هفته بسیج گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 3 آذر 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان خوزستان مطرح شد

ورود موفق به بازارهای منطقه نیازمند همکاری و همفکری است

در نشست شورای گفت‌وگوی استان خوزستان با اشاره به سهم ناچیز این استان از بازارهای مستعد منطقه در قیاس با قابلیت‌های آن، بر لزوم همفکری، همکاری، برندسازی و همچنین بهبود کیفیت و کاهش هزینه تولید کالا تأکید شد.

18 اردیبهشت 1402
کد خبر : 56278
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه رقابت‌های تجاری در جهان افزایش یافته است، گفت: خوزستان نیز می‌تواند در بازارهای مختلف خارجی بخصوص کشورهای منطقه و همچنین اوراسیا حضور پررنگ‌تری داشته باشد که در همین راستا دولت و بخش خصوصی خوزستان برای گسترش ارتباطات تجاری با کشورهای مختلف باید همکاری کنند.

سیدعلی اکبر حسینی محراب در هفتاد و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی استان خوزستان، افزود: خوزستان نیازمند جهش جدی در حوزه اقتصادی و بازرگانی است و فعالان بسیاری در بخش‌های تولید، کشاورزی و شیلات این استان فعال هستند، اما وضعیت فعلی با انتظارات موجود فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به ضرورت آسیب‌شناسی وضعیت موجود در حوزه تجارت خارجی استان گفت: خوزستان به‌عنوان یک استان مرزی و دارای گذرگاه‌های تجاری مختلف باید از ارتباطات تجاری بیشتری با بازار دیگر کشورهای منطقه داشته باشد.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان تصریح کرد: قطعاً تا وقتی‌که بازاری نداشته باشیم کسب‌وکار ما رونق نمی‌گیرد و شرایط استان از وضعیت کنونی خارج نمی‌شود.

استاندار خوزستان گفت: تا زمانی که یک پروژه بزرگی را به‌صورت مشترک تعریف نکنیم و ذهنیت‌ها یکی نشود، نمی‌توانیم گره‌گشایی کنیم. باید شناخت خود را از محیط اطراف بالا ببریم ضمن اینکه در جریان تولید و تجارت، اقتصادسنجی لازم انجام گیرد.

وی افزود: توجه به الگوهای روز دنیا در شناسایی بازار هدف بسیار مهم است به‌عنوان‌مثال ما هنوز در استان خوزستان یک برند مشهور نداریم و تا زمانی که فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی جزیره‌ای باشد، امکان تولید و صادرات محصول استاندارد و با کیفیت مطلوب فراهم نمی‌شود.

با کارهای انفرادی، نمی‌توان در بازار دیگر کشورها ورود کرد

حسینی محراب گفت: در گذشته بازار کشورهای آسیای میانه در اختیار جنس‌های باکیفیت و جذاب ایرانی بود اما با تولید و صادرات محصولات بی‌کیفیت، بازار را از دست دادیم و کشورهای دیگر جایگزین محصولات ما شدند. بنابراین باید توجه داشت که بی‌تفاوتی نسبت به عملکرد رقبا و نبود شناخت رقیب باعث از دست رفتن سهم ایران از بازارها می‌شود.

وی با بیان اینکه شناسایی بازار کشورهای کویت، قطر، امارات، عراق و روسیه دستاوردهای خوبی به همراه خواهد داشت افزود: روسیه ۴۰۰ میلیارد دلار واردات داشته که ۱۰۰ میلیارد آن در بخش صیفی‌جات، میوه و گل است؛ اما ما سهمی از این بازار نداریم.

استاندار خوزستان ادامه داد: با تفرقه و کارهای انفرادی، نمی‌توان در بازار دیگر کشورها ورود کرد همچنین به‌گونه‌ای که شرکت‌های دانش‌بنیان ما فعالیت می‌کنند، قطعاً نمی‌توانند با شرکت‌های اروپایی و چینی رقابت کنند.

وی شرط رقابت با دیگر کشورها را کاهش هزینه‌ها دانست و گفت: ما باید علاوه بر هدف‌گذاری بلندمدت، منطقه پیرامون خود را بازبینی و مطالعه کنیم و به کار خود جهت دهیم تا به نتیجه برسیم. همچنین باید در فرآیندهای تجاری ثبات ایجاد شود تا امکان برقراری و عقد قرارداد با تجار دیگر کشورها در فضایی اطمینان‌بخش انجام شود.

استاندار خوزستان تأکید کرد: قطعاً وجود یک برند قوی به‌جای چندین برند کوچک و ناشناس، در بازارهای جهانی مؤثرتر خواهد بود.

