رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

علی‌اکبر عبدالملکی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی کردستان

همه ظرفیت‌های موردنیاز برای توسعه پایدار کردستان، مهیاست

رئیس اتاق سنندج در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی کردستان، گفت: این استان از منابع طبیعی، معادن، خاک حاصلخیز، آب فراوان، مواد اولیه، مرز رسمی و بازارچه مرزی برخوردار است و توسعه پایدار آن با هم‌افزایی محقق می‌شود.

10 خرداد 1402
کد خبر : 56577
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با تأکید بر اینکه افزایش کیفیت توت‌فرنگی تولیدی کردستان و توسعه پایدار این استان با هم‌افزایی، پویایی و تعامل سازنده میسر خواهد شد، گفت: ما با همه گذشته، آینده و امیدمان یکی هستیم و هدف مشترکی به نام سربلندی ایران‌زمین داریم و کردستان سرافراز هم به‌عنوان بخشی از این جغرافیا مملو از نعمت‌های بی‌شمار خداوندی است که با هم‌افزایی و تعامل سازنده و بهره‌گیری از این نعمت‌های الهی باید چرخ‌های توسعه آن را هر چه بیشتر و بهتر به گردش درآوریم.

علی‌اکبر عبدالملکی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در توت‌فرنگی کردستان، افزود: منابع طبیعی، معادن، خاک حاصلخیز، آب فراوان، مواد اولیه برای توسعه صنایع تبدیلی، وجود مرز رسمی و سه بازارچه مرزی همگی ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در این استان هستند. کردستان امروز بیشتر از همیشه به امیدآفرینی نیاز دارد و هیچ موفقیتی بدون امید و حرکت در میسر درست محقق نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج اظهار کرد: برای ایجاد تغییر و تحول سازنده در استان و رسیدن به اشتغال مولد باید همگی دست در دست هم نهیم و به میدان بیاییم.

عبدالملکی توسعه پایدار کردستان را شدنی دانست و گفت: توسعه این استان با این همه مزیت و ویژگی دور از دسترس نیست و فقط همت ما کردستانی‌ها را می‌طلبد اگر منابع را صحیح مدیریت کنیم، به جوانان آینده‌سازمان اعتماد داشته باشیم و با امید و توکل به خدا مسیر توسعه را گام‌به‌گام و با برنامه پیش برویم.

کردستان ترکیبی از مواهب بی‌نظیر الهی است

استاندار کردستان نیز در این همایش گفت: کردستان ترکیبی از مواهب بی‌نظیر الهی است و امیدواریم زمینه‌های لازم برای بهره‌وری بیشتر و ارزش‌افزوده بالاتر در محصول توت‌فرنگی را فراهم کنیم.

اسماعیل زارعی‌کوشا اظهار کرد: صحبت کردن از کردستان و زیبایی‌ها و ظرفیت‌های این استان در جمع فعالان علمی و اقتصادی بسیار جای مباهات است.

وی به ظرفیت‌های زراعی و باغی استان و تولید میلیون‌ها تن محصولات کشاورزی در کردستان اشاره کرد و گفت: این همایش فرصتی مغتنم برای تکمیل زنجیره تولید و فرآوری محصولات کشاورزی به‌ویژه توت‌فرنگی به‌عنوان مهم‌ترین محصول باغی استان است.

زارعی کوشا افزود: استان کردستان هرچند به‌واسطه اتفاقاتی که در گذشته افتاده فرصت‌هایی را ازدست داده است اما با تکیه‌بر منابع طبیعی غنی، ظرفیت‌های ویژه و جوانان خوش‌فکر و ساعی خود می‌تواند عقب‌ماندگی‌ها را جبران و مسیر توسعه را سریع‌تر طی کند.

وی تصریح کرد: تولید توت‌فرنگی فقط تولید یک محصول کشاورزی نیست بلکه کشاورزان کردستان تمام زندگی خود را برای تولید این محصول به کار می‌گیرند.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: باید با کمک بخش خصوصی و دولت زمینه‌های لازم برای بهره‌وری بیشتر و ارزش‌افزوده بالاتر در محصول توت‌فرنگی را فراهم کنیم.

اتاق سنندج یکی از پایه‌های طرح جهانی غذا و کشاورزی است

رئیس کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی نیز در ادامه این همایش گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج یکی از پایه‌های طرح جهانی غذا و کشاورزی است.

محمد خزایی ضمن تقدیر از تلاش‌های اتاق سنندج برای فراهم کردن زمینه‌های برگزاری این همایش گفت: کلان پروژه‌های کشاورزی استان کردستان باید مشخص شوند و بر اساس سند آمایش کشور و توجه به تولید صادرات محور و الگوهای کشورهای هدف باید این کلان پروژه‌ها تعریف و اجرایی شود.

خزایی افزود: بحث زنجیره ارزش در بخش کشاورزی و کیفیت تولیدات نهایی بسیار مهم است همچنین اجرای کشاورزی هوشمند، بهره‌وری و استفاده از ظرفیت‌های مرزی هم باید مدنظر قرار گیرد.

