رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

وزیر صنعت در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه چهارمحال و بختیاری

از تولیدات صادرات محور حمایت می‌شود

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه چهارمحال و بختیاری بر حمایت از تولیدات صادرات محور در کشور تأکید کرد.

27 آبان 1402
کد خبر : 68445
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر حمایت از تولیدات صادرات محور در کشور، گفت: خوشبختانه محصولات تولیدی در بازارهای جهانی در هر جا وارد شدیم و صنعتی موردقبول است که تجارت محور باشد.

عباس علی‌آبادی در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه و صنعتگران و معدن کاران برتر چهارمحال و بختیاری، با تأکید بر اینکه ارز باید به کسانی اختصاص پیدا کند که ارز را به کشور برگردانند، افزود: باید به دنبال بازارهایی در دنیا باشیم که به کالای تولیدی ما نیاز دارند، اتاق‌های بازرگانی باید به دنبال بازارهای صادراتی جدید باشند.

علی‌آبادی با تأکید بر اینکه مزیت چهارمحال و بختیاری گردشگری است، گفت: این حوزه بسیار وسیع است، باید به صنایع وابسته در این حوزه توجه ویژه صورت بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای تخصیص ارز برای واردات ماشین‌آلات هیچ محدودیتی وجود ندارد، عنوان کرد: موافقت شده تا ۵ برابر سال گذشته تسهیلات در قالب اوراق به تولیدکنندگان برای افزایش گردش مالی پرداخت شود.

وی تأکید کرد: با تمام قوا از صنایعی که در زنجیره ارزش قرار دارند، حمایت می‌کنیم.

علی‌آبادی در خصوص واردات خودرو، توضیح داد: از تولیدکنندگان بزرگ خودرو در جهان دعوت می‌کنیم تا در کشور خودرو تولید کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به کمبود لاستیک در کشور، عنوان کرد: این کمبود به علت ناترازی در تولید و مصرف به وجود آمد، بنابراین با کاهش تعرفه واردات تا حدودی مشکل مرتفع شد، همچنین قیمت‌گذاری دستوری برداشته شد تا انگیزه تولیدکنندگان افزایش پیدا کند، خوشبختانه کمبود لاستیک تا حدود زیادی مرتفع شده است.

واحدهای تولیدی برای واردات ماشین‌آلات با مشکل مواجه هستند

در ادامه این مراسم، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد با اشاره به اشاره به اینکه ۹۰ درصد صنایع فعال در این استان کوچک هستند، اظهار کرد: در سه سال گذشته شاهد تحول در واگذاری اراضی به سرمایه‌گذاران هستیم.

شهرام زارع افزود: در سه سال گذشته ۲۴۷ صنعتگر در استان زمین دریافت کردند که از این تعداد ۱۶۹ واحد تولیدی در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته، اما مشکل اساسی این واحدها مشکل واردات ماشین‌آلات است، این صنعتگران به علت نوسانات ارزی تاکنون نتوانسته‌اند، ماشین‌آلات موردنیاز خود را وارد کنند، یک دستور ویژه می‌تواند مشکل این صنعتگران را مرتفع کند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد محصولات صادراتی کشور به‌صورت خام صادر می‌شود، عنوان کرد: خام‌فروشی کالا به صنعت کشور آسیب وارد می‌کند، حضور صنایع در بازارها و نمایشگاه‌های خارجی می‌تواند به توسعه صنایع و جلوگیری از خام‌فروشی کمک کند.

زارع با تأکید بر اینکه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: اگر مدت‌زمان رفع تعهد ارزی از ۴ ماه به ۸ ماه افزایش پیدا کند، بسیاری از مشکلات موجود صادرکنندگان رفع خواهد شد.

رئیس اتاق شهرکرد اظهار کرد: در سالیان گذشته سرمایه‌گذارانی که در استان‌های محروم سرمایه‌گذاری می‌کردند، مشمول معافیت مالیاتی ۱۰ ساله می‌شدند، اگر این قانون برداشته شود، استان‌های محروم برای جذب سرمایه‌گذار دچار مشکل خواهند شد.

زنجیره فولاد در چهارمحال و بختیاری تکمیل شده است

نایب‌رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد نیز با بیان اینکه تولیدکنندگان خط‌شکنان جبهه اقتصادی کشور هستند، گفت: استان کم برخوردار چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوانی است، درست است که از آن با عنوان کم برخوردار یاد می‌کنند اما مردمان پرتلاشی دارد.

امین مالکی افزود: یکی از مشکلاتی که در کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه است که متأسفانه در مرور زمان تولید، صنعت و اقتصاد را فرسوده کرده است.

مالکی عنوان کرد: تولیدکنندگان و صنعتگران به دلیل بخش‌نامه‌هایی که در لحظه صادر می‌شوند دچار سردرگمی شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دیدگاه مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از بازدیدی که از صنعت چهارمحال و بختیاری خواهند داشت، تغییر خواهد کرد.

نایب‌رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد اضافه کرد: زنجیره‌های تولید استان در سطح ملی توسط تولیدکنندگان و صنعتگران این استان در سطح ملی تکمیل شده است.

مالکی بیان کرد: بدون حضور هلدینگ‌های دولتی چهارمحال و بختیاری شاهد زنجیره‌های تولید است، زنجیره تولید ماهیان سردابی از این دست موارد است، هم‌اینک ۸۵ درصد از خوراک آبزیان کشور در این استان تأمین می‌شود.

وی تأکید کرد: زنجیره فولاد در چهارمحال و بختیاری تکمیل شده و این استان در حال تبدیل شدن به قطب فولاد کشور است.

نایب‌رئیس اتاق شهرکرد تصریح کرد: در صنعت نساجی کارهای بزرگی در استان انجام شده است.

مالکی اظهار کرد: یکی از موانع سرمایه‌گذاری و رشد تولید در چهارمحال و بختیاری تأمین زمین است، این تصمیمات باید در استان‌های توسعه‌یافته اجرایی شود نه در استانی کمتر برخوردار مثل این استان، چگونه زمینی که در اختیار تولیدکننده قرار داده شده با قیمت چند سال پیش به مزایده گذاشته می‌شود ولی با قیمت جدید در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه