رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

شافعی در همایش تجاری روسیه-ایران

ایران امن‌ترین و پربازده‌ترین مقصد سرمایه گذاری در منطقه است

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در همایش تجاری روسیه-ایران که ظهر امروز در تهران برگزار شد سخنرانی کرد.

23 آذر 1395
کد خبر : 5911
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در همایش تجاری روسیه-ایران که ظهر امروز در تهران برگزار شد سخنرانی کرد. این همایش با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات ایران، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه، اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه و همچنین سفرای ایران و روسیه و در حضور بیش از 500 نفر از فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد.

 

متن سخنرانی رئیس اتاق ایران به این شرح است:

 

جناب آقای واعظی وزیر محترم ارتباطات و فنآوری اطلاعات ایران

جناب آقای نواک وزیر محترم انرژی روسیه

جناب آقای کوزنتسکو وزیر محترم امور قفقاز شمالی روسیه

جناب آقای  سنایی سفیر محترم ایران در روسیه

جناب آقای جاگاریان سفیر محترم روسیه در تهران

خانم ها آقایان

روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی دهه های گذشته شاهد فراز و فرودهایی بوده است که این امر در فضای بین المللی امری غیر طبیعی نیست ولی آنچه که در اینجا قابل توجه و اهمیت است تلاش مسئولین بلندپایه دو کشور در جهت ترسیم پایه های مناسبات بر اساس اصول محکم و قابل اعتماد به ویژه در طول سالهای اخیر بوده است. تعاملات و ملاقات های  متعدد روسای جمهور دو کشور منجمله سفر اخیر جناب آقای پوتین رئیس جمهور محترم روسیه به ایران و تبادل هیأت های مختلف در سطوح بالا بیانگر دیدگاه مقامات عالیرتبه دو کشور به اهمیت توسعه همه جانبه از جمله توسعه همکاری های تجاری می باشد.

برگزاری سیزده دوره از کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی، نشان از عزم دولتمردان برای حمایت از بخش های خصوصی دو کشور دارد. ما امیدوار هستیم که هر گونه مانع احتمالی در روند توسعه روابط تجاری ایران و روسیه با رایزنی های به عمل آمده توسط نمایندگان سازمان ها در کمیسیون مشترک که امروز با حضور وزیر محترم ارتباطات ایران و وزیر انرژی روسیه به کار خود خاتمه داد، برطرف و شاهد تحرک بیشتری در روابط تجاری بین دو کشور باشیم . قطعا انجام مراودات تجاری مستمر، سهل و پربار بدون تلاش عاملین اقتصادی و حمایت دولتمردان میسر نمی گردد.

نیاز کشور به توسعه صادرات غیر نفتی بر کسی پوشیده نیست. در این میان واحد های اقتصادی دو کشور تلاش مینمایند تا با شناخت زیر ساخت های یکدیگر، آشنایی با ظرفیت های متقابل تجاری، آشنایی با مقررات تجاری کشور مقابل، ارائه قیمت رقابتی با سایر کشورها- ظرفیتها و امکانات واقعی یکدیگر را سنجیده تا تجارت پربازده و مستمر را به دنبال داشته باشند.

در سال جاری شاهد افزایش  قابل ملاحظه میزان صدور روادید خصوصا برای گردشگران و در نتیجه افزایش تعداد پروازهای فی ما بین دو کشور بوده ایم. قطعا تا زمانی که امکان دسترسی سهل تاجر به کشور هدف میسر نگردد، حجم مراودات تجاری نیز افزایش نخواهد یافت. در این ارتباط موکدا تقاضا داریم تا موضوع صدور روادید تجاری با معرفی نامه اتاق های بازرگانی دو کشور، برطرف شدن موانع دست و پاگیر بانکی، ارائه تسهیلات بیشتر گمرکی و کاهش نرخ تعرفه ها در دستور کار مقامات جمهوری اسلامی ایران و دولت روسیه قرار گیرد. همچنین حضور و فعالیت بیش از پیش اتاق های استان های همجوار با فدراسیون روسیه به عنوان عاملی مهم در توسعه و تحکیم روابط تجاری و اقتصادی مورد تأکید اتاق ایران می باشد.

