رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

یک روز تا اجلاس اوپک

کشمکش نفتی روسیه و عربستان ادامه دارد

مقامات اوپک موفق نشدند درباره کاهش تولید و احیای قیمت نفت به توافق برسند. این در حالی است که روسیه اعلام کرده در نشست وزرای نفت کشورهای عضو اوپک که فردا در در وین برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد.

09 آذر 1395
کد خبر : 5642
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 در حالی که تنها یک روز تا نشست وزرای نفت کشورهای عضو اوپک در وین برای نهایی کردن جزئیات اولین طرح کاهش تولید در 8 سال گذشته زمان باقی است، به نظر می‌رسد که پایه‌های این توافق به‌نحو فزاینده‌ای لرزان شده است.

روز دوشنبه پس از نشستی 10ساعته، ایران و عراق همچنان مخالفت‌هایی را مطرح کردند. روسیه، بزرگترین تولید کننده نفت در این نشست ها درباره توافق‌نامه تولید نفت مذاکراتی داشته است، اما شرکت کنندگان در نشست موفق به حل منازعات درباره تولید نفت در ایران، عراق و روسیه نشده‌اند.  در جلسه دیروز، کشورهای عضو تا آخرین بشکه نفت با یکدیگر می‌جنگیدند. به‌گفته حاضران در جلسه، ایران پیشنهاد کرده که تولید خود را در سطح 3.975 میلیون بشکه در روز، یعنی حدود 200 هزار بشکه بالاتر از سطح تولید فعلی‌اش فریز کند. عربستان در مقابل پیشنهاد کرده که ایران در سطح 3.707 میلیون بشکه در روز یعنی تقریباً سطح تولید فعلی فریز کند.

الجزایر در تلاش برای شکستن بن‌بست به وجود آمده، پیشنهاد جایگزینی را مطرح کرده مبنی بر اینکه ایران در سطح 3.795 میلیون بشکه در روز تولید خود را فریز کند. هنوز مشخص نیست که آیا این پیشنهادات در جلسه فردای وزرای کشورهای عضو مورد حمایت اعضا قرار خواهد گرفت یا نه. 

سازمان کشورهای صادرکننده نفت در تلاش بود تا تولید و عرضه جهانی نفت را کاهش دهد. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، اکنون دو سال از تصمیم 14 کشور برای اجازه دادن به سقوط قیمت نفت برای مصرف‌کنندگان می‌گذرد. عربستان سعودی، صادرکننده برتر نفت خام جهان و تاثیرگذارترین کشور عضو اوپک و همچنین دیگر کشورهای عضو اوپک در حال تلاش برای کاهش تولید نفت هستند. خالد فلاح، وزیر انرژی عربستان از گذشته تا کنون از بزرگترین طرفداران کاهش تولید نفت بوده است.

گزارش امروز بلومبرگ حاکی از آن است که مقامات اوپک موفق نشدند درباره کاهش تولید و احیای قیمت نفت به توافق برسند. این در حالی است که روسیه اعلام کرده در نشست وزرای نفت کشورهای عضو اوپک که فردا در در وین برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد.

در همین رابطه