رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

همزمان با جدی‌تر شدن رکود جهانی

چین برای احیای اقتصاد پساکرونا برنامه‌ریزی می‌کند

با جدی‌تر شدن رکود جهانی،اقتصادهای پیشرفته بیشتر در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنند و در این شرایط دولت چین برای هبود تجارت جهانی خود برنامه‌ای ارائه کرده تا رشد اقتصادی بعد از کرونا را افزایش دهد.

07 اردیبهشت 1402
کد خبر : 56160
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پس از توقف اجرای سیاست کووید صفر در چین در پایان سال گذشته، اقتصاد این کشور در 3 ماه اول سال 4.5 درصد رشد کرد؛ اما بعضی از اقتصاددانان هشدار داده‌اند که بخش صادرات چین با توجه به اینکه آمریکا و دیگر اقتصادهای پیشرفته جهان به واسطه جدی‌تر شدن رکود جهانی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی بیشتری می‌کنند، ممکن است همچنان راکد باقی بماند.

شورای دولتی چین در بیانیه‌ای در توضیح طرح جدید اعلام کرد: دولت به عنوان بخشی از طرح جدید پردازش ویزا برای تجار خارجی را سرعت خواهد بخشید، پروازهای بین‌المللی را افزایش داده و نمایشگاه‌های تجاری را به صورت کامل بازگشایی خواهد کرد. چین درعین حال با متصل ساختن شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های حمل و نقل به یکدیگر و همچنین بهبود بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش در خارج از کشور، صادرات خودرو را بهبود خواهد بخشید.

در این برنامه، دولت چین از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خود خواسته است تا از شرکت‌های کوچک و متوسط برای دستیابی به بازارهای خارج از کشور حمایت کنند. براساس این بیانیه، دولت چین امیدوار است صادرات به کشورهای توسعه یافته را تثبیت کرده و به شرکت‌ها امکان دسترسی به بازارهای منطقه‌ای از جمله بازارهای جنوب شرقی آسیا را بدهد.

براساس گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول، روند بهبود اقتصاد جهانی پس از همه‌گیری و آغاز جنگ روسیه و اوکراین، در مسیر درستی قرار گرفته؛ اما رشد اقتصاد جهانی از نظر تاریخی پایین است و خطرات مالی رو به افزایش گذاشته‌اند. براساس این گزارش در سال جاری اقتصادهای پیشرفته با کاهش رشد بیشتری مواجه خواهند شد و تقاضای جهانی برای کالاها کاهش پیدا خواهد کرد.

به گفته مقامات چینی، سیاستگذاران این کشور همچنین به دنبال یافتن راه‌هایی دیگری برای تحریک اقتصاد می‌گردند، از جمله افزایش مخارج مصرف‌‌کننده و پایان دادن به سرکوب غول‌های فناوری در چین. انتظار می‌رود سبقت گرفتن هند از چین از نظر تعداد جمعیت در ماه جاری، طی دهه‌های آینده برای چین پیامدهای اقتصادی فراوانی به دنبال داشته باشد. از جمله اینکه در دراز مدت ممکن است هند از سوی شرکت‌هایی که به دنبال مصرف‌کننده جدید و نیروی کاری ارزان‌تر از چین هستند، توجه بیشتری را به خود جلب کند.

موضوعات :
در همین رابطه