رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

امین شاکری در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین

رقابت بین دولت و بخش خصوصی مانع سرمایه‌گذاری می‌شود

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران معتقد است در محیطی که دولت و بخش خصوصی در رقابت با هم حرکت کنند، سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی محقق نمی‌شود.

سارا ترابی

خبرنگار
22 آبان 1402
کد خبر : 68389
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران به لازمه‌های جذب سرمایه بخش خصوصی اشاره و تصریح کرد: اصلی‌ترین نیاز اقتصاد برای جذب سرمایه، ثبات و امنیت است. در عین حال دولت باید دست از رقابت با بخش خصوصی بردارد و اجازه دهد در محیطی پیش‌بینی‌پذیر، بخش خصوصی امکان سرمایه‌گذاری پیدا کند.

امین شاکری، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران از ایجاد فضای رقابتی بین دولت و بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: در اقتصادی که دولت و بخش خصوصی با هم رقابت کنند، امکان سرمایه‌گذاری خصوصی و توسعه اقتصادی وجود ندارد.

این فعال اقتصاد در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین اصلی‌ترین شاخص در حوزه جذب سرمایه خصوصی را ثبات اقتصادی دانست و گفت: چنانچه دولت بتواند ثبات را به اقتصاد برگرداند، شاهد جهش سرمایه‌گذاری در کشور خواهیم بود. از طرفی باید توجه داشت که بنگاه‌های اقتصادی فقط در محیط همراه با آرامش و ثبات، امکان برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای دارند؛ در فضایی که پیش‌بینی‌پذیری لازم وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاران ورود نمی‌کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران خاطرنشان کرد: دولت باید از اتخاذ تصمیمات ناگهانی و بدون مشورت با بخش خصوصی خودداری کند و محیطی امن به وجود آورد تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی به حضور در بازار رغبت پیدا کند. در واقع دولت برای رشد اشتغال در کشور راهی جز برنامه‌ریزی در مسیر سرمایه‌گذاری جدید ندارد. از سویی با توجه به شرایط تحریمی، توانایی دولت در مسیر سرمایه‌گذاری محدود است پس باید حجم نقدینگی موجود در سطح جامعه را به سمت تولید هدایت کند.

شاکری همچنین از ایجاد فضای رقابتی بین دولت و بخش خصوصی انتقاد کرد گفت: دولت به هیچ عنوان نباید در رقابت با بخش خصوصی بربیاید چون نتیجه این رقابت به نفع کشور نبوده و برخلاف مسیر توسعه است. بدون شک بخش خصوصی در فضای رقابتی با دولت، شکست خورده و از گردونه خارج می‌شود. خروج بخش خصوصی از صحنه اقتصاد نیز کشور را از اهداف توسعه‌ای دور می‌کند.

به باور او آنچه امروز برای رشد سرمایه‌گذاری در کشور نیاز است، کاهش سهم دولت در اقتصاد است.

در همین رابطه