رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

فرهاد آگاهی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تشریح کرد

پیشنهادهای انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی برای تنظیم بازار گوشت قرمز

هیات مدیره انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی با محوریت بررسی وضعیت قیمت گوشت تشکیل جلسه داد. آمارهای وزارت جهاد کشاورزی و مرکز آمار ایران درباره میزان تولید گوشت قرمز در کشور، زمینه‌ساز تصمیمات غلط در حوزه تنظیم بازار شده است.

25 دی 1395
کد خبر : 6357
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
هیات مدیره انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی با محوریت بررسی وضعیت قیمت گوشت تشکیل جلسه داد. آمارهای وزارت جهاد کشاورزی و مرکز آمار ایران درباره میزان تولید گوشت قرمز در کشور، زمینه‌ساز تصمیمات غلط در حوزه تنظیم بازار شده است.

فرهاد آگاهی (نفر سوم از راست)، رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی

فرهاد آگاهی، رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره جلسه بررسی وضعیت گوشت قرمز می‌گوید: «با توجه به افزایش روزافزون قیمت گوشت قرمز در یک ماه گذشته که سبب شد قیمت این کالا برای مصرف‌کننده نهایی حتی به بیش از 40 هزار تومان برسد، هفته گذشته، جلسه هیات مدیره انجمن به بحث و بررسی این موضوع اختصاص پیدا کرد.»

وی ادامه داد: «با توجه به ارزش تغذیه‌ای پروتئین‌های حیوانی و علی‌الخصوص گوشت قرمز در سبد خوراکی خانواده‌ها، توازن بخشیدن به قیمت گوشت به‌منظور دسترسی عادلانه به این کالا، همیشه مدنظر دولتمردان بوده است و از گوشت قرمز به‌عنوان یک کالای استراتژیک نام‌برده‌اند. ولی مساله این است که برای رسیدن به این هدف، پیش‌فرض‌های اولیه موردتوجه قرار نگرفته است.»

آگاهی تصریح کرد: «به همین منظور، یکی از سرفصل‌های اصلی جلسه هیات مدیره انجمن به تشریح الزامات اولیه برای ثبات بازار و روش‌های مقاوم‌سازی بازار اختصاص داده شد.»

آمارها نادرست است

رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی با اشاره به تحلیل‌های مختلفی که از سوی اعضای هیات مدیره مطرح‌شده، تصریح کرد: «هرچند در این خصوص راهکارهای متعددی مطرح است ولی به‌طورکلی، یکی از مهم‌ترین نیازهای این حوزه، را باید در دسترس بودن آمارهای صحیح از میزان گوشت تولید داخل، میزان سرانه مصرف دهک‌های مختلف، هزینه تمام‌شده تولید و سهم گوشت قرمز از سبد خانوارها دانست. متأسفانه آمارهای وزارت جهاد کشاورزی و مرکز آمار ایران در خصوص میزان تولید گوشت قرمز در کشور، اختلاف بسیار زیادی دارد و این موضوع زمینه‌ساز تصمیمات غلط در حوزه تنظیم بازار شده است.»

آگاهی افزود: «وقتی ورودی‌های سیستم تنظیم بازار، نادرست و خطا است، نمی‌توان توقع داشت که خروجی‌های آن صحیح و منطبق با واقع باشد و بتواند برنامه‌ریزی فراگیری را پیش روی تصمیم گیران و سیاست‌گذاران این حوزه قرار دهد.»

پیشنهاد انجمن کدام است؟

وی ادامه داد: «به همین جهت پیشنهاد عملیاتی انجمن این است که با بهره‌برداری از یک سامانه جامع آماری میان دستگاه‌های متولی گوشت قرمز می‌توان وضعیت تولید دام، تولید لاشه، صادرات دام، مصرف مردم، و واردات گوشت را در یک پنجره واحد مدیریت کرد.»

