رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران تاکید شد

برای حل ناترازی انرژی، از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده شود

اعضای کمیسیون انرژی اتاق ایران بر لزوم رفع ناترازی انرژی و تقویت سرمایه‌گذاری در این حوزه تاکید کردند. آنها معتقدند باید به مسائل انرژی به‌صورت فرایندی توجه شود و برای حل بحران برق و گاز کشور، راه‌حل‌ علمی ارائه شود.

08 مهر 1402
کد خبر : 67917
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به شرایط تولید و مصرف انرژی در کشور، گفت: رفع ناترازی تولید و مصرف انرژی، حداکثرسازی تولید و صادرات نفت و گاز، تشکیل هاب و ایفای نقش در مبادلات و ترانزیت انرژی منطقه و افزایش ارزش‌افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، اهدافی هستند که باید در حوزه انرژی ملاک عمل قرار گیرد.

آرش نجفی در اولین نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران در دوره دهم، افزود: در دوره قبل کمیسیون انرژی به استفاده از ظرفیت ماده 12 تاکید داشت و دراین‌باره نشست‎های تخصصی زیادی برگزار کرد. در این دوره هم باید به ظرفیت این ماده توجه شود.

او ادامه داد: ذخیره‌ساز انرژی در ساختمان، همکاری با بورس انرژی، رگولاتوری برق، اوراق سبز برای تجدیدپذیرها، استفاده از فناوری‌های نوین در تصفیه خانگی، گواهی‌نامه صلاحیت فنی و ایمنی پیمانکاران «HSE» جز مواردی بود که در چند سال گذشته در دستور کار بود و حالا هم این موارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

نجفی تاکید کرد: باید در راستای مصرف بهینه انرژی، همه تشکل‌های این حوزه و کمیسیون انرژی اتاق ایران تلاش کنند و از همه ظرفیت‌های قانونی خود بهره بگیریم.

رئیس کمیسیون انرژی ادامه داد:  ذی‌نفع نهایی همه فرآیندهای انرژی دولت است؛ موهبت کاهش مصرف انرژی متوجه دولت است و دولت باید بخش خصوصی را همراه و شریک خود در حوزه انرژی کند نه اینکه ما پیمانکار باشیم که با سخت‌گیری دولت، خصولتی‌ها رشد و نمو داشته باشد.

در ادامه فعالان حوزه انرژی و اعضای کمیسیون انرژی اتاق ایران، اظهار کردند: کمیسیون انرژی باید درک کافی از مسائل انرژی کشور داشته باشد، مشکلات انرژی را نباید به شیوه آتش‌نشانی حل کنیم. باید برای حل بحران برق و گاز کشور، راه‌حل علمی ارائه شود.

هم‌چنین عنوان شد: دولت و سیاست‌گذاران درک دقیقی از وضعیت انرژی کشور ندارند و برای همین سیاست‌های متناقض در پیش می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال از طرفی از کمبود بنزین و لزوم بالا رفتن نرخ بنزین و صرفه‌جویی می‌گویند و از سوی دیگر ماشین شاسی‌بلند چینی وارد می‌کنند که مصرف بنزین بالایی دارد.

در ادامه تصریح شد که باید به مسائل انرژی به‌صورت فرایندی توجه شود. کمیسیون انرژی اتاق شهرستان‌ها با کمیسیون انرژی اتاق ایران همسو و هماهنگ باشند و این به هم‌افزایی بیشتر منجر می‌شود و می‌تواند بر اصلاح مسیرها اثرگذار باشد.

فعالان حوزه انرژی تاکید کردند: مشکلات ناترازی گاز و برق در کشور جدی است و باید این موضوع با هماهنگی بیشتری پیگیری شود. برای حل ناترازی انرژی در کشور، باید از تمام ظرفیت‌های قانونی کشور استفاده شود.

به اعتقاد آنها، کمیسیون انرژی اتاق ایران باید از منظر تخصصی جایگاه خود را مستحکم کند تا بتواند در عمل اثرگذارتر باشد.

در این نشست پیشنهاد ایجاد مرکز تحلیل انرژی به منظورد مانیتور داده‌های حوزه انرژی مطرح شد.

در ادامه کمیته‌های فنی کمیسیون انرژی اتاق با توجه به اولویت‌های حوزه انرژی و نظر فعالان این حوزه انتخاب شد.

این کمیته‌ها عبارت‌اند از:

1-کمیته فنی تولید برق

2-کمیته فنی انرژی‌های تجدیدپذیر

3-کمیته فنی بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی

4-کمیته فنی حوزه بالادستی نفت و گاز

5-کمیته فنی پایین‌دستی نفت و گاز و پتروشیمی

6- کمیته فنی اقتصاد انرژی سرمایه‌گذاری

7- کمیته توزیع و انتقال برق

8- کمیته آموزش و توانمندسازی

9- کمیته فنی اقلیم و کاهش کربن.

در همین رابطه