رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

عوامل ترغیب سرمایه‌گذاران در اندیشکده‌های اقتصادی بررسی شود

معاون وزارت صمت با اشاره به اینکه ازنظر سرمایه‌گذاران بیرونی، استان کهگیلویه و بویراحمد جذابیت‌های سایر استان‌ها را ندارد، پیشنهاد کرد با ایجاد اندیشکده‌های اقتصادی، دلایل ترغیب سرمایه‌گذاران در استان بررسی شود.

19 دی 1402
کد خبر : 68862
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مشکلاتی که در حوزه زیرساخت‌ها و راه‌های ارتباطی دارد، ازنظر افراد خارج از استان فاقد جذابیت سرمایه‌گذاری به نسبت سایر استان‌ها مانند اصفهان، قم، سمنان و … است؛ ازاین‌رو برای راه‌اندازی و به حرکت درآوردن چرخ‌های صنعت این استان باید قدم‌های بلندی برداشت.

محمد مجید فولادگر در هفتاد و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد، پیشنهاد کرد: اندیشکده‌های اقتصادی در سطح این استان ایجاد شود تا دلایلی که باعث تمایل به فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در استان می‌شود را برای سرمایه‌گذاران مطرح کنند و ما هم در وزارتخانه با مشوق‌ها در این زمینه همکاری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای میان وزارت صمت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی منعقد شده که توسط وزارت صمت پیگیری می‌شود. مقرر شده هرسال 2 هزار همت تسهیلات به حوزه صنعت پرداخت شود و امسال تاکنون هزار همت تسهیلات پرداخت شده که میزان زیادی از این تسهیلات استمهالی هستند. وارد چرخه تولید نمی‌شود.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: پیرو همین تفاهم‌نامه قرار است خط ویژه‌ای برای سرمایه در گردش باز کنیم که مبلغ ۲۰۰ همت از طریق وزارتخانه برای استان‌های کم برخوردارتر و برای سرمایه در گردش تخصیص داده شود.

فولادگر اظهار کرد: سازمان صمت استان واحدهای در اولویت که رو به توسعه هستند و به تسهیلات نیاز دارند را رتبه‌بندی کرده و با توجه به ارزیابی که انجام می‌دهد به وزارتخانه معرفی تا بتوانیم تسهیلات مورد نیاز را به آنها پرداخت کنیم.

وی افزود: در وزارتخانه خط ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان باز شده است و چندین نشست تحت عنوان صنعت دانش‌بنیان برگزار کرده‌ایم، در این بخش بسته‌های ویژه‌ای تعریف کرده‌ایم و کمک‌هایی نیز به آنها تعلق می‌گیرد.

فولادگر ادامه داد: در کشور حدود ۱۰ هزار واحد دانش‌بنیان داریم که کمتر از ۱۰۰ واحد موفق به پیشرفت و گسترش خود شدند و توانستند در بازار موفق باشند.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت: تصریح کرد: اتاق بازرگانی به همراه تیم اقتصادی استان نسبت به جذب سرمایه‌گذارهای خارجی برنامه‌ریزی داشته باشند، کشورهای اوراسیا و حاشیه خلیج‌فارس فرصت‌های مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی هستند که با برنامه‌ریزی، مطالعه و رایزنی می‌توان قدم‌های مثبتی برداشت.

هزینه تولید در کهگیلویه و بویراحمد بالاست

عبدالله قبادی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج نیز در این نشست با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل بخش تولید در استان موضوع نقدینگی است، گفت: در بحث تبصره ۱۸ در سال ۱۴۰۱ باوجوداینکه سهم استان ۲۲۰۰ میلیارد تومان بوده، تنها در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پرداختی داشته‌ایم و در سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان سهم استان بوده که چیزی حدود ۱۰ درصد این مبلغ دریافت یا ابلاغ شده است.

رئیس اتاق یاسوج افزود: وضعیت جغرافیایی و همچنین عقب‌ماندگی تاریخی استان به لحاظ اقتصادی، موجب شده است که زیرساخت‌ها در کهگیلویه و بویراحمد بسیار ضعیف باشد و تولیدکنندگان استان به همین دلیل و عواملی همچون حمل‌ونقل و نیروی انسانی هزینه‌های بالاتری نسبت به سایر تولیدکنندگان متحمل شوند.

قبادی اظهار کرد: بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد به دلیل سپرده‌های کمی که در استان وجود دارد منابع محدودی برای پرداخت تسهیلات دارند که این مسئله نیاز به بازنگری و نگاه ویژه بانک مرکزی به بانک‌های استان دارد.

رئیس اتاق یاسوج تصریح کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۰۰ طرح نیمه‌تمام وجود دارد که در حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل این طرح‌ها مورد نیاز است تا استان از این وضعیت خارج شود و ایجاد اشتغال کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه