رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

حسین پیرموذن، عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران

استراتژی «تولید همراه با صادرات» تدوین شود

حسین پیرموذن معتقد است باید استرزاتژی تولید همراه صادرات در استان اردبیل تقویت شود.

10 بهمن 1395
کد خبر : 6639
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هئیت رئیسه اتاق ایران گفت: باید در سال‌های آینده استراتژی تولید همراه با صادرات در استان اردبیل مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

حسین پیرموذن در سی و نهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق اردبیل اظهار کرد: در ماه‌های گذشته با سفر مسئولان استان اردبیل به روسیه و آذربایجان مذاکرات خوبی برای توسعه صادرات انجام‌شده تا با محوریت تولید و عرضه محصولات استراتژیک در بخش صنعتی و کشاورزی، صادرات مورد حمایت و توجه جدی قرار گیرد.

پیرموذن بابیان اینکه برای تقویت این حوزه باید در استان اردبیل بسترها و زمینه‌های تولید و سرمایه‌گذاری فراهم شود خاطرنشان کرد: طرف‌های روسی و آذری برای خرید محصولات باکیفیت بخش کشاورزی استان اردبیل اعلام آمادگی کرده‌اند تا حتی با سرمایه‌گذاری‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، کالاهای مناسب و با استانداردهای بین‌المللی در بازار منطقه‌ای و جهانی عرضه شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل به سرمایه‌گذاری‌های محدود نظیر کارخانه تولید رب در مشکینشهر اشاره کرد و افزود: رب تولیدی در این منطقه با ماندگاری 45 روزه و به شکل پاستوریزه جوابگوی نیاز بازار نیست درحالی‌که ما باید امکان تولید رب با ماندگاری بیشتر و کیفیت بالا را فراهم کنیم.

پیرموذن فعالیت 32 واحد تولیدی محصولات لبنی را در استان اردبیل یادآور شد و اظهار داشت: در این حوزه نیز باید محصولات لبنی با ماندگاری بیشتر تولید کنیم تا امکان عرضه و فروش آن در بازارهای جهانی فراهم آید.

وی از خلأ تولید محصولات کنسانتره میوه به همراه تولید کمپوت و کنسرو میوه و همچنین مربا به‌عنوان محصول استراتژیک منطقه‌ای خبر داد و اضافه کرد: از سال‌های قبل سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی کارخانه‌های کنسانتره میوه اعلام آمادگی کرده‌اند اما تاکنون این سرمایه‌گذاری‌ها نتیجه مثبتی به همراه نداشته است.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به محصولات متنوع کشاورزی تولیدشده در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: در این بخش امکان تولید محصولاتی همچون خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل، کدو، سبزی و صیفی‌جات و محصولات متنوع گلخانه‌ای وجود دارد که به‌راحتی می‌توانیم از محل فرآوری، بسته‌بندی و صنایع تبدیلی این محصولات نیاز بازار مصرف را تأمین کنیم.

پیرموذن در ادامه سخنان خود به تولید پودر تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی، شیر خشک و دیگر محصولات فرآوری شده کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: از 64 محصول صادراتی از گمرکات استان اردبیل تنها 5 محصول مربوط به تولیدات استان است و مابقی این محصولات از سایر استان‌ها صادر می‌شود.

وی ضرورت تولید متنوع محصولات صادراتی را در استان اردبیل به‌عنوان یک استراتژی مهم یادآور شد و افزود: امیدواریم برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها در این حوزه نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

جوایز صادراتی در کشور احیا شود

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: برای تشویق تجار و بازرگانان شایسته است جوایز صادراتی و مشوق‌های لازم در این حوزه دوباره در کشور احیا شود.

 حسین وثوقی ایرانی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: به‌رغم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارزش صادراتی استان اردبیل در 9 ماهه امسال با کاهش 46 درصدی روبرو شده به‌طوری‌که ازنظر وزن نیز میزان صادرات این استان 26 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی بابیان اینکه درمجموع حجم تجارت استان اردبیل کاهش‌یافته است، بیان کرد: با توجه به اینکه 40 درصد سبد صادراتی استان اردبیل سیب‌زمینی است بیشترین علت کاهش صادرات وضعیت تولید و عرضه سیب‌زمینی است که صادرات کمتر این محصول آمار بخش تجاری استان اردبیل را به‌شدت کاهش داده است.

