رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

صباح زنگنه در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی، جزو اقدامات کم‌سابقه در جهان است

صباح زنگنه، تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا، گفت: هدف قرار گرفتن بیمارستان المعمدانی غزه، باعث ناراحتی و خشم مسلمانان و مردم جهان شده و این حرکت روند عادی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی را متوقف خواهد کرد.

26 مهر 1402
کد خبر : 68127
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هدف قرار گرفتن بیمارستان المعمدانی غزه و کشته شدن صدها غیرنظامی بازتاب زیادی در افکار عمومی و رسانه‌های جهان داشته است؛ اتاق ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای این فاجعه را تسلیت گفت.

صباح زنگنه، تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا دراین‌باره به «اتاق ایران آنلاین» گفت: حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی غزه، جز اقدامات کم‌سابقه در تاریخ جهان و تاریخ منطقه است. رژیمی که منطقه و کشوری را اشغال کرده، براساس مقررات بین‌المللی نسبت به مردم، زمین و محیط‌زیست منطقه تحت اشغال خود مسئول است؛ اما رژیم اسرائیل علناً اعلام می‌کند که بیمارستان‌های غزه را مورد هدف قرار خواهد داد و می‌خواهد این بیمارستان‌ها تخلیه شود یا اینکه در کمتر از یک روز بعد از هشدار، بیمارستان المعمدانی را بمباران می‌کند و درنتیجه این عمل، حدود 1000 انسان بی‌پناه و بی‌دفاع قتل و عام می‌شود. این اتفاق در تاریخ دنیا بی‌نظیر است.

زنگنه گفت: هدف قرار گرفتن بیمارستان المعمدانی غزه باعث مخدوش شدن احساسات عمومی و خشم و ناراحتی مسلمانان و مردم جهان شده است. بیمارستان المعمدانی مختص مسیحی‌های فلسطینی بود و حمله به این بیمارستان و این اقدام، بی‌حرمتی نسبت به کلیسا هم بود.

او ادامه داد: در نتیجه این عمل ما شاهد خشم عمومی مردم فلسطین در غزه، کرانه غربی و در منطقه قدس شریف هستیم. همچنین ما شاهد ابراز تند احساسات مردم کشورهای همسایه و همه کشورهای اسلامی به این اقدام ضد بشر هستیم. طوری که مردم شبانه تظاهرات کردند و علیه رژیم صهیونیستی و امریکا شعار دادند. مردم در مقابل سفارتخانه‌های اسرائیل در کشور جمع شده و از دولت‌هایشان خواستند سفرای رژیم صهیونیستی را اخراج کنند.

تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا ادامه داد: مردم در مصر و مراکش خواستند که دولت سفرای اسرائیل را اخراج کند. مردم اردن هم به‌صورت گسترده علیه اسرائیل  تظاهرات کردند و سفارت را آتش زدند. حمله به بیمارستان المعمدانی تبعات زیادی خواهد داشت. مثلاً در ترکیه، پاکستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس مردم اعتراضاتی داشتند و شورای همکاری خلیج‌فارس بیانیه نسبتاً تندی علیه اسرائیل منتشر کرد. آنها در این بیانیه خواهان توقف حمله به غزه و خواهان توقف جنگ شدند و خواستند کمک‌های انسان دوستانه و فوری به مردم فلسطین و به غزه ارسال شود.

او تصریح کرد: امروز شورای امنیت سازمان ملل درباره این موضوع جلسه تشکیل خواهد داد تا درباره این حمله تصمیم بگیرد. شورای اجرایی سازمان همکاری اسلامی هم امروز جلسه خواهد داشت و تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد.

تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا ادامه داد: این حرکت عملاً روند عادی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی را متوقف کرده بلکه در برخی از جاها ممکن است اثر عکس هم داشته باشد و بعضی از توافقات قبلی را هم زیر سؤال ببرد.

به گفته زنگنه تمام وعده و وعیدهایی که برخی کشورها به اسرائیل داده یا در فکر اجرای آن بودند، متوقف می‌شود؛ مانند طرح کریدور هند، امارات، عربستان، اردن و فلسطین اشغالی؛ لااقل کشورهای عربی توان ادامه کریدور هند با کشورهای منطقه در دریای مدیترانه را ندارد.

صباح تصریح کرد: مبادلات تجاری بین خیلی از کشورهای عربی با اسرائیل و بازرگان‌های اسرائیل متوقف خواهد شد و لااقل این مسئله تا مدت‌ها عملی نخواهد شد. سرمایه‌گذاری‌هایی که بعضی از کشورهای عربی به اسرائیل وعده داده بودند دچار تأخیر خواهد شد. حضور بازرگان‌های اسرائیلی در کشورهای عربی با تهدید جدی مردمی روبه‌رو خواهد شد. بنابراین امنیتی برای تاجران رژیم صهیونیستی دیده نخواهد شد و همه این موارد از تبعات حمله فلسطین به غزه است.

در همین رابطه