رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق شهرکرد در نشست شورای گفت‌وگوی چهارمحال و بختیاری

استفاده از تسهیلات مصوب سفر رئیس‌جمهوری با موانع بانکی مواجه است

شهرام زارع، رئیس اتاق شهرکرد، می‌گوید: نظام بانکی مانع بزرگ بر سر راه سرمایه‌گذاری در این استان است و به همین دلیل، امکان استفاده از تسهیلات مصوب سفر رئیس‌جمهوری در این استان وجود ندارد.

15 مهر 1402
کد خبر : 67976
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد گفت: نظام بانکی استان در حال حاضر یکی از موانع بزرگ پیش پای سرمایه‌گذاری در استان چهارمحال و بختیاری است و به همین واسطه، بخش خصوصی به‌خوبی نتوانسته از تسهیلات مصوب سفر ریاست جمهوری بهره‌مند شود.

شهرام زارع در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان چهارمحال و بختیاری، افزود: بخش خصوصی نیازمند حمایت است، این بخش بدون همکاری بانک‌ها نمی‌تواند توسعه پیدا کند، سود بانکی کمر سرمایه‌گذاران را شکسته است.

وی با اشاره به جایگاه بخش خصوصی در حوزه اقتصاد، اظهار کرد: باید در برنامه هفتم توسعه توجه ویژه‌ای به این بخش به‌ویژه در استان‌های کم‌برخوردار و در حوزه معافیت‌های مالیاتی صورت بگیرد، حذف بند ب 159 قانون بودجه در برنامه هفتم توسعه به استان‌های کم‌برخوردار آسیب وارد می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد، گفت: تیم اقتصادی استان بسیار قوی است؛ اما برخی از مشکلات و قوانین اجازه فعالیت به مدیران اقتصادی را نمی‌دهد.

شورای گفت‌وگو باید مطالبه‌گر بهبود فضای کسب‌وکار باشد

در ادامه نشست، محسن کوشش‌تبار، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با تأکید بر اینکه نسبت به ظرفیت‌های موجود در این استان از سالیان دور آشنایی داشتم، اظهار کرد: باید در حوزه‌های مختلف برای افزایش بهره‌وری و شناسایی استعدادها به‌صورت نرم‌افزاری ورود داشته باشیم.

وی در خصوص برگزاری جشنواره‌های برداشت محصولات کشاورزی، توضیح داد: ایرانیان از دیرباز به شکرانه برداشت محصولات کشاورزی جشنواره برپا می‌کردند، امروز در چهارمحال و بختیاری نیز شاهد برگزاری اولین جشنواره بادام بودیم.

وی با تأکید بر اینکه توسعه زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی، امروز به ادبیات حاکم در استان‌ها تبدیل شده است، گفت: در سفر به استان‌ها در تلاشیم مشکلات و مطالبات را بشنویم و سپس برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

کوشش‌تبار با بیان اینکه مدیران اقتصادی مأموریت سنگینی بر دوش دارند، خاطرنشان کرد: باید اعتماد بخش خصوصی به بخش دولتی جلب شود و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در رأس این اعتمادسازی قرار دارد، جلسات این شورا بسیار حائز اهمیت است و مدیران دولتی باید به این شورا توجه ویژه داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور افزود: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان‌ها می‌تواند مسائل و مشکلات بخش خصوصی را به شورای گفت‌وگوی ملی منتقل کند، مصوبات شورای گفت‌وگوی ملی در هیات دولت مطرح می‌شود و در صورت تصویب به قانون تبدیل خواهد شد و قطعاً لازم‌الاجرا است، بنابراین باید از ظرفیت این شورا در استان‌ها به نحو احسن استفاده و مشکلات را به سطح کلان منعکس کرد.

وی بیان کرد: امروز شاهدیم که در برخی حوزه‌های مدیریتی با کمبود نیروی توانمند برای جایگزینی با مدیران باسابقه مواجه هستیم، باید کادرسازی و تربیت نیروی انسانی توانمند در اولویت قرار بگیرد.

