع آگاه مدعی شده که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در هفته‌های گذشته با شرکای اروپایی و اسرائیلی درباره نوعی «توافق موقت» با ایران رایزنی کرده است. این خبر، گرچه فعلاً قابل راستی آزمایی نیست و این احتمال وجود دارد که موردتوافق کشورمان نیز قرار نگیرد؛ اما به‌نوعی توانسته ثبات خاطری در مورد کاهش تنش در پرونده هسته‌ای برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کند.

در این شرایط، شاخص بورس تهران در 35 دقیقه ابتدای جلسه معاملاتی امروز سه‌شنبه 15 فروردین 1402) بیش از 44 هزار واحد رشد کرد و با قدرت از قله تاریخی 2 میلیون و 103 هزار واحد گذشت، اما همان‌گونه که در شکست مقاومت‌های مهم، معمول است، در دقایق بعدی از هیجان بازار کاسته شد و بسیاری از نمادها با کاهش نسبی قیمت در معاملات مواجه شدند.

در این میان، قیمت دلار در بازار آزاد به‌عنوان یکی از محرک‌های رشد بازار سرمایه نیز تحت تأثیر دخالت بانک مرکزی و همچنین خبرهای مثبت سیاسی با افت قابل‌توجه مواجه بوده و ظرف دو روز اخیر با افت قابل‌توجه به زیر محدوده 50 هزار تومان رسیده است. این موضوع، گرچه می‌تواند شتاب رشد بورس را کاهش دهد؛ اما همچنان به‌واسطه اینکه تورم رشد حدود 100 درصدی نرخ ارز تا محدوده فعلی در بازار سرمایه تخلیه نشده، این عامل به‌تنهایی کارایی نخواهد داشت.

یک فعال بازار سرمایه و کارشناس سرمایه‌گذاری، با خوش‌بینی نسبت به ادامه‌دار بودن رشد بازار سرمایه، گفت: تعلل شاخص در محدوده مقاومتی فعلی و اتلاف زمانی در این منطقه یک سناریوی محتمل ناشی از فاکتورهای مختلفی است که یک اتفاق معمول در شکستن مقاومت محسوب می‌شود و لزوماً به معنای اتمام ظرفیت رشد بورس یا سقوط شاخص نیست؛ اما بازهم نحوه حرکت بازار در این مقطع به عوامل مختلفی بستگی دارد.

فرید اسماعیلیان، در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، افزود: شاخص معتبر در تحلیل شرایط فعلی بازار سرمایه، ارزش معاملات خرد است و به نظر می‌رسد تا مادامی‌که این شاخص در محدوده بالای 9 هزار میلیارد تومان قرار داشته باشد می‌تواند به کم‌عمق و کوتاه‌مدت بودن اصلاح و معطلی شاخص در محدوده مقاومتی فعلی امیدوار بود.

او با اشاره به اینکه بالا ماندن ارزش معاملات یکی از نشانه‌های ورود پول به بازار است، ادامه داد: اگر در جلسات معاملاتی آینده ارزش معاملات افت کند و در محدوده کمتر از حدود 9 هزار میلیارد تومان تثبیت شود، احتمال ادامه‌دار شدن اصلاح برای مدت‌زمان طولانی‌تر بعید نخواهد بود ضمن اینکه در این صورت اصلاح عمیق‌تر خواهد بود و زمان آن می‌تواند به 3 تا 4 ماه نیز برسد.

این کارشناس سرمایه‌گذاری با بیان اینکه در شرایط موجود اقتصاد ایران، بازار سرمایه یکی از گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاری است، تأکید می‌کند: گرچه بورس در سال جدید می‌تواند کام سرمایه‌گذاران خود را شیرین کند؛ اما ورود به این بازار بدون آشنایی با اصول فعالیت و معامله‌گری در بورس یا تزریق سرمایه‌ای که در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت به آن نیاز مبرم وجود داشته باشد، هرگز توصیه نمی‌شود.

اسماعیلیان با اشاره به اینکه در معاملات امروز بازار سرمایه، سه‌گانه هیجان، ترس و احتیاط مشهود است، گفت: این وضعیت می‌تواند در روزهای آتی نیز ادامه پیدا کند که نتیجه آن نوسانی شدن بازار خواهد بود؛ از این به سهامداران توصیه می‌شود با پایبندی کامل به استراتژی معاملاتی خود، از رفتارهای هیجانی در خرید یا فروش سهام پرهیز کنند.

در همین رابطه