شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

عبدالله مهاجر در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

بیش از 60 درصد مرکبات مازندران در سرمای اخیر یخ زد

مهاجر، رئیس اتاق مازندران می‌گوید: مرکبات استان مازندران با برف و سرمای زودرس یخ زدند؛ کشاورزی در ایران متولی ندارد؛ جهاد کشاورزی نه محصولات کشاورزان را بیمه می‌کند و نه الزامی برای کشاورزان در نظر می‌گیرد.

07 آذر 1395
کد خبر : 5606
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مهاجر، رئیس اتاق مازندران می‌گوید: مرکبات استان مازندران با برف و سرمای زودرس یخ زدند؛ کشاورزی در ایران متولی ندارد؛ جهاد کشاورزی نه محصولات کشاورزان را بیمه می‌کند و نه الزامی برای کشاورزان در نظر می‌گیرد.

عبدالله مهاجر، رئیس اتاق مازندران - عکس: محمد علی‌مهدی

سمفونی مرگ برای مرکبات نواخته شد؛ با بارش برف باغ‌های مرکبات در استان‌های شمالی ایران، مازندران، گلستان و گیلان یخ زدند. بحران‌های اخیر در استان مازندران، طوفان و بارش برف نابهنگام آسیب زیادی به محصولات زراعی در این استان‌ها وارد کرده است.

عبدالله مهاجر، رئیس اتاق مازندران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از نگرانی باغدارها می‌گوید و زیان‌هایی که در این مدت متحمل شده‌اند. مهاجر می‌گوید: «بیش از 60 درصد مرکبات در استان مازندران یخ زدند. سالانه در استان مازندران حدود 3 میلیون تن مرکبات تولید می‌شود که متأسفانه امسال به دلیل برف و سرمای زودهنگام، حدود 60 درصد این محصولات از بین رفتند.»

بیمه کشاورزی؛ فراموش‌شده مهم

محصولات کشاورزی در ایران بیمه نیستند؛ مهاجر می‌گوید: «کشاورزی در ایران باید متولی داشته باشد؛ متأسفانه این‌چنین نیست. جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی باید مسئولیت بیمه محصولات کشاورزی را به عهده گیرند، اما آن‌ها این الزام را به خود کشاورز و باغدار واگذار می‌کنند؛ کشاورزان هم به دلایل متعدد اهمیت این مسئله را درک نمی‌کنند.»

چرا کشاورزان  محصولات خود را بیمه نمی‌کنند؟

چرا باوجود ضرر و زیان‌های مکرر و هرساله، کشاورزان محصولات خود را بیمه نمی‌کنند؟ مهاجر، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: «عدم آگاهی و عدم آموزش کافی و مشکلات مالی می‌تواند دلیل اصلی این بی‌توجهی باشد.»

 او تصریح می‌کند: «کشاورزی در این به شیوه سنتی کاشت و برداشت می‌شود. خدمات این حوزه هم به‌صورت سنتی انجام می‌شود. هنوز هیچ ارگانی مسئولیت آموزش و مدرنیزه کردن کشاورزی را به عهده نمی‌گیرد.» او معتقد است: «دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید برای افزایش سهم بخش کشاورزی در رونق اقتصاد، این حوزه را مجهز کنند. اما بار دیگر تأکید می‌کنم کشاورزی در ایران متولی ندارد. هزار اماواگر پای کشاورز است. دولت و جهاد کشاورزی هیچ حمایتی از کشاورزان نمی‌کند.»

به گفته مهاجر، اگر دولت خود را ملزم به ارائه خدمات بیمه به کشاورزان و باغدارها نمی‌داند، حداقل آن را ملزم به بیمه محصولات بکند. آموزش کشاورزان به عهده دولت است؛ اما متأسفانه هیچ الزامی برای این کار وجود ندارد. دولت و جهاد کشاورزی پاسخگو نیستند؛ درحالی‌که باید در برابر بلایای طبیعی برای بیمه الزام باشد.

رئیس اتاق مازندران تأکید می‌کند: «در زمان بروز بلایای طبیعی دولت وظیفه دارد از کشاورزان حمایت کند، اما حمایت هم به‌درستی انجام نمی‌شود. تولید حمایت می‌خواهد؛ دولت باید به کشاورز خدمات بدهد. اگر خودش این کار را نمی‌کند حداقل الزام ایجاد کند و با این الزام بیمه و آموزش این مشکلات پیشگیری شود.»

او می‌گوید: «اتاق مازندران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی و جهاد کشاورزی برآوردی از این خسارت‌ها دارند که در اختیار استاندار قرار می‌دهند. باید دید که دولت چه راهکاری در پیش خواهد گرفت؟»

هدایت‌گری به جای نظارت

 مهاجر از وضعیت جهاد کشاورزی انتقاد می‌کند؛ او می‌گوید: «جهاد کشاورزی نظاره‌گر است نه هدایت‌گر؛ تولید ما سنتی است درحالی‌که در این دوره این تولید راهبری شود.»

اتاق بازرگانی چه باید بکند؟

او درباره نقش اتاق بازرگانی در حل این بحران می‌گوید: «ما میزان خسارت را مشخص کرده‌ایم و راهکار حل مشکل را هم ارائه دادیم؛ ولی درنهایت عمل به راهکارها و رفع موانع و مشکلات در اختیار دولت است. امیدواریم دولت وظیفه خود را درست انجام دهد.»

او می‌گوید: «وظیفه بخش خصوصی مشخص است؛ ما اطلاعات را به‌عنوان مشاور در اختیار سه قوه قرار می‌دهیم؛ موانع را می‌گوییم ولی حل موانع در اختیار ما نیست.»

موضوعات :
در همین رابطه