کوشش‌تبار با بیان اینکه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی باید مطالبه‌گر بهبود فضای کسب‌وکار باشد، تصریح کرد: این شورا باید فرآیند سرمایه‌گذاری را تسهیل کند و همچنین ایستگاه‌های زائد بر سر راه صدور مجوزهای کسب‌وکار را کاهش دهد، زمان صدور مجوز از ثبت شرکت تا بهره‌برداری باید به حداقل برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با اشاره به اینکه زنجیره‌های ارزش 31 استان کشور آماده شده است، گفت: باید تلاش کنیم تا مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه 413 بنگاه راکد و بلاتکلیف در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، یادآور شد: باید این واحدها در اسرع وقت تعیین تکلیف و به چرخه تولید برگردد، هیچ واحدی نباید تحت تملک بانک‌ها باقی بماند، در کوتاه‌ترین زمان واحدهای تحت تملک بانک‌ها تعیین تکلیف شوند، می‌توان از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و همچنین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در این راستا استفاده کرد، استاندار با حضور خود در این جلسات راهگشا باشد.

کوشش‌تبار با تأکید بر اینکه باید ضریب امنیت سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری بالا برود، عنوان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه گردشگری در این استان می‌تواند بسیار سودمند و درآمدزا باشد، باید شاهد بهبود فضای کسب‌وکار در این استان باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور تأکید کرد: اولویت پرداخت تسهیلات تبصره 18 و اعتبارات طرح‌های سرمایه‌ای با واحدهای تکمیل زنجیره ارزش است، زنجیره بادام می‌تواند اشتغال خوبی را در این استان ایجاد کند، دولت باید همراه بخش خصوصی باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید در چهارمحال و بختیاری برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای باشد که دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته‌های کشاورزی باشند.

سهم چهارمحال و بختیاری در تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند

همچنین غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری در این نشست، با بیان اینکه هم‌افزایی در کاهش مشکلات راهگشاست، اظهار کرد: حوزه اقتصاد اهمیت بالایی دارد و به همین علت مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر شعارهای اقتصادی را به‌عنوان شعار سال انتخاب می‌کنند.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: گام‌های خوبی در این استان در حوزه‌های مختلف برداشته شده است، پیوند بین بخش خصوصی و دولتی مورد توجه قرار بگیرد، اتاق بازرگانی و مدیران دولتی تعامل خوبی با یکدیگر دارند و امیدواریم این تعامل در شکوفایی استعدادها و شناسایی مشکلات باشد، مدیران پس از احصای مشکلات باید در راستای حل آن‌ها بکوشند.

وی با تأکید بر اینکه سهم چهارمحال و بختیاری در تولید ناخالص داخلی باید افزایش پیدا کند، گفت: این مسئله باید در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش مورد توجه جدی قرار بگیرد، موضوع حائز اهمیت دیگر در این استان کاهش نرخ بیکاری است، خوشبختانه نرخ بیکاری استان رو به کاهش است، اما باید رتبه بیکاری استان به میانگین کشوری نزدیک شود.

حیدری با اشاره به اینکه مهار تورم در چهارمحال و بختیاری هدف‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در این مهم نقش مهمی دارد، افزایش تولید نقش بسزایی در کاهش تورم و رشد اقتصادی دارد و فعالان اقتصادی می‌توانند بخش دولتی را در این مهم یاری کنند.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: افزایش صادرات غیرنفتی استان در دستور کار قرار دارد، طبق آمار شاهد رشد ۲۰۰ درصدی صادرات غیرنفتی استان بودیم، شناسایی بازارهای جدید صادراتی در داخل و خارج کشور دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه توانمندسازی نیروی انسانی باید در اولویت مراکز فنی و علمی قرار بگیرد، یادآور شد: این مسئله در شورای اشتغال و سرمایه‌گذاری مورد تأکید قرار گرفت، دانشجویان و دانش‌آموزان باید به سمت کسب مهارت حرکت کنند.

حیدری با بیان اینکه تقویت زیرساخت‌ها برای شکوفا شدن بخش‌های اقتصادی در دستور کار قرار دارد، گفت: تأمین آب شرب، توسعه راه‌های ارتباطی، احداث خط راه‌آهن و ایجاد شهرک‌های تخصصی اقتصادی در همین راستا در دستور کار قرار گرفته است، با توجه به اینکه آب یکی از ملزومات اجرای طرح‌های اقتصادی محسوب می‌شود، طرح‌های انتقال آب را در اولویت اجرا قرار داده‌ایم.

استاندار چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: در حوزه آبزیان، تولید محصولات کشاورزی، کشت‌ گلخانه‌ای، دامداری، گردشگری و تولید برخی کالاها مانند چادر مشکی در این استان پتانسیل‌های بسیاری وجود دارد.

موضوعات :
در همین رابطه