رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران

تورم نقطه‌ای تولید برق از 60 درصد عبور کرد

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در بهار امسال تورم سالانه قیمت تولیدکننده برق 30.1 درصد، تورم نقطه ای 60.9 درصد و تورم فصلی آن 31.8 درصد بوده است.

29 مرداد 1402
کد خبر : 67509
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار ایران گزارش شاخص تورم قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل بهار امسال را منتشر کرد.

بر این اساس در بهار امسال تورم سالانه قیمت تولیدکننده برق به ٣٠.١ درصد رسید که در مقایسه با تورم سالانه ١٦.٩ درصد درصدی در فصل قبل از آن، ١٣.٢ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین درصد تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٤٠٢ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ٣٠.١، ٢٨.٢ و ٣٤  بوده است. 

همچنین در این بازه زمانی تورم نقطه ای قیمت تولیدکننده کل بخش برق به ٦٠.٩ درصد رسیده که در مقایسه با تورم نقطه ای ٢١.١ درصدی در زمستان سال گذشته ٣٩.٨ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در فصل بهار ١٤٠٢ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٦٠.٩ درصد افزایش دارد. درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل مورد بررسی نسبت به فصل مشابه سال قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ٦٤.٩ ، ٦٠.٩ و ٥٨.٢ بوده است.

در فصل بهار ١٤٠٢، تورم فصلی تولیدکننده برق ٣١.٨ بوده که در مقایسه با تورم فصلی ١.٩- درصدی در زمستان سال گذشته، ٣٣.٧ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در فصل بهار ١٤٠٢ نسبت به فصل قبل، ٣١.٨ درصد افزایش دارد. در فصل مورد بررسی، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق نسبت به فصل قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ٣٤.٦، ٣١.٧ و ٢٩.٩ بوده است. 

در همین رابطه