رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

مشکلات شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در شورای گفت‌وگوی استان بررسی شد

هفدهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی به‌منظور گفت‌وگو پیرامون مسائل و مشکلات شهرک‌های صنعتی و پروژه‌های نیمه‌تمام استان مرکزی برگزار شد.

12 دی 1395
کد خبر : 6178
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هفدهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی به‌منظور گفت‌وگو پیرامون مسائل و مشکلات شهرک‌های صنعتی و پروژه‌های نیمه‌تمام استان مرکزی برگزار شد.

رئیس اتاق اراک در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی درباره قطع خدمات واحدهای تولیدی گفت: آیین‌نامه ماده 25 قانون بهبود محیط کسب‌وکار از طرف دولت ابلاغ‌شده و بر اساس آن در زمان کمبود، خدمات آب، برق و گاز واحدهای تولیدی و صنعتی نباید در اولویت قطع قرار گیرند و جرایمی برای قطعی خدمات برای دستگاه‌های مشمول دیده‌شده و در ماده 5 هم آمده که سازمان برنامه‌ریزی کشور همه‌ساله اعتبار لازم برای جبران خسارت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات، ناشی از تصمیم دولت برای قطع جبران خدمات به واحدهای تولیدی را در لوایح بودجه سالانه پیش‌بینی می‌کند و بر اساس تبصره 2 ماده 4 آیین‌نامه در شرایط غیر اضطراری پیش‌بینی‌شده در قرارداد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات، قطع خدمات واحدهای تولیدی فقط با مجوز استاندار و بااطلاع سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی صورت گیرد.

محمدرضا جعفری بابیان وضعیت فعلی تولید و اقتصاد کشور از دستگاه‌های خدمات رسان خواست تا همکاری بیشتری داشته باشند.

وی گفت: بخشنامه 43/95/260 مورخ 12/7/95 در خصوص مالیات بر ارزش‌افزوده کار را بسیار سخت کرده است؛ تولیدکننده باید به تولید بپردازد و کمیت و کیفیت آن را افزایش دهد نه اینکه برای هر خرید یا فروشی که انجام می‌دهد مکلف باشد شواهدی برای اثبات اصالت معامله انجام‌شده فراهم و در مراحل مختلف از آن‌ها دفاع کند، از طرفی با توجه به حجم بالای واردات و کالای قاچاق که برای آن‌ها مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت نمی‌شود، توان رقابتی تولیدکنندگان به‌شدت کاهش می‌یابد.

استاندار مرکزی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: ما دنبال راه‌حل برای گردش چرخ صنعت استان هستیم.

محمود زمانی قمی، با اشاره به اینکه چرخ تولید آلومینیوم با حمایت دولت می‌چرخد و دولت این اراده را برای همکاری دارد و مصوبات دولت برای ما لازم‌الاجراست افزود: بر اساس مصوبات شورای تأمین استان تاکنون 126 واحد به چرخه تولید بازگشته، درحالی‌که افراد دور از منطق که باسیاست‌های خود کشور را به این روز کشانده‌اند، امروز طلبکار شده‌اند و ما بایست تلاش کنیم بخش خصوصی جان بگیرد و تا اطلاع ثانوی با وضعیت خاص مواجه هستیم.

مجید نیکی ملکی، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گزارش عملکرد سال جاری ستاد رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی را برای حل مشکلات واحدهای تولیدی ارائه کرد و گفت: تا پایان شهریور میانگین ماهانه پرداخت ما به واحدها 15 میلیارد بوده و از مهر تا پایان آذرماه 246 میلیارد و 500 میلیون تومان پرداخت تسهیلات داشتیم و درمجموع 181 میلیارد تومان تسهیلات مستقیم بانک‌ها برای رونق تولید بوده و تاکنون مجموعاً 427 میلیارد و 800 میلیارد تومان تسهیلات رونق توسط استانداری به بانک‌ها معرفی‌شده و پرداخت شده و میزان بهره‌مندی دلیجان از طرح بهین یاب نیز مطلوب بوده است.

در ادامه سید مهدی مقدسی، نماینده مردم اراک اظهار داشت: متأسفانه در دولت‌های نهم و دهم انحراف از برنامه زیاد بود و تحقق برنامه به 25 درصد رسید. اکنون برنامه ششم تهیه‌شده و ما دنبال این هستیم که انحراف از برنامه کمتر شود.

نماینده مردم اراک ضمن تشکر از پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها گفت: ظرفیت بانک‌ها خیلی بیشتر از این‌هاست و آمار پرداختی مناسب نیست و ما انتظار مشارکت بیشتری راداریم و از بانک‌ها می‌خواهیم منابع استان را به خارج استان نبرند.

وی اختصاص 103 میلیارد تومان برای آبیاری تحت‌فشار توسط دولت را مطلوب دانست و گفت: برای آب‌رسانی مدرن همه باید بسیج شوند.

در پایان این نشست با تصویب اعضا مقرر شد:

1- دستگاه‌های خدمات رسان (آب، برق، گاز، مخابرات و ...) در اجرای ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار فقط با مجوز استاندار می‌توانند خدمات خود را به بنگاه‌های تولیدی قطع کند.

2- کمیته تخصصی از نمایندگان دستگاه‌های دولتی مرتبط و نمایندگان بخش خصوصی ضمن رسیدگی به موارد پیش‌آمده مشکلات و موانع اجرایی شدن ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار را شناسایی و برطرف کند.

3- کمیته تخصصی مشکلات و موانعی را که در اجرای قوانین و مقررات مالیاتی برای سرمایه‌گذاری تولید
و تجارت به وجود می‌آورد شناسایی و راهکارهای پیشنهادی ارائه کند تا از طریق مجاری قانونی پیگیری لازم انجام شود.

موضوعات :
در همین رابطه