شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در نشست با هیات مدیره اتحادیه تجهیزات پزشکی

ایجاد تشکل‌های بالادستی با هدف تقسیم کارآمد کار ملی در اولویت است

در نشست هیات رئیسه اتاق ایران با هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی بر لزوم ساماندهی و ایجاد تشکل‌های بالادستی در اتاق ایران تأکید شد.

سارا ترابی

خبرنگار
10 مرداد 1402
کد خبر : 67290
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
در نشست هیات رئیسه اتاق ایران با هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی بر لزوم ساماندهی و ایجاد تشکل‌های بالادستی در اتاق ایران تأکید شد.

عکس: محمد علی مهدی

اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با رئیس و نایب‌رئیس اتاق ایران، دیدار کردند. در این نشست بر لزوم ساماندهی و ایجاد تشکل‌های بالادستی به منظور ارتقای سهم هر کدام از تشکل‌ها در تولید ناخالص داخلی تأکید شد.

ساماندهی و انسجام بخشیدن به فعالیت‌های تشکلی یکی از وظایفی است که بر اساس قانون بر عهده اتاق ایران گذاشته شده است، بدین‌ترتیب، اتاق ایران در تلاش است، مسیر اجرای این قانون را طی کرده و با هرگونه موازی‌کاری در این بخش مقابله کند.

به دنبال آغاز دوره دهم هیات نمایندگان اتاق ایران، موضوع تشکل‌گرایی به عنوان یک هدف و اولویت در دستورکار هیات رئیسه اتاق ایران قرار گرفته و در همین راستا اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با حسین سلاح‌ورزی، رئیس و پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران دیدار کردند تا چالش‌ها و پیشنهادهای خود را با آنها در میان بگذارند.

بر اساس آنچه در این نشست تشریح شد، تولید تجهیزات پزشکی یکی از صنایع پیش‌رو در ایران شناخته می‌شود که از نظر تولید، صادرات و پیچیدگی‌های فنی به عنوان یکی از حوزه‌های کلیدی در کشور مطرح است. تا پیش از تحریم‌ها بالغ بر 50 شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در ایران استانداردهای اروپا را دریافت کرده بودند و در حال حاضر تعداد قابل توجهی از محصولات تولیدی ایران دارای این استاندارها هستند. در صادرات محصول نهایی و انتقال تکنولوژی نیز ایران به دستاوردهای بزرگی رسیده و حتی در دوران کرونا هم تولیدات دستگاه‌های موردنیاز و مرتبط با کویید 19 به دیگر کشورها صادر می‌شد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده تا به امروز بالغ بر ۱۳۰ عضو در اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی حضور دارند و همچنان افراد و شرکت‌هایی برای عضویت در این اتحادیه درخواست دادند.

تأکید بر انسجام و یکپارچگی در چارچوب تشکل‌گرایی و پررنگ شدن نقش فعالان تجهیزات پزشکی، مطالبه اصلی اعضای هیات مدیره این اتحادیه از هیات رئیسه اتاق ایران بود. آن‌ها همچنین حمایت‌های واقعی اتاق ایران از تشکل‌ها را خواستار شدند تا در این فضا بتوانند با آرامش خیال، برنامه‌ها و اهداف خود را در صحنه تولید و صادرات دنبال کنند.

در ادامه این نشست غیرواقعی بودن آمارهای مربوط به میزان تولید انواع تجهیزات پزشکی و واردات مواد اولیه موردنیاز صنعت، مورد انتقاد هیات مدیره اتحادیه قرار گرفت و از آن به عنوان یکی از چالش‌های اصلی صنعت یاد شد که می‌توان آن را با حمایت اتاق ایران، پیگیری و اصلاح کرد.

در ادامه حسین سلاح‌ورزی، با بیان این مطلب که نظام تشکلی اجرا شده در اتاق ایران، همچنان تا نقطه ایده‌آل خود فاصله دارد، گفت: در تلاشیم تا مسیر بهبود شرایط در حوزه تشکلی را با جدیت طی کنیم و تا چند هفته آینده گروه مشورتی درباره تشکل‌ها در اتاق ایران شکل خواهد گرفت تا در چارچوب آن ضمن شناسایی دغدغه‌ها، راهکارهای حل اختلافات احتمالی و ساماندهی تشکل‌ها را پیدا کرده و اجرا کنیم. در این بین اگر زمینه ادغام هم وجود داشته باشد، برای مقابله با موازی‌کاری بین تشکل‌ها، انجام خواهد شد.

او درباره ایجاد تشکل‌های بالادستی نیز گفت: باید سهم هر تشکل و بخش در تولید ارزش‌افزوده، صادرات و تولید ناخالص داخلی محاسبه شود تا بر اساس آن تقسیم کار ملی صورت بگیرد، این مهم بر اساس شاخص‌های دقیقی که تعریف شده است، اندازه‌گیری می‌شود. برای طی کردن این مسیر، لازم است تا تشکل‌های بالادستی یعنی فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها شکل بگیرند. این موضوعت نیز در دستورکار اتاق ایران قرار گرفته و به جد دنبال می‌شود.

رئیس اتاق ایران در ادامه به توسعه تجارت خارجی و روابط بین‌الملل اشاره کرد که جزو اولویت‌های کاری این دوره قرار دارد. به باور او در حوزه تولید و صادرات تجهیزات پزشکی ظرفیت بسیار خوبی تعریف شده و باید مورد توجه قرار بگیرد. این بخش تحریم نیست و می‌توان روی آن متمرکز شد.

در همین رابطه