رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

حسین سلاح‌ورزی در نشست با اعضای هیات نمایندگان اتاق یاسوج

نیازمند قانون توسعه توازن منطقه‌ای در کشور هستیم

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه استان‌های کشور به صورت متوازن توسعه‌ پیدا نکرده‌اند، گفت: جبران شکاف توسعه‌یافتگی استان‌های کم برخوردار در کشور در قالب برنامه میان‌مدت 5 یا 10 ساله ممکن خواهد بود.

05 آذر 1402
کد خبر : 68526
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: جبران شکاف توسعه‌یافتگی استان‌های کم برخوردار در کشور ممکن نیست؛ مگر اینکه در قالب برنامه میان‌مدت 5 یا 10 ساله دنبال شود.

حسین سلاح‌ورزی در نشست هیات رئیسه اتاق ایران با هیات رئیسه و اعضای هیات نمایندگان اتاق یاسوج، ادامه داد: این امر مستلزم داشتن قانون توسعه توازن منطقه‌ای در کشور است. ما پیش‌نویس یک قانون برای ایجاد جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در استان‌های کمتر توسعه‌یافته را ارائه کردیم و معتقدیم مسیر واقعی برای ایجاد توسعه در این استان‌ها همین است.

او با اشاره به موضوع توسعه استان و رفع نابرابری‌ها، ادامه داد: 3.9 درصد ارزش افزوده کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود. 25 درصد نفت و گاز کشور متعلق به این استان بوده و 10 درصد روان آب‌ها از این استان می‌گذرد و 9 درصد جنگل‌های کشور نیز در این استان واقع شده است. معادن غنی، گیاهان دارویی، بارش‌های فراوان و امکان پرورش ماهی‌های سردابی از دیگر ظرفیت‌های خوب این استان است. اما متأسفانه به دلیل عدم توجه به الزامات توسعه منطقه‌ای، این استان در رده‌های پایین شاخص‌های توسعه قرار داشته و نرخ بیکاری بالا و درآمد سرانه پایینی دارد.

سلاح‌ورزی با بیان اینکه سازوکار موجود در اتاق ایران به نوعی مشابه سازو کار دولت‌ها در مواجهه با استان‌های کم‌تر توسعه‌یافته است، ادامه داد: در هیات رئیسه اتاق دهم توافق کردیم در سطح اتاق‌های سراسر کشور به دنبال بودجه‌ریزی عملیاتی برای کاهش فاصله موجود میان استان‌های مختلف باشیم. بنابراین اگر اتاق یاسوج بر اساس مأموریت‌های قانونی اتاق برای سال آینده برنامه عملیاتی ارائه دهد، اتاق ایران بدون محدودیت بودجه آن را تأمین خواهد کرد.

او افزود: ما به دنبال ایفای نقش اتاق ایران و اتاق‌های سراسر کشور در توسعه منطقه‌ای هستیم تا از ظرفیت بنگاه‌های بخش خصوصی استفاده کنیم و در قالب طرح‌های مشخصی برای مناطق مختلف، مزیت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کرده و جذب سرمایه کنیم.

سلاح‌ورزی با استقبال از برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان‌های مختلف، گفت: اگر تعدادی طرح عملیاتی که اثر توسعه‌ای داشته باشند را ارائه کنید ما هم با برگزاری رویدادی در این رابطه، برای هر طرح حداقل 10 سرمایه‌گذار و نهاد مالی معرفی خواهیم کرد.

او تأکید کرد: ما از آموزش و برگزاری کارگاه‌های علمی استقبال می‌کنیم و آماده تأمین بودجه آن‌ها در سال آینده هستیم.

جریان‌های سوسیالیستی پنهانی در کشور مانع ایجاد توان مالی در واحدهای تولیدی می‌شوند

صمد حسن‌زاده نایب‌رئیس اتاق ایران هم در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های مختلف اقلیمی، انرژی، گردشگری و ... در کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: یکی از ضروری‌ترین برنامه‌های اتاق ایران باید برگزاری همایش سرمایه‌گذاری و معرفی ظرفیت‌های استانی باشد که باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن انجام شود.

