رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد گزارش داد

روند قیمت جهانی مواد غذایی در سال اخیر کاهشی بوده است

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو اعلام کرد که قیمت جهانی کالاهای غذایی مانند غلات و روغن نباتی در سال گذشته نسبت به بالاترین رقم خود در سال ۲۰۲۲ کاهش‌یافته است.

18 دی 1402
کد خبر : 68841
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شاخص قیمت مواد غذایی فائو، که تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی کالاهای غذایی رایج را دنبال می‌کند، در سال گذشته ۱۳٫۷ درصد کمتر از میانگین سال ۲۰۲۲ بود، یعنی زمانی که جنگ روسیه در اوکراین، خشک‌سالی و عوامل دیگر به تشدید گرسنگی در سراسر جهان کمک کرد؛ اما معیارهای قیمت شکر و برنج این شاخص در آن زمان افزایش‌یافته است.

ماه گذشته، این شاخص در مقایسه با دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۱۰ درصد کاهش یافت. کاهش قیمت کالاهای غذایی در سال ۲۰۲۳ باوجود سال سختی رخ‌داده است که امنیت غذایی در سراسر جهان تجربه کرد. اثرات آب‌وهوایی مانند آب‌وهوای خشک، سیل و پدیده طبیعی ال‌نینو، همراه با پیامدهای درگیری‌هایی مانند جنگ در اوکراین، ممنوعیت تجارت مواد غذایی که بر تورم مواد غذایی افزوده است و ارزهای ضعیف‌تر، به‌ویژه به کشورهای درحال‌توسعه آسیب رسانده است.

درحالی‌که قیمت کالاهای غذایی مانند غلات نسبت به افزایش شدید سال ۲۰۲۲ کاهش‌یافته است، اثرات این کاهش اغلب به دنیای واقعی مغازه‌داران، فروشندگان خیابانی و خانواده‌هایی که تلاش می‌کنند مخارج زندگی خود را تأمین کنند، نمی‌رسد. به گفته یکی دیگر از آژانس‌های سازمان ملل، برنامه جهانی غذا، بیش از ۳۳۳ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ با سطوح حاد ناامنی غذایی مواجه بودند. به‌ویژه برنج و شکر در سال گذشته به دلیل تأثیرات آب‌وهوایی در مناطق در حال رشد آسیا مشکل‌ساز بودند و قیمت‌ها در واکنش به آن به‌ویژه در کشورهای آفریقایی افزایش‌یافته است.

به‌استثنای برنج، شاخص غلات فائو در سال گذشته ۱۵٫۴ درصد کمتر از میانگین سال ۲۰۲۲ بود که نشان‌دهنده عرضه مناسب در بازارهای جهانی است. این در حالی است که روسیه از توافقی که در زمان جنگ اجازه می‌داد غلات از اوکراین به کشورهای آفریقا، خاورمیانه و آسیا ارسال شود، خارج شد.

به گفته تحلیلگران، کشورهای خریدار گندم برای تأمین گندم خود به دیگر مناطق، به‌ویژه روسیه رو آورده‌اند و این کالا را باقیمت‌های پایین‌تر از قبل از شروع جنگ خریداری می‌کنند. شاخص برنج فائو در سال گذشته به دلیل محدودیت‌های صادراتی هند بر روی برخی از انواع برنج و نگرانی‌ها در مورد تأثیر ال‌نینو بر تولید برنج، ۲۱ درصد افزایش یافت. این به معنای قیمت‌های بالاتر برای خانواده‌های کم‌درآمد، ازجمله مکان‌هایی مانند سنگال و کنیا است.

به‌طور مشابه، شاخص شکر آژانس در سال گذشته به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۱ رسیده است و از سال ۲۰۲۲ به دلیل نگرانی در مورد عرضه کم، ۲۶٫۷ درصد افزایش‌یافته است. این امر به دنبال آب‌وهوای خشک غیرمعمولی بود که به برداشت محصول در هند و تایلند، دومین و سومین صادرکننده بزرگ جهان، آسیب رساند. بااین‌حال، شاخص شکر در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ بهبود یافت و به دلیل عرضه قوی برزیل، بزرگ‌ترین صادرکننده شکر، و کاهش مصرف هند برای تولید اتانول، به پایین‌ترین حد در ۹ ماه گذشته رسید.

به گفته فائو، در همین حال، قیمت گوشت، لبنیات و روغن نباتی نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش‌یافته است، زیرا روغن نباتی، کالای صادراتی منطقه دریای سیاه که پس از حمله روسیه به اوکراین شاهد افزایش شدید تقاضا بود، با بهبود عرضه جهانی به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسید.

موضوعات :
در همین رابطه