رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

عضو هیات نمایندگان اتاق بوشهر عنوان کرد

آشفتگی فضای سرمایه‌گذاری بیشتر متأثر از بروکراسی نظام اداری است تا تحریم‌ها

سید حسین معروف، عضو هیات نمایندگان اتاق بوشهر معتقد است افزایش نرخ ارز به دلیل حرکت دولت به‌سمت تک نرخی کردن ارز است و آشفتگی فضای سرمایه‌گذاری داخلی نیز بیشتر از نظام بروکراتیک اداری نشأت می‌گیرد تا تحریم‌های خارجی.

28 آذر 1395
کد خبر : 5841
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سیدحسین معروف، عضو هیات نمایندگان اتاق بوشهر در گفتگو با روابط عمومی اتاق بوشهر درخصوص تأثیرات نرخ ارز در بازار سرمایه کشور گفت: افزایش نرخ ارز از سوی دولت اتفاق افتاد چرا که از چند ماه پیش عنوان می‌شد دولت برای حرکت به سمت تک‌نرخی‌کردن ارز قیمت آن را افزایش خواهد داد تا زیان صادرکنندگان نیز در آن لحاظ شود. به عقیده من فارغ از اتفاقاتی که در بازار داخلی وجود دارد پیش‌بینی می‌شود‌ قیمت دلار نهایتاً بین ۳۷۰۰ تا ۳۹۰۰ تومان پایدار بماند.

معروف در مورد تمدید تحریم‌ها هم گفت: در رابطه با تمدید تحریم‌ها اعتقادی ندارم که فضای کسب و کار ما در وضعیت فعلی متأثر از تمدید تحریم‌ها باشد. هم‌اکنون تعامل با اروپا و کشورهای دیگر فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد و محدودیت‌های قبل از برجام به نوعی کمتر شده، به غیر از آمریکا که بعد از انقلاب همیشه شاهد این‌گونه اقدامات از جانب آن‌ها بوده‌ایم اما سایر کشورهای اروپایی وارد مذاکره شده‌اند، فعالیت‌های مالی نیز به غیر از دلار انجام می‌گیرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران عنوان کرد: آشفتگی فضای سرمایه‌گذاری داخلی در کشور بیشتر متأثر از اتفاقات نظام اداری است تا تحریم‌ها، معتقدم دولت باید در نظام اداری یا بروکراتیک خود تدبیر کند در غیر این صورت رکود دامنه‌دارتر می شود و فضای کسب و کار نیز حادتر خواهد شد.   

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر درخصوص اثرات افزایش نرخ ارز و تمدید تحریم‌ها بر زیرساخت‌های بانکی و مالی کشور اظهار داشت: این موضوع بی‌تأثیری است چراکه از اوایل انقلاب آمریکا این تحریم‌ها را تحمیل کرده اگر قرار بود تحت تأثیر تحریم‌ها قرار بگیریم هم‌اکنون در این سطح از توسعه فناوری‌ها نبود‌یم یا جزء کشورهای پیشرفته و در حال توسعه ‌طبقه‌بندی نمی‌شدیم. بنابراین افزایش نرخ ارز تورم وارداتی خواهد داشت اما اگر به دنبال اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی یا توسعه صادرات هستیم بالا رفتن نرخ ارز فی‌النفسه نمی‌تواند اتفاق بدی باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با افزایش نرخ ارز زمان آن نرسیده که دولت ارز را تک‌نرخی کند، بیان داشت: هدف همین موضوع است و زمانی که نرخ دلار در بازار پایدار شود بانک مرکزی اعلام ارز تک نرخی خواهد کرد. با افزایش تولید نفت و صادرات آن به نظر می‌رسد وضعیت خزانه دولت در تزریق دلار به بازار مناسب باشد اما معتقدم دولت منتظر است نرخ ارز به قیمت واقعی خود در بازار برسد تا مطابق آن ارز را تک نرخی کند.

معروف پیرامون تمدید تحریم‌های داماتو و انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا در روند افزایشی نرخ ارز، اذعان داشت: نرخ ارز در کشور ما تابعی از عرضه دلار در بازار است، مهم‌ترین توزیع کننده دلار نیز در بازار دولت است، هم‌اکنون تولید نفت افزایش یافته و صادرات آن به قبل از تحریم‌ها برگشته در انتقال پول حاصل از صادرات نفت هم با مشکلی مواجهه نیستیم. لذا تمدید تحریم‌های و انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا در افزایش نرخ ارز تأثیری ندارد چراکه دولت آمریکا در حوزه مسائل اجتماعی مشکلات متعددی دارد و تأثیرگذاری گذشته را در حوزه اقتصاد جهانی از دست داده است.  

موضوعات :
در همین رابطه