به گفته آگاهی، البته اگر به دنبال یک کار مؤثر و ماندگار هستیم، در راه‌اندازی این سامانه آماری، لحاظ چند پیش‌فرض ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. اولاً باید این سامانه به کلیه سازمان‌های متصدی حوزه گوشت قرمز وصل بوده و از اطلاعات آن‌ها تغذیه کند. ثانیاً اینکه نقش تشکل‌های صنفی و تخصصی بخش خصوصی در این سامانه نباید نادیده گرفته شود.

رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی ادامه داد: «انجمن ما زیرمجموعه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است و توقع هیات مدیره انجمن از اتاق ایران که درواقع کانون پشتیبانی از تشکل‌های بخش خصوصی است، این است که در جلسات مشترک با مردان اقتصادی دولت، این موضوع را موردتوجه قرار داده و راه را برای پیاده‌سازی آن هموار سازند.»

آگاهی ضمن تأکید بر این نکته که گوشت، کالایی است که بخش خصوصی در زنجیره تأمین و عرضه آن ایفای نقش می‌کند، تصریح کرد: «ضعف در بهره‌گیری از توان برنامه‌ریزی و کارشناسی تشکل‌ها و عدم مشارکت دادن و تفویض اختیار به ایشان، سبب می‌شود که مدیریت هدفمند واردات فراورده‌های خام دامی و به‌ویژه گوشت قرمز با دست‌اندازهای متوالی مواجه شود که درنهایت خسران ملی است و ضرر و زیان آن متوجه مصرف‌کننده می‌شود.»

آگاهی تصریح کرد: «نباید فراموش کرد که گران شدن قیمت گوشت، به‌غیراز اینکه سبد خوراک خانواده‌ها را به‌صورت مستقیم تحت شعاع قرار می‌دهد، صنایع غذایی را نیز با مشکلات بسیار زیادی روبرو می‌سازد و این موضوع در شرایط رکود اقتصادی، مشکلات مضاعفی را بر وضعیت اقتصادی این صنایع می‌افزاید.»

او می‌گوید: «قیمت فراورده‌های گوشتی که توسط صنایع غذایی مختلف تولید می‌شوند، چندان قابل‌تغییر نیست و به دلیل وجود نظارت‌های متعدد، تغییر در قیمت‌گذاری آن‌ها زمان‌بر است. این در حالی است که قیمت گوشت که درواقع جزء مهم‌ترین مواد اولیه این صنایع است، افزایش‌یافته است. به‌عبارت‌دیگر، هزینه تمام‌شده تولید این کارخانه‌ها افزایش‌یافته ولی قیمت فروش محصولات تولیدی آن‌ها افزایش پیدا نکرده است. طبیعتاً این موضوع یک خلائی را ایجاد می‌کند که در بلندمدت می‌تواند برای سرمایه‌گذاران این حوزه نگران‌کننده باشد.»

آگاهی افزود: «تحمیل ضرر و زیان به صنایع غذایی بخش خصوصی، موضوعی نیست که ازلحاظ منطق تولید قابل توجیه و دفاع باشد. به همین جهت در بلندمدت موجب خروج سرمایه‌ها از این صنایع می‌شود.»

رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی افزود: «واردات گوشت قرمز، به‌هیچ‌وجه در مسیر رقابت با تولید این کالا قرار ندارد و این نکته بسیار مهمی است که سیاست‌گذاران و تصمیم سازان حوزه تنظیم بازار باید نسبت به آن توجه کافی داشته باشند.»

او تصریح کرد: «شاخص مصرف گوشت قرمز در کشور ما بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی است و اگر معیار حمایت از مصرف‌کننده و تأمین نیازهای وی است، باید اذعان کنیم که واردات گوشت قرمز نیاز به تغییر رویکرد اساسی دارد و دسترسی به نقطه تعادل همه ذینفعان این حوزه اعم از مصرف‌کننده، تولیدکننده و واردکننده، باید مبتنی بر منافع ملی بلندمدت صورت پذیرد و نه تصمیمات لحظه‌ای و موسمی که فقط منافع گروه‌های خاص را تأمین کند.»

در همین رابطه