رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

مجید عشقی در نشست شورای گفت‌وگوی مازندران اعلام کرد

الزامات راه‌اندازی بورس برنج انجام شده است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در خصوص بورس برنج همه کارها انجام و نماد مربوطه تعریف شده است، گفت: با حضور فعالان اقتصادی و اصل رقابت‌پذیری، این بازار می‌تواند گسترش پیدا کند.

14 آبان 1402
کد خبر : 68312
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مازندران در سال 1402 با حضور مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و با دستور جلسه «بررسی مسائل و مشکلات تأمین مالی صادرکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی استان پیرو بند دو مصوبه بیست و پنجمین نشست کارگروه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری مورخ 26/07/1402» برگزار شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست، گفت: تشکیل سرمایه مهم‌ترین چالش اقتصاد و یکی از مأموریت‌های سازمان بورس نیز کمک به تشکیل سرمایه و تأمین مالی در بخش واقعی اقتصاد است.

مجید عشقی با بیان اینکه رویکرد بورس در بازار سرمایه ایجاد زمینه مساعد برای حضور فعال بخش خصوصی در بورس و تأمین مالی مورد نیاز آن‌ها برای رسیدن به اهداف اقتصادی است، تقویت بخش خصوصی در مسائل مالی را از شاخص‌های رشد اقتصادی کشور عنوان کرد.

عشقی با تأکید بر اینکه فعالان اقتصادی و شرکت‌ها به‌ویژه باید آشنایی بیشتری با بورس داشته باشند و از این طریق تأمین مالی آنها صورت بگیرد، تصریح کرد: به دلیل آشنایی کم بخش خصوصی در استان‌ها با بازار سرمایه، منابع مالی به یک سری شرکت‌های دولتی یا ملی منحصر شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با برگزاری همایش بورس در استان‌ها به دنبال این هستیم تا فعالان اقتصادی با روند چگونگی انجام بورس و در واقع با مسیر جدید تأمین مالی آشنا شوند.

وی با بیان اینکه استان مازندران به‌عنوان یکی از استان‌های تولیدکننده محصولات کشاورزی مطرح است، گفت: بورس کالا نیز برنامه‌هایی در این زمینه دارد که یکی از آنها بحث انبارهای محصولات است که از این طریق کشاورزان بتوانند مستقیم کالاهای خود را به این انبارها بسپارند و این واحدها تحت نظارت بورس کالا قرار بگیرند.

عشقی از مزیت‌های این اقدام را عرضه مستقیم محصولات توسط کشاورز از انبارها اعلام و اظهار کرد: متقاضیان نیز می‌توانند مستقیم از انبار نیازهای خود را خریداری کنند و دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌هایی که به‌عنوان نمونه، اقدام به خرید برنج می‌کنند، می‌توانند بدون شرکت در مناقصه و مزایده برنج مورد نیاز را از روی تابلوی بورس خریداری کنند.

وی تصریح کرد: وقتی کالا به‌صورت مستقیم عرضه شود دست دلال نیز قطع می‌شود و کشاورز محصول خود را مستقیماً به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رساند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در خصوص بورس برنج همه کارها انجام و نماد مربوطه تعریف شده است و در حال حاضر در تابلوی بورس قرار گرفته است که قطعاً با حضور فعالان اقتصادی و اصل رقابت‌پذیری، این بازار می‌تواند گسترش پیدا کند.

رئیس سازمان بورس همچنین درباره دیگر کالاهای استراتژیک مانند مرکبات و کیوی و همچنین کالاهایی که در بخش صنایع داریم، بورس را ابزار مناسبی برای ارائه شفاف محصولات و ورود به یک میدان رقابتی دقیق و پرمخاطب، برای فعالان اقتصادی حائز اهمیت و توجه دانست.

رئیس اتاق ساری نیز با اشاره به تعلیق کارت‌های بازرگانی به دلیل تعهدات ارزی که در شرایط اقتصادی فعلی به‌سختی انجام می‌شود، رفع تعهدات ارزی کشاورزان را خواستار شد.

علی تقی پور در هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران در سال 1402، با اشاره به سفر استاندار مازندران و تعدادی از فعالان بخش خصوصی به روسیه، افزود: پیرو این سفر یک هیات به سرپرستی مدیرکل دامپزشکی مازندران برای آموزش در بخش‌های مختلف و آشنایی با استانداردهای موردنظر روسیه در صادرات انواع کالا و مواد غذایی به این کشور اعزام شد که یک اتفاق مهم است و باعث شده برخی شرکت‌ها از مسیر قرمز گمرکی وارد مسیر سبز شوند.

رئیس اتاق ساری با اشاره به ناترازی در منابع و تسهیلات بانک‌ها و تحمیل انواع وام‌ها به آنها، تصریح کرد: وقتی بانک‌ها ناتوان شدند، بخش خصوصی چاره‌ای جز فکر کردن به ورود در بازار بورس و سرمایه ندارد.

تقی پور ادامه داد: اینکه به چه دلیل باید وارد این بازار شویم و چه مزیتی برای ما خواهد داشت و اینکه آیا مکانیسمی دیده می‌شود که صنایع کوچک هم وارد بورس شوند، سؤالاتی است که فعالان اقتصادی به آن می‌اندیشند.

در این نشست، استاندار مازندران نیز با اشاره به ظرفیت‌های منحصربه‌فرد استان در بخش کشاورزی، گفت: مازندران با ۳۲۲ هزار بهره‌بردار در این بخش، در تولید محصولات کشاورزی رتبه اول کشور را دارد.

سید محمود حسینی پور اعلام کرد: سالانه بیش از ۳ میلیون تن مرکبات در ۱۱۶ هزار هکتار از باغات استان تولید می‌شود، میزان تولید کیوی در استان نیز ۲۲۰ هزار تن در ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین و میزان تولید برنج سفید نیز یک‌میلیون تن در ۲۱۳ هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه هرگونه هزینه در کشاورزی افزایش سرمایه در کشور را به همراه دارد، گفت: باید الگوی خاص در بورس برای حمایت از کشاورزان ایجاد شود.

استاندار مازندران ادامه داد: در بخش صنایع و دانش‌بنیان‌ها نیز نیاز جدی به این داریم که تأمین مالی در بورس صورت بگیرد و اگر این پشتوانه مالی حاصل شود اتفاقات خوبی در اقتصاد استان را خواهیم دید.

حسینی پور با بیان اینکه تأمین مالی از طریق بورس می‌تواند به رفع نظام مسائل در بخش اقتصادی کمک کند، حضور رئیس سازمان بورس در مازندران و برگزاری همایش بورس و تأمین مالی را فرصتی دانست که فعالان اقتصادی با این بازار سرمایه آشنا بشوند.

موضوعات :
در همین رابطه