خزایی خاطرنشان کرد: توجه، توسعه و بهره‌وری هرچه بیشتر منابع آب در استان کردستان در راستای مبحث جهانی آب سبز، توجه به استانداردهای جهانی بسته‌بندی، توجه به پایانه‌های صادراتی، بازاریابی، ورود اقتصاد دیجیتال و تأمین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری ازجمله مهم‌ترین مباحثی است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: استفاده از منابع ارزان‌قیمت، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، بازاریابی صادراتی و کمک‌های توسعه‌ای ازجمله مواردی است که برای تأمین مالی باید مدنظر قرار گیرد.

خزایی اظهار کرد: مشارکت بخش خصوصی و دولتی برای تأمین منابع می‌تواند در این راستا بسیار مؤثر واقع شود و ما آمادگی داریم در این خصوص به استان‌ها کمک کنیم.

وی افزود: به استاندار کردستان و اتاق سنندج پیشنهاد می‌شود که کارگروهی با حضور جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد، راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه به‌عنوان هسته‌های مرکزی این کارگروه تخصصی برای توسعه سرمایه‌گذاری در استان کردستان فعال شوند و نقشه راهی برای توسعه صادرات این استان را تدوین کنند.

درآمد ۶ میلیارد دلاری ایران از صادرات محصولات کشاورزی

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی نیز در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی گفت: سالانه ۱۳۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود و از این محل درآمد ۶ میلیارد دلاری از صادرات این محصولات داریم.

محمدمهدی برومندی گفت: قوم کرد مایه افتخار همه ملت ایران است و این استان یکی از استان‌های پیشرو در امنیت غذایی ایران است.

وی افزود: ایران باوجوداینکه در منطقه خشک و نیمه‌خشک دنیا قرار دارد و متوسط بارندگی ۲۵۰ میلی‌متر در سال است ۱۳۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می‌کند که بخشی از این محصولات در سبد صادرات کشور قرار دارد.

برومندی خاطرنشان کرد: استان کردستان یکی از استان‌های بسیار مهم ماست که متوسط بارندگی آن از میانگین کشوری بالاتر است و سالانه ۳ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کند.

وی افزود: بیش از ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی در کردستان تولید می‌شود که ۵۷ درصد از مجموع ۱۲۰ هزار تن توت‌فرنگی کشور نیز تولید همین استان است.

سرمایه‌گذاری کلیدواژه رشد و توسعه کردستان است

در ادامه نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز گفت: سرمایه‌گذاری کلیدواژه رشد و توسعه کردستان است و امیدواریم خروجی همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی کردستان موجب تسریع فرآیند توسعه کشاورزی کردستان شود.

پرویز اوسطی اظهار کرد: حوزه امنیت غذایی یک حوزه راهبردی و مهم است و در کشورهای مستقل همچون ایران باید همواره مدنظر باشد.

نماینده مردم قروه و دهگلان تصریح کرد: ما می‌توانیم هاب اصلی امنیت غذایی دنیا باشیم و این مهم موجب اقتدار غذایی و ارتقای امنیت ملی کشورمان می‌شود.

اوسطی افزود: تولید در کشور ما مظلوم است و کشورهایی که در عرصه کشاورزی حرفی برای گفتن دارند حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد GDP خود را در تولید سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری کلیدواژه رشد و توسعه کردستان است اما بروکراسی اداری موجود در کشور و استان تاکنون موجب شده این مهم محقق نشود.

۲۵۰۰ میلیارد تومان آمادگی سرمایه‌گذاری در حوزه توت‌فرنگی کردستان داریم

معاون مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان سخنران بعدی همایش گفت: هم‌اکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان آمادگی سرمایه‌گذاری در حوزه توت‌فرنگی کردستان داریم.

 کریم ذوالفقاری اظهار کرد: در سطح جهانی ۴۰۰ هزار هکتار زیر کشت توت‌فرنگی قرار دارد و بیش از ۹ میلیون تن در سال توت‌فرنگی تولید می‌شود.

وی افزود: در کردستان قطعات زمین ریز و اراضی در شیب بوده همچنین توان مکانیزاسیون در این استان کم است اما باید تلاش کرد که در مورد مکانیزاسیون حوزه توت‌فرنگی کارهای اثرگذاری صورت گیرد.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: توت‌فرنگی کردستان روزبه‌روز در حال ارتقای کیفیت است و باید تولید سطح آن به ۲۲ تن در هکتار افزایش یابد و استفاده از نیروهای رباتیک و مکانیزه کردن در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: در زمینه صنایع پسین و تولیدی نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و هم‌اکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان آمادگی سرمایه‌گذاری در حوزه توت‌فرنگی کردستان داریم.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: امیدواریم وزارت اقتصاد پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات چند ماهه برای کشاورزان توت‌فرنگی کار استان کردستان اختصاص دهد.

برگزاری نشست B2B فعالان اقتصادی کشور

نشست B2B فعالان اقتصادی کشور نیز یکی از برنامه‌های متنوع همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی کردستان بود که با استقبال گسترده شرکت‌کنندگان در همایش مواجه شد.

در این نشست ۲ ساعته اعضای اتاق‌ها و فعالان اقتصادی از سراسر کشور با همدیگر به تبادل‌نظر پرداختند و زمینه توافقات متعددی برای انجام فعالیت‌های مشترک اقتصادی و سرمایه‌گذاری فراهم شد.

موضوعات :
در همین رابطه