رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست رئیس اتاق ایران و رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه تأکید شد

بخش‌های خصوصی ایران و سوریه آماده تأسیس شرکت‌های مشترک برای افزایش همکاری‌ها هستند

در دیدار حسین سلاح ورزی با محمد ابوالهدی اللحام، بر آمادگی بخش‌های خصوصی دو کشور برای تأسیس شرکت‌های مشترک در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، صنایع غذایی و کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی تأکید شد.

18 آذر 1402
کد خبر : 68609
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سطح پایین تجارت میان ایران سوریه به عدم اجرای موافقت‌نامه 13 سال قبل تجارت آزاد میان دو کشور و همچنین تحریم‌ها و عدم امکان تبادلات بانکی میان ایران و سوریه بازمی‌گردد که با توافقات انجام شده امروز میان دولت‌های دو کشور، این دو مانع اصلی از مسیر کنار گذاشته می‌شوند.

حسین سلاح ورزی در دیدار با محمد ابوالهدی اللحام رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه و هیات همراهش، ادامه داد: همچنین لازم است مسائل مرتبط با حمل‌ونقل میان دو کشور نیز برای افزایش مبادلات میان آن‌ها، حل شوند.

او با بیان حجم مبادلات 300 میلیون دلاری شایسته ظرفیت‌ها و امکانات ایران و سوریه نیست، افزود: بخش خصوصی دو کشور باید ضمن شناسایی موانع و مشکلات باقی مانده پیش رو، قدم‌های جدی برنامه‌ریزی و زمان‌بندی‌شده برای تقویت روابط تجاری میان شرکت‌های ایرانی و سوری تدوین کند.

سلاح ورزی تأکید کرد: ما در اتاق ایران، برای انجام هر اقدامی در راستای توازن بخشی به تجارت دو کشور آماده هستیم. شرکت‌های ایرانی تجربه و توان خوبی در زمینه بازسازی کشور بعد از جنگ در ایران دارند. ما آماده هستیم این توان، تجربه و امکانات را در اختیار شرکای سوری خود قرار دهیم.

او ادامه داد: همچنین ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه تولید و تأمین مواد غذایی، انرژی، مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی و معدن وجود دارد که می‌توان با ایجاد شرکت‌های مشترک در این حوزه‌ها سطح تبادلات تجاری دو کشور را افزایش دهیم.

سلاح ورزی افزود: این مسیر می‌تواند قدم اولیه خوبی برای شروع همکاری‌های جدی‌تر شرکت‌های ایرانی و سوری و انجام پروژه‌ها در سوریه و تأمین نیازهای این کشور باشد.

رئیس اتاق ایران بیان کرد: با ظرفیت‌های موجود و موانع رفع شده، رسیدن به حجم مبادلات یک میلیارد دلاری در میان‌مدت چندان دور از دسترس نیست.

نقشه راه تجارت بخش‌های خصوصی ایران و سوریه تدوین می‌شود

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه، نیز در این نشست با بیان اینکه رسیدن به تراز تجاری یک میلیارد دلاری قابل دسترس است، افزود: وجود تعرفه‌های گمرکی هم در ایران و هم در سوریه واردات کالا میان دو کشور را محدود می‌کرد. اما با تفاهم‌نامه‌ای که امروز میان دولت‌های ایران و سوریه امضا شد، بخش عمده‌ای از مشکل حل شده و حالا باید بخش‌های خصوصی دو کشور وارد فاز عملیاتی همکاری‌های مشترک شوند.

او گفت: متأسفانه به دلیل فراهم نبودن برخی زیرساخت‌ها بسیاری از کالاهای ایرانی از طریق عراق وارد سوریه می‌شود درحالی‌که با رفع موانع همکاری‌ها، شاهد افزایش تبادلات بین ایران و سوریه خواهیم بود.

کاشفی از انجام مطالعات بازار سوریه توسط مرکز پژوهش‌های اتاق ایران خبر داده و گفت: در این مطالعه زنجیره‌های ارزشی که شرکت‌های ایرانی می‌توانند در آن‌ها با هدف ورود به بازار سوریه مشارکت داشته باشند، شناسایی خواهند شد و در نهایت یک نقشه راه برای تجارت بخش‌های خصوصی دو کشور در سه سال آینده تدوین خواهیم کرد.