او با اشاره به تصویب برنامه هفتم توسعه در مجلس، ادامه داد: در این برنامه 60 درصد بودجه قرار است از محل مالیات‌ها تأمین شود که ظلم بزرگی به اقتصاد کشور است. گویا دولت قصد دارد توان واحدهای تولیدی را تا جای ممکن از آن‌ها بگیرد. جریان‌های سوسیالیستی پنهانی در کشور می‌خواهند اجازه ندهند توان مالی و امکانات در واحدهای تولیدی ایجاد شود.

حسن‌زاده گفت: رشد اقتصادی 8 درصدی برنامه هفتم آرمانی و رؤیایی است؛ به خصوص که 3.5 درصد از این 8 درصد باید از محل مهارت‌های اقتصادی تأمین شود. مگر امروز دولت و بخش خصوصی مهارتی دارند؟

او تأکید کرد: تمام اتاق‌های سراسر کشور باید در جلسات هیات نمایندگان خود به این مسائل پرداخته و به آن‌ها اعتراض کنند.

وضعیت آموزش اتاق‌های سراسر کشور از سال آینده تغییر خواهد کرد

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه در استان یاسوج ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و باید این ظرفیت‌ها معرفی شود، گفت:

درست است که اتاق یاسوج به کمک‌های اتاق ایران نیازمند است اما در این دوره تخصیص بودجه برنامه محور است. اگر اتاقی برنامه و استراتژی در چهارچوب مشخص شده داشته باشد حتی می‌تواند 100 درصد هم بودجه را جذب کند.

او همچنین بیان کرد: وضعیت آموزش اتاق‌ها را از سال آینده تغییر خواهیم داد و شرایط فعلی مطلوب ما نیست. این موضوع می‌تواند با پیشنهادات و مشارکت اعضای اتاق بهبود یابد.

اعزام هیات‌های تجاری نتیجه‌محور باشد

عبدالله مهاجر دارابی، دیگر عضو هیات رئیسه اتاق ایران هم با بیان اینکه هیات رئیسه اتاق در دور دهم این اراده را دارد که همه امور بر مسیر درست خود حرکت کند، افزود: ما مخالف اقداماتی مانند اعزام هیات تجاری نیستیم و بودجه آن را تأمین می‌کنیم. البته مشروط به اینکه اعزام این‌ هیات‌ها بر اساس برنامه مشخص و نتیجه محور باشد و دستاوردهای آن هم گزارش شود.

در توزیع منابع، با رویکرد توازن منطقه‌ای به اتاق یاسوج نگریسته شود

عبدالله قبادی، رئیس اتاق یاسوج نیز در این نشست به ضرورت توسعه آموزش صنعت و تجارت به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استانی که سابقه فعالیت در حوزه کشاورزی در آن پررنگ‌تر است، اشاره کرد و افزود: توسعه سطح آموزش در استان نیازمند صرف وقت و هزینه بیشتر از سوی اتاق ایران است.

او با بیان اینکه در توزیع بودجه باید با نگاه عدالت محور و توازن منطقه‌ای به اتاق یاسوج نگریسته شود، ادامه داد: اگرچه کارت‌های بازرگانی کارخانه‌های بزرگ را به استان انتقال دادیم اما درامد ما از انتقال کارت‌ها از چهار سال آینده، افزایش خواهد یافت. بنابراین درخواست ما این است که اتاق ایران به اتاق یاسوج نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

قبادی گفت: اگر بخواهیم وظایف خود را به خوبی انجام دهیم به حمایت بیشتر اتاق به ویژه در اعزام و پذیرش هیات های تجاری و برگزاری و یا شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، نیاز داریم.

او با اشاره به بالا بودن هزینه‌های پژوهشی، ادامه داد: در حوزه کارشناسی تقریباً توان اتاق ما صفر است. نیاز به جذب کارشناس داریم اما با بودجه فعلی، شدنی نیست.

قبادی با بیان اینکه برای افزایش تعداد اعضای این اتاق برنامه‌ریزی صورت گرفته است، گفت: با همه این‌ها مشکل اصلی ما بودجه است. به علاوه درخواست دیگر ما این است که تمهیداتی اندیشیده شود تا روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق یاسوج امکان شرکت در نشست‌های کمیسیون‌های اتاق ایران را برای اثرگذاری بیشتر داشته باشند.

عبدالحسین نقویان، نایب‌رئیس اتاق یاسوج هم اظهار کرد: نیاز به حمایت و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به پتانسیل‌های استان از سوی اتاق ایران داریم. همچنین امیدواریم با حمایت مالی بیشتر از سوی اتاق ایران بتوانیم در بهبود فضای کسب‌وکار اقدامات مثبتی انجام دهیم.

