رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست اتاق اهواز با رایزن بازرگانی بنگلادش در ایران مطرح شد

چشم‌انداز تعامل اقتصادی خوزستان و بنگلادش روشن است

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران، با حضور در اتاق اهواز با فعالان اقتصادی خوزستان دیدار و ضمن تبادل‌نظر پیرامون تعامل هر چه بیشتر این کشور با استان خوزستان بر توسعه همکاری‌ها و چشم‌انداز روشن این تعاملات تأکید کرد.

04 تیر 1402
کد خبر : 66857
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز، با تأکید بر ضرورت ایجاد بازار مشترک میان ایران و بنگلادش، از برنامه‌ریزی برای حضور فعالان اقتصادی استان در نمایشگاه‌های اقتصادی کشور بنگلادش به‌منظور افزایش سطح همکاری‌ها و اطلاع از توانمندی‌ها در حوزه صادرات و واردات دو کشور خبر داد.

محمدجواد امانی در نشست با رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران، گفت: بنگلادش در حوزه پوشاک و صنایع غذایی به اروپا و آمریکا صادرات دارد و این کشور همچنین علاقه‌مند است در زمینه واردات مس، کلینکر سیمان و زعفران با ایران همکاری نزدیک داشته باشد.

نایب‌رئیس اتاق اهواز نیز در این نشست، هدف از فراهم کردن دیدار فعالان اقتصادی استان با رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران را توسعه روابط اقتصاد این استان با دیگر کشورها، علاوه بر کشورهای منطقه خواند.

شهلا عموری ضمن معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های استان خوزستان گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان، اتاق اهواز در نظر دارد زمینه ورود محصولات ایرانی به کشورهای مختلف و همچنین توسعه هرچه بیشتر تجارت خارجی با محوریت استان خوزستان را فراهم کند.

وی کلینکر سیمان را از اقلام صادراتی مهم به بنگلادش عنوان کرد که از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱ عمده کالای صادراتی به این کشور بوده است.

نایب‌رئیس اتاق اهواز ضمن تأکید بر تعامل با بنگلادش و نیازهای این کشور توضیح داد: خشکبار، زعفران و قیر از دیگر کالاهای صادراتی به بنگلادش است.

وی در ادامه به تولید استیل و صنایع فولادی به‌عنوان ۲ ظرفیت مهم صادراتی خوزستان اشاره کرد و گفت: در این زمینه برای سرمایه‌گذاری مشترک قصد داریم از ظرفیت منطقه آزاد اروند استفاده کنیم.

عموری همچنین به برنامه‌ریزی برای برگزاری یک نمایشگاه در بنگلادش به‌منظور تبادل هیات‌های تجاری از خوزستان و بالعکس تأکید کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا تفاهم‌نامه‌های مؤثری نیز با این کشور داشته باشیم.

در ادامه این نشست، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران، نیز ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری این کشور، نیازهای بنگلادش در حوزه‌های مختلف و توانایی در صادرات اقلام تولیدی کشور را تشریح کرد.

به گفته جولیا معین، بنگلادش به محصولاتی همچون الیاف مصنوعی، آهن، مس، استیل، قیر، انواع کودهای شیمایی، ماشین‌آلات بخش کشاورزی، زعفران، پیاز، خشکبار و .... نیاز دارد و در حال حاضر نیز بخشی از کنف مورد نیاز صنایع نساجی خود را از بازار ایران تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ایران و بنگلادش زمینه مطلوبی برای انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک را دارند بیان داشت: این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند به رشد اقتصادی و همچنین افزایش سطح مبادلات تجاری بین ایران و بنگلادش منجر شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری خوزستان، نیز با اشاره به بخشی از ظرفیت‌های استان خوزستان، تبادل هیات‌های تجاری را عاملی مهم در رفع نیازهای هر ۲ کشور خواند و گفت: الیاف مصنوعی، در تولیدات کشور بنگلادش مصرف بالایی دارد که پتروشیمی‌های خوزستان می‌توانند در این زمینه با بنگلادش همکاری خوبی داشته باشند.

محمد راضی جلالی به دریافت مجوز احداث یک شهرک شیمیایی در ماهشهر اشاره کرد و گفت: این شهرک قرار است در مساحت بیش از یک هزار هکتار احداث شود که بستر خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران بنگلادشی، به‌ویژه در زمینه ایجاد واحدهای پایین‌دست پتروشیمی است.

همچنین مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان، اقتصاد کشور بنگلادش را پایه صنایع نساجی به‌ویژه پوشاک عنوان کرد که در این زمینه حدود ۴۵ میلیارد دلار صادرات داشته است.

حمیدرضا فلاح به ظرفیت قابل‌توجه استان در زمینه تولید الیاف مصنوعی اشاره کرد و خواستار اقدامات عملیاتی و رایزنی در این زمینه شد تا بتوان از ظرفیت ۲ کشور برای توسعه صنایع نساجی و الیاف مصنوعی بهره‌برداری شود.

وی تبادل اقتصادی، کسب تجربیات اقتصادی، جذب سرمایه‌گذار و گسترش صادرات و واردات بین بنگلادش و ایران به‌عنوان دو کشور مسلمان را بستر خوبی برای فعالیت‌های تجاری دانست.

موضوعات :
در همین رابطه