رادیو مجازی اتاق ایران - 12 آبان 1403

معاون امور تشکل‌های اتاق ایران در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه صنعت پخش ایران

بخش دولتی با اعمال تحریم‌های داخلی علیه بخش خصوصی، به اقتصاد صدمه زد

سیدجواد زمانی، معاون امور تشکل‌های اتاق ایران با انتقاد از رقابت ناسالم بخش دولتی با بخش خصوصی، گفت: بخش دولتی به واسطه تحریم‌های داخلی علیه بخش خصوصی، صدمات جبران‌ناپذیری در اقتصاد به بار آورده است.

20 اردیبهشت 1402
کد خبر : 56336
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی صنعت پخش ایران با حضور معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران و جمعی از فعالان و دست‌اندرکاران حوزه صنعت پخش در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش افتتاح شد.

در این مراسم سیدجواد زمانی، معاون امور تشکل‌های اتاق ایران با بیان اینکه ۲۱۲ تشکل ملی و بیش از 500 تشکل استانی داریم که یکی از آنها انجمن صنعت پخش است گفت: یک قاعده مشخص وجود دارد که در همه جای دنیا مسلم است و آن اینکه اگر کشوری نیروی کارآمد، موقعیت جغرافیایی، و منابع گوناگون در اختیار داشته باشد باید جزو اقتصاد برتر باشد اما سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا کشور ما با دارا بودن همه این موارد به این مهم دست پیدا نکرده؟ این سؤال بسیاری از فعالان بخش خصوصی است.

او تأکید کرد: مدت‌هاست که شاهد رقابت ناسالم بخش خصوصی با بخش دولتی هستیم و همین مسئله سرعت بسیاری از اقدامات را در اقتصاد پایین آورده است. چه کسی می‌تواند منکر داشتن سه عاملی که باعث داشتن اقتصاد برتر می‌شود در کشور باشد پس علت ضعف چیست که باوجود پیشرفت‌هایی که باید در حوزه اقتصادی ایجاد می‌کردیم همچنان باید به دنبال تعدیل نرخ مرغ باشیم؟

زمانی افزود: ضعف مدیریت مهم‌ترین چالش کشور در سال‌های اخیر بوده و تشکل‌ها باید این ضعف را برطرف کنند.

او با بیان اینکه در سال‌های اخیر حیف‌ومیل بسیاری از منابع آسیب‌های زیادی به پیکره اقتصاد کشور وارد کرده ادامه داد: کسی منکر اثرگذاری تحریم‌های خارجی بر اقتصاد کشور نیست اما در شرایط کنونی بخش دولتی به‌واسطه تحریم‌های داخلی که بر بخش خصوصی اعمال کرده صدمات جبران‌ناپذیری را در اقتصاد کشور به بار آورده که نتایج آن از نتایج برخی تحریم‌های خارجی بیشتر است. قبول مسئولیت در پذیرش فقدان لیاقت و انجام این خیانت است. ۴۴ سال است کارها را به هم پاس می‌دهیم.

توزیع هوشمند کالا به گردش پول در بخش مولد کمک می‌کند

علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه در حال حاضر سیستم توزیع برخی حوزه‌ها مثل لوازم‌یدکی تغییر کرده و می‌شود روی سایر حوزه‌ها نیز کار کرد، گفت: اخیراً این بحث در رابطه با توزیع طلا نیز مطرح بود. به‌طورکلی سه رکن حمل‌ونقل، انبارش و فناوری اطلاعات در بخش توزیع مهم است.

او با بیان اینکه ریشه تورم کنونی که باعث رکود شده و مشکلات دیگر هم ایجاد کرده، نقدینگی است افزود: هر سال به نقدینگی اضافه می‌شود، اما رشد اقتصادی به این اندازه نیست و منجر به تورم شده، اما الآن صنعت نیاز به سرمایه در گردش دارد، پس نمی‌شود راه رشد نقدینگی را بست. تنها راه موجود حرکت پول در کانال تولید و توزیع کالا است.

شاه‌میرزایی ادامه داد: کسانی که در بخش غیرمولد و تورم‌زا مثل خریدوفروش، احتکار و سوداگری هستند، بیشتر در نظام توزیع فعالیت می‌کنند. البته این افراد در بخش تولید هم هستند؛ برای مثال کسانی که مواد اولیه تهیه می‌کنند، اما به‌جای تولید آن را می‌فروشند. اما به‌طورکلی کار غیرمولد و تورم‌زا در بخش توزیع بیشتر است. اما توزیع کالا به‌خودی‌خود دارای ارزش است. بنابراین اگر توزیع کالا هوشمند شود به حرکت پول در بخش مولد کمک می‌شود. پس راهی جز تغییر نظام سنتی توزیع نداریم.

برنامه‌ریزی برای تدوین قانون نظام جامع توزیع آغاز شد

در ادامه این همایش، سهراب کارگر، رئیس انجمن صنعت پخش هم گفت: نبود نظام مدون و متولی مستقیم در صنعت پخش، موازی کاری، قیمت‌گذاری دستوری و غیره ازجمله مهم‌ترین چالش‌های صنعت بخش است.

او همچنین از برنامه‌ریزی برای تدوین قانون نظام جامع توزیع و سند جامع استراتژیک صنعت پخش خبر داد و گفت: صنعت پخش نقش مهمی در نظام تنظیم بازار و توزیع کالا دارد و می‌تواند برای افزایش فروش تولیدکنندگان و واردکنندگان و مقابله با قاچاق نقش پررنگی داشته باشد.

کارگر گفت: انجمن ملی صنعت پخش بر اساس یک برنامه‌ریزی سه‌ساله در حال ایجاد یک کنفرانس توزیع و فروش محصولات با همکاری کشورهای همسایه است که دراین‌ارتباط تفاهم‌نامه اولیه آن با حضور نمایندگان کشورهای علاقه‌مند در کنفرانس ایجاد خواهد شد.

باید به سمت مدل مدرن در صنعت پخش حرکت کنیم

محمدرضا مرادی، عضو هیات مدیره انجمن صنعت پخش نیز با تأکید بر لزوم گذار از مدل سنتی به مدرن در صنعت پخش، گفت: حوزه فعالیت شرکت‌های پخش در دنیا متفاوت از کاری است که شرکت‌های پخش در ایران انجام می‌دهند. اصرار بر مدل سنتی، فقدان بهبود و تحقیق و توسعه، نقش کمرنگ تکنولوژی و مقاومت در برابر تغییر ازجمله چالش‌های صنعت پخش است که باعث شده صنعت به‌روز نباشد. بنابراین باید از فروش محوری به سمت خدمت محوری، از محوریت ویزیت به پشتیبانی، از تورهای توزیع به تحویل سریع، از ناوگان حجیم به ناوگان سبک، از فروشنده به پشتیبان تکنولوژی، از ویزیت‌های حضوری به فروش‌های آنلاین و غیره حرکت کنیم.

در همین رابطه