رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

وزیر کشور در نشست شورای گفت‌وگوی چهارمحال و بختیاری

سایر روش‌های تأمین مالی هم باید در کنار بانک‌ها استفاده شوند

وزیر کشور با اشاره به اینکه تأمین سرمایه در ایران فقط به بانک‌ها محدود شده، گفت: این تأمین مالی گران تمام می‌شود؛ درحالی‌که روش‌های دیگری نظیر بورس وجود دارد و باید از این روش‌ها در کنار روش بانکی استفاده شود.

20 آبان 1402
کد خبر : 68375
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر کشور با اشاره به اینکه اقتصاد در بیش از ۱۰ سال گذشته در کشور آن‌قدر مسئله مهمی بوده که هر ساله از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان شعار سال مطرح شده است، گفت: این نام‌گذاری‌ها مسئولیت دولتمردان، نمایندگان مجلس و بخش خصوصی را دوچندان کرده و آن را همچون یک هدف یکپارچه مطرح کرده است.

احمد وحیدی در نشست شورای گفت‌وگوی چهارمحال و بختیاری، افزود: نام‌گذاری‌های اقتصادی توسط رهبر باعث شد تا یک شکفتگی اقتصادی در کشور ایجاد شود و در برخی رتبه‌های برتر در مقام‌های اول تا چهارم جهان قرار گیریم.

وحیدی عنوان کرد: باید تلاش کنیم تا از گردنه‌های اقتصادی با سرعت بیشتری عبور کنیم، دشمن به دنبال فروپاشی اقتصاد در ایران است و با تحریم‌های شدید اقتصادی به دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور است.

 وی با طرح این سؤال که چرا دشمن نمی‌خواهد ایران در حوزه اقتصادی پیشرفت کند، این‌گونه پاسخ داد: آن‌ها فکر می‌کردند با فشار اقتصادی می‌توانند کمر کشور را خورد کنند، آیا همین مقدار کافی نیست تا تلاش خود را دوچندان کنیم تا بتوانیم از همین حربه برای ضربه زدن به دشمن استفاده کنیم.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه دشمنان با مردم ایران مخالف هستند، توضیح داد: فشار اقتصادی عمق کینه آنان را نشان می‌دهد، علت اصلی دشمنی با مردم ایران به خاطر نپذیرفتن سیطره آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در مسائل دفاعی روی پای خودمان ایستاده‌ایم، خاطرنشان کرد: به همین علت دشمن حتی نمی‌تواند فکر حمله به ایران را در سر بپروراند، در حوزه علم کشور افتخارات بسیاری را کسب کرده است، باید در حوزه اقتصاد نیز به یک نقطه مطمئن برسیم.

وحیدی با تأکید بر اینکه دشمن به دنبال القای ناامیدی است، گفت: توفیقات خوبی در حوزه صنعت و تولید در کشور حاصل شده و زنجیره ارزش بسیاری از محصولات تکمیل شده است.

وزیر کشور با بیان اینکه نقدینگی بانک‌ها بزرگ‌ترین فرصت برای استفاده در حوزه اقتصادی است، عنوان کرد: تأمین سرمایه مالی تنها به بانک‌ها محدود شده است و عموماً این تأمین مالی گران تمام می‌شود؛ درحالی‌که روش‌های متعددی برای تأمین مالی مانند بازار سرمایه وجود دارد و باید بخشی از تأمین مالی از بانک‌ها به این سمت منتقل شود.

وحیدی با بیان اینکه نباید به دنبال کمک‌های دولتی باشیم، خاطرنشان کرد: برای مثال در چهارمحال و بختیاری می‌توان از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور استفاده کرد که امکان رفع مسائل کلان را دارند.

وی بیان کرد: منظور رهبر معظم انقلاب اسلامی از اقتصاد مقاومتی این است که آحاد مردم در حوزه اقتصاد رشد کنند نه اینکه چند کارخانه بزرگ توسعه پیدا کند.

وزیر کشور تأکید کرد: رشته‌های اجتماعی در اقتصاد باید وجود داشته باشد، بعضاً دیده می‌شود در استانی سرمایه‌گذاری کلان انجام شده اما مردم ناراضی هستند و با آن مخالفت می‌کنند.

وحیدی تصریح کرد: نباید در خصوص استانی مثل چهارمحال و بختیاری از واژه کم برخوردار یا محروم استفاده شود این باعث القای انرژی منفی می‌شود.

