شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

پیش‌بینی جدید آژانس بین‌المللی انرژی

تقاضای جهانی برای انرژی کاهش پیدا می‌کند

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: با افزایش رکود اقتصادی و فشار بحران انرژی بر رشد اقتصادی، میزان تقاضای جهانی برای انرژی در سال جاری کاهش پیدا خواهد کرد.

30 تیر 1402
کد خبر : 67157
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه اعلام کرد: انتظار می‌رود در نتیجه رکود اقتصادی در سرتاسر جهان و بحران انرژی ناشی از آغاز جنگ اوکراین و روسیه، روند رو به رشد تقاضا برای مصرف برق در جهان در سال 2023 کندتر شود.

این آژانس در جدیدترین گزارش بازار برق خود پیش‌بینی کرده است که میزان تقاضای جهانی برای مصرف برق تا پایان سال جاری کمتر از 2 درصد افزایش پیدا کند. این پیش‌بینی کمتر از رشد 2.3 درصدی بازار برق در سال 2022 و پایین‌تر از متوسط رشد سالانه 2.4 درصدی است که 5 سال پیش از آغاز همه‌گیری به ثبت رسید.

کند شدن رشد بازار برق تا حد زیادی به واسطه کاهش تقاضا از سوی اقتصادهای پیشرفته جهان رخ داده است؛ زیرا به گفته آژانس بسیاری از این کشورها با رکود اقتصادی مواجهند و پس از آغاز جنگ اوکراین و روسیه با کمبود انرژی و افزایش هزینه‌های انرژی هم دست به گریبان شده‌اند.

به همین دلیل پیش‌بینی آژانس نشان می‌دهد تا پایان سال جاری میزان تقاضای برق در آمریکا و ژاپن به ترتیب 2 و 3 درصد کاهش پیدا کند، درحالی که انتظار می‌رود میزان تقاضا در اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال جاری کاهشی 3 درصدی را تجربه کند. این میزان بالاترین میزان افت تقاضا در تاریخ اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و سطح تقاضا را به میزانی می‌رساند که آخرین بار در سال 2002 به ثبت رسیده است.

با این‌همه، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که تقاضا برای برق در سال 2024 به همراه بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهانی بهبود پیدا خواهد کرد. پیش‌بینی آژانس نشان می‌دهد میزان تقاضای جهانی برای برق در سال آینده 3.3 درصد افزایش خواهد داشت.

در همین رابطه