فرشید عزیزی، نایب‌رئیس اتاق یاسوج و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق یاسوج نیز گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به معرفی بهتر پتانسیل‌ها از جمله دسترسی به مرزهای جنوبی و اقلیم مرکزی ایران دارد. شیلات، گیاهان دارویی و گردشگری محور اصلی توسعه استان هستند و فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها وجود دارد. امیدواریم اتاق ایران با برگزاری همایش سالانه برای معرفی این فرصت‌ها اتاق یاسوج را همراهی کند.

عزیز الله فتحی، عضو هیات نمایندگان اتاق یاسوج با بیان اینکه 10 تا 20 درصد منابع و ذخایر طبیعی و انرژی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد متمرکز شده، افزود: متأسفانه توزیع عادلانه ثروت و سرمایه به استان‌ها صورت نمی‌گیرد و نخبگان بخش خصوصی و اتاق ایران باید صدای ما باشند و به این مسائل اعتراض کنند.

او پیشنهاد کرد: اتاق ایران، ایجاد سامانه مدیریت هوشمند گلخانه‌های کشور با نگاه آمایش سرزمینی و به صورت منطقه‌ای و صادرات محور را دنبال کند.

محمدباقر فهیمی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق یاسوج نیز با اشاره به اینکه کریدور شمال به جنوب از میان شهرک صنعتی یاسوج عبور کرده و جاده ابریشم ثانی محسوب می‌شود، ادامه داد: این موضوع فرصت خوبی برای جذب سرمایه‌گذاران در استان فراهم می‌کند. فاصله استان ما تا خلیج فارس دو ساعت است و این موضوع هم مانند بسیاری از مزیت‌های استان مغفول مانده است.

وحید گرجی، عضو هیات نمایندگان اتاق یاسوج نیز خواستار تدوین نقشه راه فعالیت صنعتی با همراهی اتاق ایران و با محوریت فراورده‌های طبیعی، جنگل‌های بلوط، زمین‌های حاصلخیز و آب در این استان شد.

ابوذر منصوری نیز خواستار توجه بیشتر به بودجه آموزشی اتاق یاسوج شد.

اقدامات دولت در ماجرای انتخابات هیات رئیسه، جفا به اتاق ایران است

جبار کیانی پور، رئیس سابق اتاق یاسوج و عضو فعلی هیات نمایندگان این اتاق هم در این نشست با اشاره به حاشیه‌سازی‌ها برای انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران گفت: خوشبختانه اعضای اتاق ایران به درجه‌ای از بلوغ رسیده‌اند که در خطر مقدم جنگ اقتصادی همراه و یاور دولت باشند. اما متأسفانه این شرایط اخیری که برای اتاق ایران ایجاد کرده‌اند جفا در حق این اتاق است.

کیانی پور افزود: استراتژی اتاق ایران با یا بدون حسین سلاح ورزی مشخص است. ما انتخاب کردیم صادقانه به دولت مشورت بدهیم و برای حفظ منافع ملی حاضریم جانمان را هم فدا کنیم.

او تأکید کرد: دولت باید بداند که اعضای اتاق ایران به آن درجه از بلوغ رسیده‌اند که خودشان دست به انتخاب گزینه مورد نظر برای ریاست اتاق بزنند و نیاز ندارند کسی یا گروهی به جای آن‌ها برایشان انتخاب کنند.

او در بخش دیگر سخنانش هم خواستار تأمین بودجه برگزاری همایش‌های سالانه «قلب ایران» با هدف معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این استان شد.

اتاق ایران به دولت برای ورود  به امور بخش خصوصی، فضا ندهد

منوچهر یاری، عضو هیات نمایندگان اتاق یاسوج هم تأکید کرد: هر وقت دولت‌ها در مسائل بخش خصوصی ورود کردند، خروجی آن جز نابودی بخش خصوصی و اظهار تأسف برای آن نبوده است. خواسته ما این است که اتاق ایران در همه سطوح فضا را برای ورود دولت در امور بخش خصوصی تنگ کند. بخش خصوصی هم نباید با برخی اقدامات خود زمینه ورود دولت به مسائل این بخش را فراهم کند.

در همین رابطه