رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

14 نکته از گفته‌های چیت‌چیان، وزیر نیرو

صادرات برق به عراق شروع نشده است

امروز، حمید چیت‌چیان در نشست خبری خود به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. او گفت: تا پایان سال قرارداد دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی امضا خواهد شد.

10 بهمن 1395
کد خبر : 6652
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

-مذاکرات ایران و عراق برای از سرگیری صادرات برق به این کشور ادامه دارد؛ ولی هنوز قرارداد جدیدی بسته نشده و صادرات برق ایران به کشور عراق شروع نشده است. 

- به‌زودی سازمان برنامه‌وبودجه هزار میلیارد تومان اعتبار وعده داده‌شده از اسناد خزانه اسلامی را برای تأمین آب و برق مسکن مهر پرداخت خواهد کرد.

-وزارت نیرو هیچ برنامه و تصمیمی برای تغییر قیمت آب و برق در سال جاری ندارد و در سال آینده نیز وزارت نیرو تابع قانون بودجه خواهد بود که هنوز تصویب نشده است. 

-وزارت نیرو در بخش برق هیچ پولی از دولت دریافت نمی‌کند و وزارت نیرو اداره بنگاه‌های برق را از طریق فروش برق و برق‌بها انجام می‌دهد، پس اگر پول برق دریافت نشود ما نمی‌توانیم هزینه‌ها را پوشش دهیم. 

- از مردم درخواست می‌کنم که در پرداخت آب و برق عقب‌افتادگی نداشته باشند تا کار صنعت آب و برق را بتوانیم به‌راحتی پیش ببریم. وقتی‌که یک قبض برق به تأخیر افتاد برق آن واحد قطع شود.

- کم‌آبی یکی از نگرانی‌های جدی این وزارتخانه است، بنابراین مدیریت مصرف آب اهمیت به سزایی دارد. 

- وزارت نیرو برای تمام 609 دشت کشور و آب قابل‌برنامه‌ریزی از آب‌های سطحی در استان‌ها اقدامات لازم را کرده، این برنامه تبیین شده است و به تفکیک مصارف محیط‌زیست، کشاورزی، صنعت، شرب و فضای سبز به تمام دستگاه‌های ذیربط و استان‌ها ابلاغ‌شده است. 

-قرار است در برنامه ششم توسعه 11 میلیارد مترمکعب سالانه از مصرف آب کشور کاسته شود تا بتوانیم منابع و مصارف آب را به تعادل برسانیم. 

-بنای همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی آن چیزی است که در دولت و شورای عالی دولت است. ما ناچاریم سالانه 11 میلیارد مترمکعب از آب مصارف کشاورزی را کاهش دهیم. 

-باید شیوه آبیاری را اصلاح و کشت گلخانه‌ای را گسترش دهیم و باید الگوی کشاورزی را تغییر دهیم چراکه برخی از محصولات که کشت می‌شوند به‌هیچ‌وجه با اقلیم سازگار نیست. به‌جز سه استان شمالی کشور در سایر استان‌ها نباید برنج کشت کرد. 

- از ابتدای سال آبی تا 9 بهمن‌ماه جاری 72 میلی‌متر به‌طور متوسط بارندگی در کشور صورت گرفته است که این میزان نسبت به مشابه سال قبل 47 درصد کاهش و نسبت به مدت تمام سال‌های گذشته 33 درصد کاهش داشته است. 

-پس از برجام هیات‌های متعددی از کشورهای مختلف به ایران مراجعه کردند و تاکنون پیشنهاد  ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را دریافت کردیم.

- تاکنون مراجعات گوناگون از کشورهای خارجی مانند روسیه، چین، کره، ژاپن، ترکیه، بلژیک، دانمارک، اسپانیا، انگلیس برای سرمایه‌گذاری در بخش آب و برق صورت گرفته است که با برخی از این کشورها در حال مذاکره و با برخی دیگر در حال انعقاد قرارداد هستیم. برخی از قراردادها که بیشتر درزمینهٔ انرژی‌های تجدیدپذیر بوده وارد مرحله اجرا شدیم.

- تا پایان سال قرارداد دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی امضا خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه