روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

با توافق دهلی و ابوظبی

هندی‌ها، پول نفت امارات را به روپیه می‌پردازند

هند با امارات متحده عربی قراردادی را به امضا رسانده است که براساس آن امکان استفاده از واحد پولی روپیه به جای دلار در دادوستدهای تجاری میان دو کشور میسر خواهد شد.

25 تیر 1402
کد خبر : 67009
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هند قراردادی با امارات متحده عربی به امضا رسانده که  استفاده از روپیه در دادوستدهای تجاری دو کشور را میسر می‌کند.

هند با دستیابی به این قرارداد تلاش‌های خود برای کاهش هزینه مبادلات ارزی به واسطه حذف دلار را بهبود بخشیده است. در جریان دیدار روز شنبه ناندرا مودی نخست‌وزیر هند با شیخ محمد بن زاید رئیس‎‌جمهور امارات، دو کشور همچنین توافق کردند یک مسیر پرداخت بی‌واسطه، آنی و مستقیم برای تسهیل نقل و انتقالات پولی برون مرزی ایجاد کنند.

بانک مرکزی هند در پی امضای این توافقنامه اعلام کرد توافق جدید تراکنش‌ها و پرداخت‌های برون‌مرزی را یکپارچه و همکاری اقتصادی را تقویت خواهد کرد. هند سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است و بانک مرکزی این کشور سال گذشته چارچوبی را برای تسویه تجارت جهانی به روپیه اعلام کرد. ارزش تجارت دو جانبه میان هند و امارات از مارس سال گذشته میلادی تا مارس سال جاری برابر 84.5 میلیارد دلار بوده است. با اینهمه هند در حال حاضر بهای نفت امارات را به دلار پرداخت می‌کند؛ اما یک مقام آگاه به جزئیات قرارداد جدید به رویترز خبر داد هند می‌تواند اولین پرداخت به روپیه خود به امارات را به شرکت ملی نفت ابوظبی بپردازد.

بانک مرکزی دو کشور با یکدیگر توافق کرده‌اند تا سامانه‌های پرداخت‌های خود، رابط پرداخت یکپارچه هند یا UPI و پلتفرم پرداخت فوری امارات یا IPP را به یکدیگر متصل کنند. ایجاد چنین سازوکارهایی که به تازگی در آسیا رواج زیادی یافته است، معمولا منجر به کاهش هزینه‌های پرداخت خواهد شد.

در همین رابطه