امیدواریم با همکاری اتاق ایران ناترازی تجاری ایران و سوریه رفع شود

محمد ابوالهدی اللحام رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه، نیز در این نشست با اشاره به عمق روابط سیاسی و امنیتی دو کشور، گفت: هدف ما از سفر به تهران تعمیق روابط تجاری ایران و سوریه به اندازه روابط سیاسی و امنیتی دو کشور است. اگرچه آمار واردات ما از ایران در ماه‌های اخیر افزایش یافته اما در مقابل صادرات ما به ایران بسیار اندک است. می‌خواهیم با همکاری اتاق ایران این مبادلات تجاری را از نظر اقتصادی و فنی بهبود بدهیم.

او با بیان اینکه هیات سوری حاضر در تهران در حوزه‌های مالی و حمل‌ونقل آماده رفع موانع همکاری دو کشور است، ادامه داد: ما به عنوان بخش خصوصی در سوریه تمام‌قد آماده پیگیری برای رفع مشکلات هستیم.

با ایجاد شرکت‌های مشترک زمینه همکاری‌های بیشتر دو کشور فراهم می‌شود

فهد درویش رئیس سوری اتاق مشترک ایران و سوریه، با بیان اینکه در این سفر قرار است تمامی موانع به صورت عملیاتی پیگیری و رفع شوند، گفت: مهم‌ترین مشکل در تجارت دو کشور وجود تحریم‌هایی است که علیه ایران و سوریه اعمال شده‌اند. اما با همکاری‌های نزدیک‌تر می‌توان این موانع را برطرف کرد.

او با تأکید بر اینکه بعد از چند سال تداوم روابط خوب سیاسی میان دو کشور حالا باید وارد گام‌های عملیاتی برای تعمیق روابط تجاری برداشته شود، بیان کرد: از طریق ایجاد شرکت‌های مشترک در حوزه‌های انرژی، صنعت، کشاورزی و گردشگری بستر همکاری‌های بیشتر فراهم خواهد شد.

آماده همکاری در حوزه تأمین امنیت غذایی هستیم

محمد کشتو رئیس اتحادیه اتاق‌های کشاورزی سوریه، هم مسئله تأمین غذا و آب را مهم‌ترین مسائل امروز جهان دانست و ادامه داد: ایران و سوریه در برخی از تولیدات کشاورزی به خودکفایی رسیده‌اند. در این زمینه باید از نقاط مشترک دو طرف استفاده کنیم.

او گفت: باید روابط استراتژیک و راهبردی در زمینه سیاسی، نظامی و امنیتی نیز از طریق تقویت روابط اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی دنبال شود.

کشتو تأکید کرد: بخش خصوصی سوریه آماده هر همکاری با شرکت‌های ایرانی برای تأمین امنیت غذایی دو کشور است.

ایران آماده تجهیز صنایع مواد غذایی در سوریه است

محمد مرتضوی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و از فعالان اقتصادی صنعت غذایی، نیز گفت: اگر نیازهای بخش صنعت غذایی سوریه چه در زمینه تأمین مواد اولیه و چه مواد غذایی آماده شده ارائه شود، ظرفیت بزرگی در کارخانجات ایرانی برای تأمین آن‌ها وجود دارد.

او افزود: شرکت‌های ایرانی در زمینه تجهیزات مربوط به صنعت غذایی نیز آماده همکاری هستند. صنایع شکلات‌سازی و حتی صنایع غیر غذایی مانند نساجی و مس نیاز به بازسازی در سوریه دارند و ایران آمادگی مشارکت برای راه‌اندازی و بازسازی آن‌ها را دارد.

محمد غزوان المصری رئیس اتحادیه اتاق‌های صنعت سوریه، هم گفت: با استفاده از مشوق‌های خوب اتحادیه عرب برای صادرات واردات کالا با تعرفه‌های پایین آماده صادرات کالاهای ایرانی از طریق سوریه به دیگر کشورهای عربی هستیم. همچنین ایران هم می‌تواند دروازه انتقال کالاهای سوری به کشورهای غرب ایران باشد. بنابراین باید برای عملیاتی شدن این همکاری‌ها وارد مذاکره شده و زمان را از دست ندهیم.

در همین رابطه