حضار محترم

بهره برداری از دریای خزر این موهبت الهی به عنوان نمادی از توسعه و همکاری و مرکزی برای دوستی و پیشرفت،  ضرورت همکاری همه جانبه کشور های ساحلی را می طلبد. تحقق این مهم، مستلزم آن است که در حوزه های گوناگون، نفع مشترک را تعریف کنیم و با سرمایه گذاری مشترک، پیشرفت کار را سامان دهیم و بتوانیم این نعمت الهی را برای نسل های بعد حفظ کرده و زمینه را برای رفاه و توسعه در سواحل خزر به عنوان یکی از پیشرفته ترین و با شکوه ترین سواحل دنیا، با جاذبه های فراوان و منحصر به فرد گردشگری، توریسم، کشتیرانی تجاری و تفریحی، ماهیگیری و شیلات و به خصوص سرمایه گذاری های مشترک آماده سازیم.

همکاری های دو دولت در زمینه اکتشاف منابع آبهای ژرف در ایران با بازگشایی خط اعتباری 5 میلیارد دلار از سوی روسیه و ورود مجلس شورای اسلامی ایران به موضوع  همکاری با روسیه و تصویب موضوع یاد شده از اقدامات قابل تقدیر مقامات دو کشور می باشد. قطعا با اجرایی شدن پروژه، افزایش اشتغال زایی را در کشور شاهد خواهیم بود. از دیگر اقدامات ارزنده دولت ج.ا.ایران و فدراسیون روسیه می توان به توافق در ایجاد کریدور سبز گمرکی یعنی صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایران  به روسیه بر مبنای اظهارنامه مبدا ترخیص کالا اشاره نمود. امید است در آینده هر چه نزدیکتر شاهد تحقق این امر باشیم.

تجار و بازرگانان محترم

بر اساس تحقیقات به عمل آمده در زمینه بین‌المللی، ایران یکی از مهم‌ترین اقتصادهای روبه رشد، باثبات و تأثیرگذار در آینده نه چندان دور در منطقه خاورمیانه خواهد بود. ایران به عنوان امن ترین و پربازده ترین مقصد سرمایه گذاری و مشارکت در منطقه، رشد بالای 4 درصد، تورم تک رقمی، افزایش صادرات غیر نفتی و شکوفایی بیشتر اقتصادی، علمی و فن آوری را شاهد بوده است. همکاری با ایران با توجه به نیروی انسانی تحصیل‌کرده، ذخایر طبیعی و پتانسیل‌های متعدد اقتصادی، به عنوان سکویی برای دسترسی کشور ها نه ‌تنها به بازار داخل، بلکه بازار 400 میلیونی منطقه می باشد.

در سالهای اعمال تحریم های بین المللی بر علیه ایران، روسیه همواره روابط خود را با ایران در سطح مطلوب نگه داشته و از ایران حمایت نموده است. تنها با گذشت مدت اندکی پس از رفع تحریم ها، به یاری خداوند و با استقامت دولت و مردم ایران و حضور هر چه بیشتری شرکای بین المللی از مناطق مختلف جهان، روند بهبود شرایط اقتصادی را شاهد بوده ایم. لازم است در اینجا اشاره نمایم که اتاق ایران در 18 ماه اخیر پذیرای 200 هیأت تجاری از کشورهای مختلف جهان بوده است.

عالیجنابان

ما بر این باوریم که کشور های منطقه با تکیه بر تاریخ و فرهنگ مشترک، می توانند آینده مشترک خود را بیافرینند. رویکرد اصولی ایران، مشارکت سازنده با همسایگان، برای تحقق نظم پایدار مبتنی بر امنیت جمعی و حمایت از توسعه کشور های منطقه و ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی است. ریشه کن کردن خشونت در منطقه بدون مردم سالاری، ارتقاء حقوق شهروندی و توسعه اقتصادی میسر نمی گردد. بخش خصوصی در جهت ایجاد محیط آرام و بی تنش برای فضای کسب و کار، حفظ امنیت، تمامیت ارضی کشورها، عدم تغییر مرزها، حق حاکمیت ملتها بر سرنوشت خود و عدم استفاده از زور را ضروری دانسته و بر استفاده از ظرفیت های دیپلماسی برای ایجاد چنین محیط امن و آرامی جهت توسعه روابط اقتصادی تجاری کشورها تأکید می نماید.

 

موضوعات :
در همین رابطه