رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست هیات نمایندگان اتاق یاسوج با استاندار کهگیلویه و بویراحمد

دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استانداری مستقر شود

اعضای هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق یاسوج در دیدار با استاندار کهگیلویه و بویراحمد، استقرار دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استانداری را خواستار شدند.

27 آبان 1402
کد خبر : 68442
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج، با اشاره به جایگاه اتاق‌های بازرگانی در اقتصاد ایران، گفت: اتاق‌های بازرگانی به‌منظور کمک به رشد و توسعه اقتصاد کشور، تبادل افکار و بیان آراء و عقاید مدیران صنعتی، معدنی، کشاورزی و بازرگانی تأسیس شده و وظیفه اتاق، تسهیلگری امور برای فعالان اقتصادی است.

عبدالله قبادی در نشست هیات نمایندگان اتاق یاسوج با استاندار کهگیلویه و بویراحمد، افزود: ارائه نظرات مشورتی به قوای سه‌گانه و همکاری با دستگاه‌های اجرایی، ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع، معادن و کشاورزی، تشکیل نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و تلاش برای شناسایی بازار کالاهای صادراتی، صدور کارت عضویت و کارت بازرگانی برای فعالان اقتصادی ساماندهی اتحادیه‌های صادراتی و وارداتی، برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی و تأیید اعتبار گواهی مبدأ را برخی مهم‌ترین وظایف اتاق بازرگانی است.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی در تمامی شوراهای اقتصادی نقش‌آفرینی دارد که مهم‌ترین آن شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است که اهمیت و جایگاه بسیار مهمی برای فعالان اقتصادی دارد. وی ادامه داد: خوشبختانه با همکاری و نظر مساعد استاندار کهگیلویه و بویراحمد، یکی از معدود استان‌هایی هستیم که هر پانزده روز و به‌صورت مستمر جلسات شورای گفت و گو را برگزار می کنیم.

قبادی در ادامه اظهار کرد: اتاق یاسوج در بخش بین‌الملل و حضور در رویدادهای جهانی همواره تلاش کرده است تا با اعزام و پذیرش هیات های تجاری و اقتصادی، تولیدات استان را به بازارهای جهانی معرفی کند و در دوره جدید نیز با تمرکز و تأکید بر کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همسایه این مهم را ادامه خواهیم داد، وی افزود: در حال رایزنی برای حضور سفیر عمان در یاسوج و همچنین اعزام هیات های تجاری اقتصادی استان به کشور عمان هستیم که به‌زودی نهایی خواهد شد.

وی به اثرات دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اشاره کرد و افزود: برای رایزنی با سفارت‌خانه‌ها و سفرای ایران در کشورهای مختلف و تسریع در حضور رویدادهای بین‌المللی به وجود یک دفتر نمایندگی از وزارت خارجه در استان نیاز مبرم داریم.

رئیس اتاق یاسوج با اشاره به نقش آموزش در تربیت تاجر و بازرگان در استان نیز اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به سابقه کم خود در تجارت، نیاز ویژه‌ای به آموزش‌های عمومی در بحث اقتصادی و بازرگانی دارد، در همین راستا اتاق بازرگانی در سال‌های اخیر شروع به برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای علاقه‌مندان، دانشجویان و فعالین اقتصادی کرده است و در ماه‌های اخیر نیز بنا به اهمیت این موضوع و نیازسنجی‌های صورت گرفته، تلاش کرده‌ایم ماهانه سه الی چهار دوره آموزشی برگزار کنیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد میز در این دیدار گفت: راهکاری جامع برای مدیریت و فعالیت‌های حوزه بازرگانی استان و ورود به بازارهای خارجی بخصوص کشورهای همسایه تدوین و اجرا شود.

سیدعلی احمدزاده با اشاره به تلاش برای جبران عقب‌ماندگی حوزه بازرگانی استان، افزود: باید تلاش کرد تا فرصت‌های جدیدی برای ارتباط میان استان با دیگر استان‌های کشور و کشورها خارجی ایجاد شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: مسئولین حوزه اقتصادی، صاحب‌نظران حوزه تولید، صنعت و دانشگاهی بر این باورند که عقب‌ماندگی حوزه تجارت و بازرگانی استان با استفاده از ظرفیت نخبگانی، صنعتگران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و دانش‌بنیان قابل جبران است.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا عقب‌ماندگی حوزه بازرگانی و تجارت استان جبران شود، تأکید کرد در حوزه اقتصادی باید تیم اقتصادی قوی، کارآمد و چابک داشته باشیم و از تجارب تجار استان‌های هم‌جوار و برخوردار نیز استفاده کنیم.