حسینی محراب گفت: اگر بتوانیم یک یا ۲ میلیارد دلار از ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز بازار مواد غذایی روسیه را تأمین و به این کشور صادر کنیم، رشد اقتصادی خوزستان شتاب و نرخ بیکاری کاهش می‌یابد. عراق یکی از کشورهای دارای توانمندی مالی مطلوب منطقه است و ما به‌راحتی می‌توانیم سهم بیشتری را در بازار این کشور کسب کنیم همچنین ارتباطات خاندان و طوایف مردم استان با عراق در انعقاد قراردادهای تجاری بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

اجرایی شدن بیش از ۸۵ درصد مصوبات شورای دولت و بخش خصوصی خوزستان

رئیس اتاق اهواز نیز در این نشست، با تأکید بر اینکه بیش از ۸۵ درصد مصوبات شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان در سال‌های گذشته اجرایی شده است گفت: حدود ۱۱ درصد از این مصوبات نیز در مرحله پیگیری و اجرا هستند.

شهلا عموری اظهار کرد: از زحمات استاندار خوزستان در راستای رفع موانع بخش خصوصی و نگاه کلان به مسائل این بخش، تشکر می‌کنم و امیدوارم این موضوع گره‌گشای مشکلات استان باشد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان افزود: انتظار داریم که دبیرخانه‌های این شورا به‌صورت مستمر ارزیابی شود تا خروجی این جلسات مشخص و ملموس‌تر شود. استان خوزستان ظرفیت‌های بسیاری در بخش تولید داشته که نیازمند نگاه جدی و ویژه‌تری است.

رئیس اتاق اهواز خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان از اواخر سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده و تا پایان سال ۱۳۹۳، فقط ۲ نشست این شورا برگزار شده بود.

وی افزود: از ابتدای سال ۹۴ تا پایان سال گذشته ۷۳ نشست شورا برگزار شد که بیش از ۱۹۹ موضوع در بخش‌های گوناگون اقتصادی در دستور کار قرار گرفت؛ حوزه‌های کشاورزی و آبزی‌پروری، تأمین اجتماعی، تجارت خارجی، راه و شهرسازی و مدیریت شهری بیشترین سهم را از کل موضوعات طرح شده در صحن شورا، به خود اختصاص داده‌اند.

عموری با بیان اینکه در نشست‌های برگزار شده شورا، ۴۰۶ تصمیم در حوزه‌های مختلف اقتصادی مصوب شده است گفت: ۷۹.۳۱ درصد مصوبات با ماهیت استانی و ۲۰.۶۹ درصد مصوبات با ماهیت ملی بوده‌اند؛ از ۳۲۲ مصوبه استانی ۸۵.۷۱ اجرایی و ۱۰.۸۷ درصد در حال پیگیری و ۳.۴۲ درصد اجرایی نشده‌اند.

وی افزود: حضور نداشتن نمایندگان مجلس در این نشست‌ها، ضمن ایجاد خلل در پیگیری و مطالبه اهداف بخش خصوصی، باعث ضعف در ارزیابی عملکرد شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان توسط شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ملی می‌شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان همچنین با بیان اینکه در استان خوزستان تعداد ۲۶۳ جایگاه فرآورده نفتی مایع ایجاد شده است گفت: انجمن صنفی جایگاه داران سوخت خوزستان نسبت به نحوه محاسبه میزان تبخیرات غیرمجاز فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های استان معترض هستند که پیشنهاد می‌شود اقدامات لازم به‌منظور فروش فرآورده‌های نفتی در دمای استاندارد به جایگاه داران، به‌گونه‌ای باشد تا اثر انبساط سوخت ناشی از بالا بودن دمای محیط خنثی شود.

وی افزود: همچنین با توجه به وجود تعداد بیشتر ماه‌های گرم سال در استان‌های گرمسیر ازجمله خوزستان به نسبت سایر استان‌های کشور، پیشنهاد می‌شود ضریب کسری متعارف برای بنزین اصلاح شود.

عموری در بخش دیگری از این نشست به موضوع چگونگی تعیین ارزش پایه قیمت فروش مواد معدنی خاک‌آهک (مخلوط کوهی) و خاک در استان اشاره کرد و گفت: فعالان بخش خصوصی در این حوزه خواستار بررسی نظرات آنها از سوی کارگروه کشف قیمت پایه مواد معدنی در هر بخش شدند.

موضوعات :
در همین رابطه