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی عمده کشورهای هدف صادراتی را برای استان اربیل عراق و آذربایجان اعلام کرد و افزود: بیشترین واردات به استان اربیل از ترکیه و آلمان بوده است.

وثوقی ایرانی خاطرنشان کرد: هیچ‌گونه جوایز و مشوق‌های صادراتی برای تجار و بازرگانان استان اردبیل پرداخت نمی‌شود.

وی حرکت کشور آذربایجان را برای شفاف‌سازی حوزه صادرات و واردات یادآور شد و بیان داشت: ارزش‌گذاری پایین نرخ محصولات صادراتی استان اردبیل از سوی گمرکات یکی از دلایل کاهش صادرات است.

دبیر کل اتاق بازرگانی استان اردبیل از افزایش روزافزون قیمت تمام‌شده کالاهای ایرانی در قیاس با سایر کشورهای منطقه‌ای خبر داد و افزود: نیروی کار ارزان به همراه قیمت پایین مواد اولیه سبب شده است تا به‌عنوان‌مثال در تولید فرش بافنده در برابر دریافت یک وعده‌ غذای گرم فرش ببافد.

وثوقی ایرانی به موضوع تثبیت نرخ ارز علیرغم تورم انباشت شده سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: دولت‌ها همواره به دلیل مسائل سیاسی و رفاهی سعی کرده‌اند جلوی افزایش ارز را بگیرند که این قدرت تولیدکنندگان و صادرکنندگان را کاهش داده است.

وی تک بازاری و تک‌محصولی صادراتی را به همراه صدور کالاهای تولیدشده استان اردبیل از سایر گمرکات به‌عنوان یک آسیب جدی و مانع اساسی در پیشروی رونق صادرات اعلام کرد.

کاهش صادرات در استان اردبیل اتفاق نیفتاده است

استاندار اردبیل گفت: با واقعی شدن قیمت محصولات صادراتی نه‌تنها کاهش صادرات اتفاق نیفتاده بلکه صادرات روند واقعی‌تر به خود گرفته است.

 مجید خدابخش در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: سال گذشته صادرات سیب‌زمینی به نرخ 450 دلار انجام‌شده درحالی‌که امسال این رقم به 150 دلار تقلیل پیداکرده که با ایجاد چنین شرایطی منطقی نیست که ما بخواهیم صادرات سال قبل را با سال جاری مقایسه کنیم.

وی بابیان اینکه از لحاظ وزن صادرات استان اردبیل 30 درصد کاهش‌یافته است، خاطرنشان کرد: باید با حضور مسئولان، نمایندگان استان در مجلس و فعالان این بخش علل و عوامل میزان کاهش صادرات مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی عمده کالاهای صادراتی در بخش کشاورزی به‌ویژه صادرات سیب‌زمینی اعلام کرد و افزود: با واقعی شدن قیمت سیب‌زمینی صادرات آن نیز در فضایی متفاوت انجام‌شده است.

خدابخش تصریح کرد: کشورهای مشترک‌المنافع صادرات داخلی خود را با تعرفه 18 درصد انجام می‌دهند درحالی‌که این تعرفه برای سایر کشورها که درصدد صادرات کالا و محصولات به روسیه هستند با تعرفه 36 درصد محاسبه می‌شود.

وی تقویت موضوع صادرات را نیاز جدی و اولویت‌دار استان اردبیل در تحقق برنامه‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و گفت: تجارت یکی از پایه‌ها و محورهای اصلی توسعه استان اردبیل است که امیدواریم در این حوزه بستر و فضای حمایتی لازم و همه‌جانبه در استان اردبیل فراهم آید.

