رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

فرشید شکرخدایی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین

عضویت ایران در انجمن بین‌المللی اعتباربخشی لغو شد

نایب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: عضویت مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران (NACI) در انجمن بین‌المللی اعتباربخشی (IAF) از 25 بهمن لغو شده است.

سارا ترابی

خبرنگار
02 اسفند 1402
کد خبر : 69185
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران از لغو عضویت مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران (NACI) در انجمن بین‌المللی اعتباربخشی (IAF) و عدم اعتبار گواهی‌های صادر شده به دلیل پرداخت نکردن حق عضویت از سوی ایران، خبر داد.

مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران از سال 1391 زیر نظر سازمان ملی استاندارد فعالیت می‌کند که یک مرجع اعتبار دهی بوده و عضو انجمن بین‌المللی اعتباربخشی (IAF) نیز هست.

این نهاد خدمات اعتباربخشی را برای فعالیت‌های گوناگونی ارائه می‌دهد و هدف از تأسیس آن بررسی این موضوع است که آیا سازمان‌ها صلاحیت‌های لازم برای انجام و ادامه فعالیت‌های خود را دارند و مطابق با استانداردهای بین‌المللی عمل می‌کنند یا نه.

تأیید صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون، تأیید صلاحیت آزمایشگاه‌های طبی، تأیید صلاحیت نهادهای بازرسی کننده، تأیید صلاحیت نهادهای برگزارکننده آزمون مهارت، تأیید صلاحیت نهادهای صدور گواهینامه سیستم‌های مدیریت، تأیید صلاحیت نهادهای صدور گواهینامه محصولات، خدمات و فرایندها و تأیید صلاحیت نهادهای صدور گواهینامه اشخاص از جمله خدماتی هستند که از طرف NACI ارائه می‌شوند.

بر اساس اظهارات فرشید شکرخدایی، نایب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، عضویت این مرکز در IAF به دلیل پرداخت نکردن حق عضویت، لغو شده و در نتیجه کلیه گواهی‌های صادر شده از طرف این مرکز از اعتبار ساقط هستند.

او تصریح کرد: در حدود 12 سال پیگیری موفق شدیم امتیاز ایجاد نظام تأیید صلاحیت را در ایران با عنوان NACI ایجاد کنیم و بر اساس آن بسیاری از آزمایشگاه‌ها و سیستم‌های مدیریت، گواهی‌نامه معتبر دریافت کردند و دیگر نیازی نبود تا این گواهی‌ها را از مؤسسات خارجی دریافت کنیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانیم نهادهای تأیید صلاحیت باید مورد تأیید یک نهاد اعتباردهی باشند که چندین نهاد اعتباردهی شناخته شده در سطح دنیا فعال هستند، از جمله UKAS انگلستان، ANAB آمریکا و DAKKS آلمان.

نایب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران افزود: از 25 بهمن امسال متوجه شدیم، سازمان ملی استاندارد ایران هزینه‌های حق عضویت را پرداخت نکرده و در پی آن گواهی‌نامه‌هایی که از طرف مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران صادر شدند از اعتبار ساقط هستند. بدون شک این ضایعه بزرگی است چون بسیاری از واحدهای فعال این گواهی‌نامه‌ها را دریافت کرند.

به اعتقاد شکرخدایی با توجه به تحریم‌ها این مرکز از معدود مراکزی بود که فعالیت خود را ادامه می‌داد و گواهی‌نامه‌های لازم را صادر می‌کرد.

او تأکید کرد: به نظر می‌رسد حتی اگر حق عضویت ایران هم پرداخت شود و دوباره عضویت ایران برگرد، گواهی‌نامه‌های صادر شده معتبر نبوده و باید دوباره توسط نهاد تأیید صلاحیت، ارزیابی شوند و اگر مورد تأیید قرار بگیرند، گواهی موردنظر را دریافت می‌کنند.

در همین رابطه