رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

سلطانی در نخستین گردهمایی دفاتر نمایندگی جامعه نیکوکاری ابرار

اتاق ایران، مدل اقتصادی خود را در حوزه مسئولیت اجتماعی هم پیاده کند

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران، با تأکید بر نقش و وظایف اساسی اتاق ایران در اقتصاد، تأکید کرد: پارلمان بخش خصوصی باید همان مدل اقتصادی خود را در حوزه مسئولیت های اجتماعی نیز پیاده کند؛ شبکه‌سازی در فعالیت های اجتماعی از وظایف اتاق است.

07 دی 1395
کد خبر : 6113
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب رئیس اتاق ایران در نخستین گردهمایی سراسری دفاتر نمایندگی جامعه نیکوکاری ابرار که روز سه شنبه هفتم دی ماه در اتاق ایران برگزار شد، با اشاره به قرار گرفتن مسئولیت های اجتماعی در آستانه تحول، گفت: طی دوره‌های گذشته ایران سرآمد امور خیر در دنیا بود اما این روزها از این جایگاه فاصله گرفته است. در حال حاضر ایران از منظر بخشش در بین 135 کشور، رتبه 91 را به خود اختصاص داده که با توجه به آنچه در گذشته انجام داده‌ایم زیبنده کشور نیست.

پدرام سلطانی گفت: باید بپذیریم که طی سال های گذشته وضعیت اقتصادی خوبی نداشتیم و فعالیت بخش خصوصی در این عرصه کم‌رنگ شده است. از طرف دیگر مستند کردن و ارائه آمار و اطلاعات در این رابطه صورت نمی‌گیرد. درواقع فعالیت هایی که از سوی بخش خصوصی در عرصه مشارکت های اجتماعی صورت می‌گیرد، مسکوت و پنهان باقی می‌ماند.

سلطانی تصریح کرد: مشارکت مردم ترکمنستان در امور داوطلبانه بالغ بر 60 درصد و در اندونزی 40 درصد است. متأسفانه جایگاه ایران در این رابطه قابل دفاع نیست.

نایب رئیس اتاق ایران با تأکید بر نقش و وظایف اساسی اتاق ایران در اقتصاد، تأکید کرد: پارلمان بخش خصوصی باید همان مدل اقتصادی خود را در حوزه مسئولیت های اجتماعی نیز پیاده کند. شبکه‌سازی در فعالیت های اجتماعی از وظایف اتاق است. باید در این رابطه هم‌افزایی ایجاد کرد و شیوه‌های جدید را ترویج کنیم.

وی با بیان این نکته که اتاق های نسل سوم در دنیا، اتاق‌های جامعه‌محور هستند، جایگاه آنها را در توسعه فعالیت های اجتماعی با مدل های جدید و به‌روز مهم ارزیابی کرد و گفت: برای اینکه چهره مخدوش کسب‌وکار در ایران اصلاح شود، اتاق باید پروژه‌های جدیدی در حوزه مسئولیت اجتماعی تعریف کند.

نایب رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور توجه به توسعه آموزش و فرهنگ را سنگ بنای هر توسعه‌ای خواند و افزود: خوشبختانه جامعه نیکوکاری ابرار به این موضوع توجه کرده و کمک به دانش‌آموزان ساکن در مناطق محروم که مجبور به ترک تحصیل شده‌اند را در اولویت کاری خود قرار داده است. به‌طور حتم کمک به دانش‌آموزان بااستعداد که در مناطق محروم زندگی می‌کنند اقدام شایسته‌ای است اما حمایت از دانش‌آموزانی که بااستعداد تلقی نمی‌شوند وظیفه چه نهادی خواهد بود؟

سلطانی گفت: طبق گزارش بانک جهانی اثر آموزش ابتدایی در توسعه دو برابر اثر آموزش عالی است. بنابراین باید در تخصیص منابع خود با دقت کافی برنامه‌ریزی کنیم.

در ادامه علامیرمحمدصادقی، رئیس هیات امنای جامعه نیکوکاری ابرار نگاهی به گذشته و اقدامات تجار، بازرگانان و صنعتگران آن روزها در امور خیریه داشت. وی گفت: در آن روزها مدارس، آب‌انبارها و راه‌ها توسط بخش خصوصی ساخته می‌شد.

وی تصریح کرد: کاری که توسط ابرار انجام می‌شود احیای همان فرهنگ گذشته است. به‌طور حتم تداوم این فرهنگ آثار اجتماعی قابل‌توجهی در پی خواهد داشت.

علی‌اصغر خامنوی، مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار، حمایت تحصیلی و اعطای بورسیه را به‌عنوان اولین طرح مورد توجه در جامعه ابرار معرفی کرد و گفت: در حال حاضر نمایندگی‌های جامعه نیکوکاری ابرار در همه اتاق های استانی تأسیس شده‌اند که البته در برخی از اتاق ها هنوز این روند تکمیل نشده است.

خامنوی گفت: انسجام بخشیدن به امور خیر فعالان اقتصادی و نمود آن در جوامع بین‌المللی از برنامه‌های جامعه نیکوکاری ابرار است. درواقع از همان ابتدای کار سه طرح اولویت‌دار در دستور کار قرار گرفت. اول، حمایت تحصیلی و بورسیه دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند که تاکنون در این رابطه 1500 بورسیه اعطا شده است. دوم، طرح توسعه پایدار روستایی که این طرح در روستای محمدآباد پسکوه به صورت پایلوت برای مدت سه سال اجرا شد و در حال حاضر 10 روستا بر اساس تجربیات اولیه شناسایی شده‌اند. درنهایت ایجاد شبکه ملی مؤسسات خیریه و نیکوکارانه. این اتفاق هم از ابتدای امسال اجرایی شد و در حال حاضر این شبکه در قالب شخصیتی مستقل با 60 عضو فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است.

در پایان از مسعود خوانساری، فیروز میرباقری، داوود رنگی، علی‌اصغر پورمند، غلامحسین مطهری و خسرو فخیم هاشمی به عنوان 6 حامی طلائی جامعه نیکوکاری ابرار با اعطای لوح، تقدیر شد.

در همین رابطه