رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

وزیر صنعت در نشست با فعالان اقتصادی استان همدان

قبول معادن به‌عنوان وثیقه بانکی، پیگیری می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره عدم قبول معادن به‌عنوان وثیقه بانکی که در نشست با فعالان اقتصادی استان همدان مطرح شد، وعده پیگیری این موضوع تا برطرف شدن مشکل را داد.

31 مرداد 1402
کد خبر : 67546
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره یکی از مسائل مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی همدان مبنی بر عدم قبول معادن به‌عنوان وثیقه بانکی، گفت: اینکه بانک‌ها معادن را به‌عنوان وثیقه قبول ندارند، پیگیری خواهد شد تا این مشکل برطرف شود و دست فعالان حوزه معدن در این مورد باز شود.

عباس علی‌آبادی در نشست با فعالان اقتصادی استان همدان با تأکید بر اینکه در مصرف انرژی بدترین کشور دنیا هستیم، خاطرنشان کرد: محیط‌زیست بسیار مهم است و باید به محیط‌زیست احترام بگذاریم.

وی در ارتباط با جایگزین شدن خودروهای برقی به‌جای بنزینی در کشور اظهار کرد: در خودروهای برقی هدف ما محیط‌زیست است، چراکه باید به سمت تحولات نو برویم، خودروهای برقی خودروهای آینده نیستند بلکه خودروهای روز هستند.

علی‌آبادی با تأکید بر این‌که باید به سمت صنایع کم‌انرژی‌بر و دانش‌بر برویم، افزود: با توجه به توانمندی‌های موجود در کشور، هر کاری که بخواهیم می‌توانیم انجام دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زمان صدور مجوز برای صنایع و معادن را کوتاه خواهیم کرد، یادآور شد: هیچ بن‌بست و محدودیتی وجود ندارد، و اگر اعتمادبه‌نفس داشته باشیم، اکثر مشکلات کشور رفع خواهد شد.

وزیر صمت با بیان این‌که امروز رتبه بسیار عالی در رقابت با کشورهای دیگر داریم، تصریح کرد: روزی که در بازار جهانی محک خوردید باید اسم خود را تولیدکننده بنامید.

وی با اشاره به مشکل تأمین ارز واحدهای تولیدی، خطاب به فعالان اقتصادی استان گفت: ارز موردنیاز خود را تأمین کنید.

علی‌آبادی با تأکید بر این‌که تولیدکنندگان می‌توانند همه مشکلات خود را حل کنند، اظهار کرد: تولیدکنندگان باهم بیندیشند و در همین شرایط موجود مشکلات را حل کنند.

وزیر صمت با اشاره به این‌که در تولید و مصرف برق بهره‌وری درستی نداریم، تأکید کرد: امروز شرایط سخت و پیچیده‌ای است که باید به رشد تولید کمک کنیم.

علی‌آبادی افزود: سهم صنعت در جی‌دی‌پی ۳۰ درصد است اما سهم آن در خاموشی‌ها ۶۰ درصد است درحالی‌که اولویت خاموشی نیست، برای این‌که مشکل را پشت سر بگذاریم باهم بحث برق را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان این‌که در برق به دنبال ذخیره‌سازی برویم، درباره فرسودگی تجهیزات صنایع نیز گفت: بزرگ‌ترین چالش کشور عدم سرمایه‌گذاری است، یکی از چالش‌هایی که دنیا را درگیر کرده، سرمایه‌گذاری است و تنها کشوری که سرمایه‌گذاری داشته، تنها ژاپن است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با بیان اینکه سهم این استان از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ دولتی کم است، گفت: دولت برای جبران این مسئله، باید بخشی از سرمایه‌گذاری کلان را به استان همدان سوق دهد.

 رحیم مرتضایی در نشست فعالان اقتصادی استان همدان با وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: صنعت بخشی از اقتصاد است و برای داشتن صنعتی پوینده، بالنده و تجارتی، باید سیاست به کمک اقتصاد آمده و مشکلات را از پیش پای آن بردارد.

وی با اشاره به اینکه تحریم، ابزار اقتصادی در دست سیاستمداران است، تصریح کرد: باید مسیری که دولت با تدبیر در برقراری و تنش‌زدایی با کشورهای عرب و غیرعرب در پیش گرفته، ادامه یافته و به تمام کشورهای غیرمتخاصم دنیا تسری یابد و به چند کشور آفریقایی و آمریکای لاتین و چین ختم نشود.

مرتضایی تأکید کرد: لازم است سفارتخانه‌های ما نقش تجارتخانه‌های ما را بازی کنند که در این راستا پیشنهاد می‌کنم رایزن‌های بازرگانی سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف از بین فعالان اقتصادی توانمند و خوش‌نام انتخاب شوند.

وی با بیان این‌که سیاست خاموشی و قطع گاز شاید راحت‌ترین راه مدیریت برق و گاز در شرایط اضطرار باشد، گفت: سیاست خاموشی و قطع برق درعین‌حال پرهزینه‌ترین راه است چراکه آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور زده است و قیمت محصولات مهمی همچون میلگرد، آهن و سیمان را افزایش داده که به دنبال آن تورم ایجاد خواهد شد.

رئیس اتاق همدان اظهار کرد: تعلیق کارت‌های بازرگانی به علت عدم رفع تعهد ارزی باعث ریزش اعضای اتاق بازرگانی و کاهش صادرات خرد شده که لازم است هرچه سریع‌تر این موضوع حل‌وفصل شود.

مرتضایی با بیان این‌که معدن مهم‌ترین ابزار تولید محلی در جهان به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: استان همدان با داشتن منابع غنی معدنی ازجمله فلدسپات، سیلیس اندلوزیت، دولومیت و گرانیت و ۱۹ نوع سنگ نیمه‌قیمتی از استان‌های پیشرو در بخش معدن است، بااین‌وجود ایمیدرو وظیفه خود را در این استان به‌خوبی انجام نداده است.

وی تصریح کرد: استان همدان در مقایسه با استان مرکزی که فاصله یکسانی تا مرکز کشور دارد، سهم کمتری از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ دولتی داشته و غالب سرمایه‌گذاری‌های کوچک و متوسط بوده؛ بنابراین لازم است دولت بخشی از سرمایه‌گذاری کلان را به استان همدان سوق دهد. مرتضایی با اشاره به زمان‌بر بودن صدور مجوزهای معدنی، تصریح کرد: اکتشاف معادن در دنیا به علت استفاده از تجهیزات مدرن متحول شده اما چرا در ایران در این زمینه اقدام نمی‌شود؟

موضوعات :
در همین رابطه