رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق خرمشهر در نشست هم‌اندیشی با صادرکنندگان مرز شلمچه

برنامه‌های تقویت و توسعه تجارت در مرز شلمچه تدوین شده است

سید مصطفی موسوی، رئیس اتاق خرمشهر می‌گوید: این اتاق برای تقویت و رشد تجارت از مرز شلمچه برنامه‌های مختلف زمانی تدوین کرده و این مهم در اولویت اتاق قرار گرفته است.

03 تیر 1402
کد خبر : 66837
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق خرمشهر گفت: برنامه‌های این اتاق در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و در راستای تقویت و رشد زمینه‌های تجاری در زمینه‌های صادرات و واردات از مرز شلمچه تدوین و برنامه‌ریزی شده است.

سید مصطفی موسوی در نشست هم‌اندیشی با برخی از صادرکنندگان مرز شلمچه، افزود: رونق تجاری شلمچه و بازگشت پویائی و فعالیت مضاعف به این گذرگاه از اولویت‌های برنامه چهار ساله اتاق خرمشهر در دوره دهم است.

رئیس اتاق خرمشهر افزود: با توجه به فعال‌سازی امتیاز کارنه تیر در کشور عراق، امکان صدور کالاهای ترانزیتی کشورمان از طریق خاک عراق به کشورهای کویت، عربستان و سوریه از طریق مرز شلمچه در دستور کار اتاق قرار دارد تا با بهره‌برداری از این مزیت، ضمن کاهش هزینه‌های ترانزیتی کالاهای صادراتی، توان رقابت در بازارهای کشورهای منطقه و همچنین آسان‌سازی تعاملات تجاری با همتایان در کشورهای هدف را فراهم آوریم.

او همچنین با اشاره به‌ضرورت فعال‌سازی امکان واردات کالا از عراق در مرز شلمچه، تصریح کرد: کد واردات مرز شلمچه با پیگیری‌های اتاق در سال‌های قبل فعال شده بود که این امر با توجه به عدم امکان واردات به دلایل مختلف از جانب عراقی، مجدد غیرفعال شده است. باید مجدداً این امتیاز فعال‌سازی شود.

موسوی ادامه داد: از سوی دیگر هم با پیگیری اتاق موانع پیش روی صادرات کالاها از عراق به بنادر جنوبی و مرز شلمچه در حال رفع شدن است که با جلسه‌ای که در روزهای آینده در عراق در ارتباط با این موضوع برگزار خواهد شد، می‌توان امیدوار بود که صادرات از عراق به شلمچه تا پایان سال به‌طور قابل‌توجهی فعال شده باشد.

رئیس اتاق خرمشهر گفت: ساماندهی مسائل مربوط به ورود کالاهای همراه مسافر به منطقه و راه‌اندازی بازارچه مرزی در شلمچه به‌منظور بهره از امتیازات و تسهیلات ویژه آن، به‌صورت جدی در برنامه‌های آتی قرار خواهد گرفت. همچنین بهره‌برداری از امتیازات ورود کالاهای کمیسیون ماده ۱، سازمان‌دهی مدیریت صادرات از طریق تشکل‌ها و سازمان‌های ممکن، احداث ساختمان اتاق در شلمچه و تأسیس پنجره واحد تجاری در آن؛ از دیگر برنامه‌های اتاق در دوره دهم خواهد بود.

موضوعات :
در همین رابطه