رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

در نشست هیئت رئیسه اتاق ایران با تشکل های بخش کشاورزی مطرح شد

تشکل ها قوی ترین بازوهای اجرایی اتاق هستند

غلامحسین شافعی گفت:اگر تشکل ها قوی بشوند و اثرگذار باشند اثرات مسنتفیم ان روی فعالیت های اتاق است و اگر عکس آن باشد دلیلش ضعف اتاق است. ما هم دور هم جمع شده ایم برای اینکه با هم راه حل های مناسب را برای رسیدن به اهداف پیدا کنیم.

23 آذر 1395
کد خبر : 5910
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عصر دیروز نشست تشکل‌های بخش کشاورزی با هیئت رئیسه اتاق بازرگانی برگزار شد. غلام‌حسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست درباره نقش تشکل‌ها در پارلمان بخش خصوصی گفت:«در اینکه تشکل‌ها بازوهای اجرایی توانمند اتاق هستند هیچ تردیدی نیست. هدف هم در ابتدا همین بوده اما برای رسیدن به این هدف ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد. قطعا هرقدر شاخه های یک درخت گسترده شود، به قدرت تنه درخت کمک می شود. اگر تشکل ها قوی بشوند و اثرگذار باشند اثرات مسنتفیم ان روی فعالیت های اتاق است و اگر عکس آن باشد دلیلش ضعف اتاق است. ما هم دور هم جمع شده ایم برای اینکه با هم راه حل های مناسب را برای رسیدن به اهداف پیدا کنیم.»

او با اشاره به مشکلات کلان کشور ادامه داد:«ما مشکل ساختاری داریم. اگر تحریم نبود و مشکل نقدینگی هم نبود، بخش زیادی از مشکلات را باز هم داشتیم. مثلا برای تولید رب گوجه فرنگی ظرفیت تولید واحدهای رب، بالاتر از ظرفیت تولید خود گوجه فرنگی است. ما نه اولویت بندی و ظرفیت بندی و نه مکان بندی داریم. میزان تولید کولر در استان های اذربایجان از استان خوزستان بالاتر است و بسیاری از بخش های دیگر صنایع ما هم همین وضعیت را ردارند بنابراین مشکل اساسی ما نداشتن برنامه است. وظیفه ما هم حل این مشکلات است اما به اتفاق هم باید برای منبع تولید مشکل فکری کنیم.»

شافعی دوری از فضای جهانی را یکی دیگر از مشکلات تولید دانست و گفت:«حدود ده سال است که بخش تولید ما از تولید جهانی پیروی نکرده و شکاف تکنولوژیکی عمیقی ایجاد شده است. در وضعیت موجود تولید کالاهای ما قابل رقابت با تکنولوژی روز جهای نیست. اما مصرف مان از مصرف جهانی پیروی کرده است. به خاطر شبکه‌های اطلاعاتی همه به دنبال مصرف کالای روز هستند. ما اماده ایم که بازوهایمان را قوی کنیم و خودمان هم از ان استفاده ببریم. نحوه اش را شما نشان دهید.»

رئیس اتاق ایران تشکل‌های بخش خصوصی را دعوت به انجام کارهای پژوهشی کرد و گفت:«موثرترین شعاری که طی سال‌های اخیر به عنوان اسم سال از سوی مقام رهبری انتخاب شد و به آن توجه نشد، اصلاح الگوی مصرف بود. چند سال پیش تحقیقی انجام شد که نشان می‌ دادمیزان داروهای اضافی داخل خانه های مردم ایران رقمی حدود ۸۰۰ میلیون دلار می‌شود. برای اصلاح الگوی مصرف تلاش کنید و تحقیقات انجام دهید.»

در این مراسم، علیرضا اشرف، دبیر کل اتاق ایران نیز که خود سابقه فعالیت طولانی در حوزه کشاورزی و تشکل‌ها دارد، گفت:«تامین غذا یکی از ارکان پایداری هر حکومت و ملتی هست. به خاطر تحول سال های اخیر در اتاق که تشکل‌های ملی به سمت و سوی اتاق آمده‌اند، تکالیفی برای اتاق ایجاد شده است. این تکالیف بیشتر ساماندهی و حمایت تشکل ها برای رسیدن به اهداف ملی شان در تامین غذای مردم هست که نقش زیادی در سیاست های روز جامعه دارد.»

او ادامه داد:«نقش اتاق این است که در کمیسیون‌هایی که تصمیم گیری می‌کنند، حتما کنار نماینده اتاق یک نماینده از تشکل‌ها وارد شود. بعد از این باید ارتقای سطح های اموزشی صنایع وابسته به تشکل ها را داشته باشیم. ما در اکثر تشکل ها فقر اموزشی داریم.»