وی اظهار کرد: ظرفیت‌های زیادی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که باید از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

وزیر کشور افزود: صنعت زمانی توسعه‌یافته است که ارز موردنیاز را از محل صادرات محصول تولیدی خود تأمین کند نه از محل فروش نفت، این مهم باید طبق برنامه درازمدت انجام شود.

وحیدی ادامه داد: در زمینه تولید ماهیان سردابی در چهارمحال و بختیاری لازم است فاصله ۸۰۰ متری بین حوضچه‌ها به ۱۰۰ متر کاهش یابد، این مهم به جهت جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی رودخانه‌ها می‌تواند با محدود شدن چرخش آب انجام شود تا تولید ماهیان سردابی در استان هشت برابر شود.

وزیر کشور با اشاره اینکه در چهارمحال و بختیاری زنجیره ارزش محصولاتی مانند بادام و ماهیان سردابی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: در حوزه عسل نیز این ظرفیت وجود دارد، این کار می‌تواند آورده اقتصادی بالایی داشته باشد، این زنجیره‌ها به اقتصاد مردم نیز کمک می‌کند.

وی با اشاره به موضوع تعرفه قیمت‌گذاری گمرک در صادرات کالا، عنوان کرد: در حال حاضر مبنای تعرفه قیمت‌گذاری، قیمت فروش است و قیمت‌های قبل را ثبت نمی‌کند، در صورت ارائه مدرک قیمت‌ها اصلاح می‌شود.

وحیدی در پایان تأکید کرد: رفع تعهدات ارزی توسط بانک مرکزی از مشکلات صادرکنندگان است، این مشکل با رئیس بانک مرکزی مطرح می‌شود، ارز حاصل از صادرات می‌تواند صرف واردات شود.

نگاه ویژه‌ای به چهارمحال و بختیاری در اختصاص اعتبارات ملی صورت بگیرد

رئیس اتاق شهرکرد، گفت: تقاضامندیم در تخصیص اعتبارات ملی به این استان نگاه ویژه‌تری صورت بگیرد تا این استان کم‌برخودار بتواند هم‌راستای استان‌های پیشرفته توسعه پیدا کند.

شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی استان با حضور وزیر کشور، معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور، استاندار چهارمحال و بختیاری و سایر مدعوین از بخش دولتی و خصوصی برگزار شد.

در این جلسه شهرام زارع، اظهار کرد: پتانسیل‌های بسیاری در حوزه کشاورزی، صنعت و کشاورزی در این استان وجود دارد، بنابراین برای شکوفا شدن این پتانسیل‌ها نیازمند توجه ویژه دولتمردان هستیم.

رئیس اتاق شهرکرد با تأکید بر اینکه تعامل دولت و بخش خصوصی در این استان قوی است، گفت: تقاضامندیم در تخصیص اعتبارات ملی به این استان نگاه ویژه‌تری صورت بگیرد تا این استان کم‌برخودار بتواند هم‌راستای استان‌های پیشرفته توسعه پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند، عنوان کرد: زمان حضور وزرا در این استان محدود است، پیشنهاد می‌شود زمان حضور وزرا افزایش پیدا کند تا فعالان اقتصادی بتوانند مشکلات خود را بیان کنند.

سال گذشته ۹ همت در چهارمحال و بختیاری جذب شد

غلامعلی حیدری، استاندار در ادامه با اشاره به اینکه موضوع اصلی این استان مقوله بیکاری است، خاطرنشان کرد: نیروهای بااستعداد و توانمندی در این استان وجود دارد که در صورت حمایت می‌توانند در این استان تحول ایجاد کنند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه شاهد رشد ۲۰۰ درصدی صادرات غیرنفتی در این استان هستیم، یادآور شد: افزایش بهره‌وری، مهار تورم، فعال شدن کارگاه‌های راکد، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کاهش نرخ بیکاری از برنامه‌های تیم مدیریتی استان است.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ شاهد صعود هشت پله‌ای نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری بودیم، گفت: اکثر پروژه‌های عمرانی استان فعال است و زمان تکمیل پروژه‌های استانی کوتاه کردیم.

حیدری با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم ۱۱ مصوبه در هیات دولت برای چهارمحال و بختیاری مصوب شده است، خاطرنشان کرد: این مسئله بی‌سابقه است، همچنین در سال گذشته ۹ همت اعتبار در استان جذب شد.

موضوعات :
در همین رابطه