تقویت صادرات با حمایت از تولید به‌عنوان راهبرد اصلی موردتوجه قرار گیرد

نماینده مردم اردبیل در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: ما در رونق و تقویت صادرات باید حمایت جدی از تولید را به‌عنوان راهبرد اصلی موردتوجه قرار دهیم چراکه اصل درون زا بودن و برونگرایی محور اقتصاد مقاومتی است.

صدیف بدری ضرورت حمایت از تولید بومی و استانی را نیز یادآور شد و گفت: قاچاق کالا و واردات بی‌رویه آسیب جدی به تولید داخلی وارد می‌کند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد تا دولت در لایحه‌ای برنامه‌های حمایتی از صادرات را به همراه پرداخت مشوق‌های صادراتی به مجلس ارائه کند چراکه دولت در قالب طرحی که بار مالی برای دولت به همراه دارد نمی‌تواند مشکلات و موانع صادرکنندگان را برطرف کند.

بدری از استاندار اردبیل خواست؛ تا با تشکیل جلسه‌ای در گمرک بیله سوار و با دعوت از رئیس‌کل گمرکات کشور تلاش کند تا برخی تنگ‌نظری‌ها و مشکلات به وجود آمده برای صادرکنندگان برطرف شود.

شورای عالی صادرات در اردبیل شکل گیرد

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل بر ضرورت استقرار شرکت مدیریت صادرات در استان اردبیل تأکید کرد.

بهروز پورسلیمان در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی در اردبیل با اشاره به علل کاهش صادرات در سال جاری اظهار کرد: عدم تنوع محصولات صادراتی یکی از دلایل کاهش صادرات است به‌طوری‌که 16 میلیون دلار به نسبت سال قبل کاهش صادرات سیب‌زمینی را شاهد هستیم.

وی بابیان اینکه به نسبت سال گذشته امسال ارزش واقعی صادرات و قیمت‌گذاری حقیقی اتفاق افتاده است، بیان کرد: امیدواریم در قالب شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به‌عنوان یک راهبرد تعاملی بتوانیم مشکلات صادرات را که بخش خصوصی با آن گریبان‌گیر است، برطرف کنیم.

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل با اشاره به اینکه اولویت اول بسیاری از کشورها بر اساس تجربیات و علم اقتصاد دنیا توجه به صادرات و تجارت است خاطرنشان کرد: کشوری در عرصه اقتصادی موفق است که در مسیر توسعه پایدار خود بتواند به صادرات غیرنفتی تکیه کند.

پورسلیمان به بی‌برنامگی سیاست‌گذاری‌های دولتی در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: دولت‌های گذشته نتوانستند مشکلات فعالان این بخش را برطرف کنند که عمده مشکل نیز از عدم وجود برنامه مدون و استراتژی 20 ساله برای توسعه صادرات ناشی می‌شود.

صادرکننده فعال استان اردبیل عدم توجه به درخواست مطالبات صادرکنندگان، اجرا نشدن درست طرح هدفمندی یارانه‌ها، بالا بودن نرخ ارز، رکود و تورم، اصلاح نشدن قوانین مالیاتی و بیمه‌ای و بالا بودن نرخ سود تسهیلات را از علل و عوامل زمین‌گیر شدن تولید و به‌تبع آن کاهش صادرات اعلام کرد.

پورسلیمان شکل‌گیری شورای عالی صادرات و حضور نماینده بخش‌خصوصی را در این جلسات یادآور شد و گفت: در استان اردبیل نیز امیدواریم شورای عالی صادرات تشکیل‌شده و جلسات آن باهدف رفع موانع تولید و صادرات برگزار شود.

وی به عملکرد ضعیف سازمان توسعه صادرات و عدم‌حمایت از تجار برای حضور در نمایشگاه‌های برون‌مرزی اشاره کرد و افزود: برخلاف کشورمان در بسیاری از کشورها مزایا و جوایز صادراتی برای تجار و بازرگانان فراهم می‌آورند به‌طوری‌که رقبای ما با هوشمندی سعی می‌کنند تا این حمایت‌های همه‌جانبه مالی، تحقیقاتی و آموزشی را از صادرکنندگان انجام دهند.

موضوعات :
در همین رابطه