استاندار با بیان اینکه، بخشی از مشکلات و کمبودهای حوزه اقتصادی استان جنبه طبیعی، شرایط جغرافیایی و تاریخی داشته و بخشی کم‌توجهی بوده تأکید کرد: ارتباطات با خارج ضروری است اما باید هدفمند بوده و این ارتباط با کشورهای همسایه در اولویت باشد.

احمدزاده ضرورت برقراری این ارتباط را استقرار دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان دانست و گفت: حوزه اقتصادی استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و اتاق بازرگانی بستر لازم برای استقرار دفتر نمایندگی امور خارجه در استان را فراهم کنند.

استاندار تصریح کرد: با استقرار دفتر نمایندگی وزارت خارجه که پیگیر آن هستم می‌توان ارتباط با سفرای کشورمان در کشورهای خارجی را برقرار کرد و پیگیر کارهای تجاری و سرمایه‌گذاری شد.

استاندار تأکید کرد: در حوزه اقتصادی هدف اصلی استان صادرات باشد و جذب سرمایه‌گذار و برای این مهم باید مطالعه شده با برنامه، هوشمندانه و عاقلانه عمل کرد و محور اصلی نیز کشورهای همسایه از جمله کشور عمان می‌تواند باشد.

احمدزاده بر تدوین برنامه زمان‌بندی شده و جامع با افق میان‌مدت و درازمدت برای حوزه بازرگانی و تجارت استان تأکید کرد و اظهار داشت: کار و فعالیت‌های بخش خصوصی و دولتی در هم تنیده است و باید با هماهنگی، انسجام و همکاری به این اقدامات پرداخته شود.

استاندار به کسب آموزش‌ها و مهارت‌ها در حوزه تجارت، بازرگانی و صادرات تأکید و خاطرنشان کرد: داشتن دانش، علم و تجربه در حوزه تجارت، واردات و صادرات بسیار مهم و کارساز است که نباید از آن غافل شد.

وی یادآور شد: برای فرصت‌های گردشگری با تنوع اقلیمی و شرایط خوبی که استان دارد، می‌تواند از این ظرفیت ارزشمند برای جذب گردشگر خارجی به‌خصوص کشورهای حوزه خلیج‌فارس بسترسازی کرد.

استاندار به‌پای کار بودن و فعالیت بیشتر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان تأکید کرد و گفت: تیم مدیریتی و اعضای این اتاق با رویکرد نو فرصت‌های جدیدی برای ارتباط با کشورها به‌خصوص همسایگان ایران ایجاد کند و این مهم از رویکردهای اصلی ما باشد.

در ادامه این نشست عبدالحسین تقویان، نایب‌رئیس اتاق یاسوج نیز با اشاره به برخی مشکلات در حوزه گمرک استان، گفت: گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد انبار و فضایی برای انجام کارهای واردات و صادرات ندارد و همین امر موجب شده است فعالان اقتصادی برای انجام کارهای گمرکی خود به استان‌های مجاور بروند.

عزیزالله فتحی، عضو هیات نمایندگان اتاق یاسوج نیز در با اشاره به برخی مشکلات بانکی پیش روی فعالان اقتصادی، گفت: شرایط استان کهگیلویه و بویراحمد شرایطی خاص و ویژه است و باوجوداینکه یک درصد مساحت کشور را دارد و در عین حال بیش از بیست درصد منابع مهم خدادادی کشور در این استان است؛ اما با این حال از کمبودها و عقب‌ماندگی‌های فراوانی رنج می‌برد که همین امر شرایط استان را خاص و ویژه کرده است.

 فتحی ادامه داد: از همین روست که از مدیران استان انتظار داریم در این شرایط خاص و ویژه، تصمیمات هوشمندانه و ویژه و متناسب با شرایط موجود بگیرند چراکه فعالین اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت کنونی توانایی رقابت با استان‌های توسعه‌یافته را ندارند.

موضوعات :
در همین رابطه