رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

سعید ترکمان در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

صادرات کالاهای ایرانی به بازار عراق، به طور قطع ادامه دارد

رئیس هیأت‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، با رد ادعای توقف صادرات ایران به عراق از اول ژانویه، گفت: توانمندی‌های صنعتی و فنی ایران و تقاضای بازار عراق موجب شده تا کشورمان یکی از مهمترین تأمین‌کنندگان کالای عراق باشد.

15 دی 1402
کد خبر : 68817
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره اخبار منفی ارزی در صادرات به عراق گفت: خبری که درباره تصمیم جدید بغداد، مبنی بر ممنوعیت مبادله خرد و کلان برای پنج کشور با ارزهای خارجی در بازارهای داخلی عراق، منتشر شده، خبر تازه‌ای نیست و انتشار این اخبار می‌تواند اهداف خاصی را در برداشته باشد.

سعید ترکمان در گفت وگو با «اتاق ایران آنلاین» افزود: با توجه به این نکته که انتشار اخبار منفی، پوشش رسانه‌ای بیشتری پیدا می‌کند، ضربات خاص خود را به فضای روانی و رسانه‌ای حوزه کسب و کار وارد آورده، حتی می‌تواند دست‌مایه برخی رسانه‌های خاص یا معاند نیز قرار ‌گیرد که باید با حساسیت به آن توجه کرد.

به عقیده او، انتشار برخی اخبار بدون توجه به پشتوانه‌های فنی و تلاش‌های صورت گرفته، می‌تواند مصداق خودزنی به فضای کسب و کار و تجارت با بازار هدف صادراتیِ مهمی همچون عراق باشد.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، تاکید کرد: صادرات به عراق به رغم همه مشکلات، پابرجاست و قطعاً ادامه خواهد یافت. فاصله جغرافیایی، مرزهای زمینی گسترده و توانمندی‌های صنعتی و فنی ایران همچنین تقاضا در بازار عراق و مسیرهای تأمین نیاز با احتساب زمان و ریسک‌های اقتصادی و غیراقتصادی اخیر موجب شده تا ایران یکی از مهمترین تأمین‌کنندگان کالا به عراق باشد که این کشور نیز نمی‌تواند این واقعیت‌ها را نادیده بگیرد. 

ترکمان ادامه داد: در سال 2023 دولت عراق بخشنامه‌ای را تصویب کرده و تجار ملزم شده‌اند که حواله‌های خود را از طریق سیستم بانکی جابه‌جا کنند؛ نرخ بانکی حواله‌ها نسبت به بازار آزاد تفاوت دارد. از طرفی نقل و انتقال پول خارج از شبکه‌های بانکی در سال 2024 با مشکلات دیگری نیز مواجه شده اما اتاق ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت شش ماه گذشته سعی کرده‌اند مشکلات تبادل ارز با عراق را پیگیری کرده و ریسک‌های بالفعل و بالقوه را تعدیل ‌کنند. 

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در خصوص تشریح وضعیت فعلی عنوان کرد: تجار عراقی اگر بخواهند از ارز دولتی و بانکی استفاده کنند، با شرایط جدیدی مواجه می‌شوند؛ اگرچه بین ارز رسمی و غیررسمی در عراق تفاوت نرخ وجود دارد اما آنها باید حقوق گمرکی و دولتی را برای برخی محموله‌ها با شرایط جدید بپردازند. تجار عراقی به طور سنتی حقوق گمرکی پرداخت شده به دولت را به کالای حمل شده از ایران به نسبت هر کامیون می‌پردازند ولی با استفاده از ارز دولتی، باید حقوق گمرکی را با رویه جدید بپردازند.

 او تصریح کرد: به عنوان رئیس هیأت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با رصد دقیق و میدانی بازار عراق می‌گویم با توجه به مزیت‌ اقتصادی ایران در برخی از کالاها و صنایع حتی مواردی همچون احداث، خدمات فنی و مهندسی و به طور مشخص مصنوعات پلیمری، تجارعراقی با تجار ایرانی همکاری می‌کنند و علاقمند به ادامه این همکاری و گسترش آن هستند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: تحریم بانکی ایران موضوع جدیدی نیست و انتشار این اخبار به غیر از شوک روانی به بازار داخلی حتی نرخ ارز هیچ فایده دیگری ندارد و اصلا خبر جدیدی نیست که تا این حد به آن پرداخته شده است. این رویه مدت‌هاست که حاکم است؛ ما در کالاهایی که مزیت قیمتی داریم با عراق همکاری می‌کنیم و هیچ تغییر محسوس و برجسته‌ای در وضعیت قبلی رخ نداده است.

ترکمان افزود: محصولات ایرانی به دلیل مزیت رقابتی در قیمت و کیفیت همچنان برای بازار عراق جذابیت دارد و صادرات فعال است. امیدواریم با تمهیدات بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت راهی برای نقل و انتقال بانکی بهتر پیدا شود و رقم تفاوت ارز هم به حداقل ممکن برسد و کالای ایرانی مزیت کنونی خود را در عراق حفظ کند. با توجه به تجربه سال‌های اخیر می‌توان گفت که حداقل نگرانی‌های اخیر نیز به سرعت تعدیل خواهد شد.

او تاکید کرد: این خبر که از اول ژانویه نمی‌توانیم به عراق هیچ صادراتی داشته باشیم، قطعاً خبر درستی نیست؛ دقیقا شبیه این است که هم‌اکنون بگوییم آمریکا ما را تحریم کرد؛ مشخص است که ما مدت‌هاست که تحریم هستیم و این گفته‌ها اصلا ارزش خبری ندارد. این گفته‌ها تجار ایرانی را نگران می‌کند و بررسی‌های میدانی ما در حوزه پلیمر و تجربه و تحقیقات و رصد بازار خود من هم به عنوان صادرکننده نمونه کشور در حوزه مصنوعات پلیمری نشان می‌دهد که این اخبار منفی هیچ تاثیری در وضعیت تجارت ایران با عراق ندارد. ما در صنایع مزیت‌دار، بخش مهمی از بازار عراق را در اختیار داریم.

رئیس هیأت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران درباره اینکه می‌گویند صرافی‌ها یا بانک‌های عراق برای انتقال پول به ایران باید از بازار آزاد (و همراه با اختلاف قیمت) استفاده کنند، گفت: تاکنون مشکلاتی از این دست بسیار بوده و این قبیل مشکلات باعث نشده که تجار ایرانی در بازار عراق حضور نداشته باشند.

در همین رابطه