اشرف با تاکید بر نقش حمایتی اتاق از تشکل‌ها ادامه داد:«اتاق بستری را آماده می‌کند که بتوانیم در قالب آن حرکت کنیم، چون منافع ملی در آن نهفته است. وضعیت اتاق هم کمک به ارتقای وضع تشکل‌هاست نه دخالت در امور داخلی و مدیریت آن‌ها.‌ با نگاه جدیدی که در اتاق در حال شکل گیری است، امیدواریم بتوانیم این بسترهای لازم را فراهم کنیم. برای رسیدن به این هدف باید از تشکل‌ها و نقش شان در تولید اشتغال و ثروت کشور اطلاع پیدا کنیم. اتاق در این زمینه فقر اطلاعاتی دارد.»

نادر سیف، معاون تشکل‌های اتاق ایران نیز که هدایت این جلسه را بر عهده داشت، گفت:«یکی از خوش اقبالی‌های اتاق ایران و تشکل‌ها حضور آقای اشرف به عنوان دبیرکل است. چرا که ایشان برآمده از تشکل هستند و به ویژه در حوزه صنایع غذایی جزء نفرات برتر کشور هستند. جایگاه تشکل ها آنقدر اهمیت دارد که هیئت نظارت راهبردی بر تشکل ها را ۴ نفر از اعضای هیئت رئیسه دنبال می کنند و‌ به طور جد دنبال پیشبرد امور هستند.»

حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران نیز در این جلسه گفت:«این اعتقاد و باور وجود دارد که زمانی اتاق می‌تواند نقش اصلی اش را ایفا کند که تعریف اتاق به عنوان تشکل تشکل‌ها به طور واقعی عملیاتی شود. یکی از مزیت‌های نسبی در ایران هم در حوزه صادرات هم در داخل حوزه کشاورزی و صنعت غذاست اما بخش صنعت غذایی و کشاورزی بیشترین موانع را در حوزه کسب و کار دارد. تعدد مجوزها و قوانین زائد آنقدر زیادی است که دست و پای این بخش را بسته است.»

او ادامه داد:«هم شورای گفتگو،  هم کمیته ماده ۷۶ و هم هیئت عالی مقررات زدایی وظایفی را در این حوزه دارند. یکی از کارهایی که حوزه معاونت تشکل‌ها باید پیگیری کند، ارتباط پویا و ارگانیک با این سه نهاد است که بر اساس قانون اختیار شناسایی قوانین مخل کسب و کار را دارند.»

سید رضا نورانی، رئیس انجمن ارگانیک و رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران با انتقاد به کم‌رنگ بودن نقش تشکل‌ها در تصمیم‌گیری‌ها گفت:«متاسفانه هنوز بخش‌های حکومتی یک شبه برای صادرات و واردات تصمیم می گیرند. در هر تشکل بیش از صد سال تجربه اندوخته شده و حاضر هستند این تجربیات را در اختیار دولت قرار دهند. اما مسئولین از این تشکل ها استفاده نمی کنند. یک باره تصمیم می گیرند هرکسی که صادرات پرتقال کند باید کیلیویی ۵۰۰ یارانه دهد. یا می گویند صادرات سیب کنید و در مقابل موز وارد کنید. باز هم از واردات خمایت می شود. اتاق هر وقت در هر ارگانی می خواهد حضور پیدا کند، تشکل مربوطه هم بیاید که این تصمیم های یک شبه گرفته نشود.»

رحیم نیازی، رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی ایران نیز در این نشست گفت:«در بخش سیب‌زمینی بدون حمایت‌های جدی دولت و با تلاش کشاورزان خودکفا هستیم. این تولید‌کنندگان در امنیت غذایی کشور نقش به سزایی داشته‌اند. سیب‌زمینی نیازمند حمایت جدی همه دستگاه‌های اجرایی است. در این زمینه شاید انجمن بدون هیچ حمایت مادی تابه‌حال کارهای خودش را پیش برده است. دو همایش بزرگ با حمایت اتاق اردبیل و گرگان داشته‌ایم که منجر به ایجاد نشریه‌ای شده که راه‌های کاربردی برای بهبود کیفیت سیب‌زمینی ارائه می‌کند. این نقشه راه است . ما ۷۵۰ هزار تن صادرات سیب‌زمینی داشتیم و نیازمند حمایت‌های جدی اتاق هستیم.»

در همین رابطه