رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

یادداشت امین شاکری برای اتاق ایران آنلاین

تعطیلی شنبه و تقویت بهره‌وری اقتصاد

امین شاکری، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران در یادداشتی، تعطیلی شنبه را به ویژه در شرایط تحریمی و فشارهای اقتصادی بین‌المللی، مهم و از ابزار تقویت بهره‌وری دانست.

امین شاکری

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران
02 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69624
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بهره‌وری، یکی از مفاهیم مهم و اساسی در اقتصاد است؛ مفهومی که در برگیرنده دو مفهوم «کارایی» و «اثربخشی» است. بهره‌وری شاخصی است برای نشان دادن میزان استفاده مؤثر، مفید و کارآ از منابع تولیدی مانند کار، سرمایه، زمین، مواد اولیه، انرژی، فناوری برای تولید کالاها و خدمات؛ بدین معنا هرچه میزان این شاخص بالاتر باشد، به همان اندازه می‌توان از منابع تولیدی، محصول بیشتر و با کیفیت بهتری به دست آورد.

امروزه در اقتصادهای در حال توسعه و توسعه‌یافته، بهره‌وری کل عوامل به اولویتی ملی تبدیل شده است، زیرا ادامه حیات اقتصادی کشورها، رشد اقتصادی و افزایش بهبود سطح زندگی افراد جامعه وابسته به ارتقای بهره‌وری کل عوامل است. بهبود بهره‌وری به مفهوم استفاده کاراتر و اثربخش‌تر از نهاده یا نهاده‌های تولید، مهم‌ترین هدف اقتصادی هر کشوری است.

با توجه به اینکه به واسطه تحریم‌ها، تبادلات تجاری، نقل‌وانتقال پول و مراودات بین‌المللی به نسبت قبل بسیار سخت و هزینه‌های ناخواسته‌ای به فعالان اقتصادی تحمیل شده است، بنابراین مسئله روزهای کاری فعال و تعیین روز دوم تعطیل رسمی کشور و تأثیرگذاری آن بر شاخص بهره‌وری اقتصاد، حائز اهمیت می‌شود. در حوزه تجارت بین‌الملل، عدم هماهنگی بین شرکای تجاری و عدم تطبیق در پیگیری و پیشبرد امور و همچنین عدم امکان برقراری ارتباطات بانکی، گمرکی و سایر ارتباطات تجاری برای چهار روز منجر به کاهش بهره‌وری اقتصادی می‌شود.

از طرفی تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» الزاماتی دارد که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های آن توجه به نظرات بخش خصوصی در راستای بهبود فضای کسب‌وکار است.

اضافه شدن روز پنجشنبه به تعطیلات پایان هفته و تعمیق ناهمخوانی تعطیلات آخر هفته ایران با اغلب کشورهای دنیا، تبعات منفی برای اقتصاد و تجارت کشور به دنبال خواهد داشت. گستره تصمیمات دولت در هر زمینه‌ای تأثیرات اقتصادی بر همه جوانب و بخش‌ها دارد، درهرصورت اگر بنا به تعطیلی پنجشنبه‌ها باشد، تعدادی از مجموعه‌های دولتی و بانک‌ها روز پنجشنبه تعطیل خواهند بود و کار فعالان بخش خصوصی در ارتباط با این مجموعه‌ها پیش نخواهد رفت.

از طرفی بسیاری از کشورهای اسلامی و حوزه خلیج‌فارس، برای کاهش این زیان، در تصمیمی یکپارچه، تعطیلات پایان هفته خود را از پنجشنبه و جمعه، به جمعه و شنبه تغییر دادند.

با انتقال تعطیلی پنجشنبه به شنبه، وقفه تجاری بین طرفین تجاری به سه روز تقلیل می‌یابد و حداقل تأثیر آن، کاسته شدن از آثار اقتصادی نامطلوب، عدم تطابق روزهای کاری در کشور با شرکای تجاری عمده، شامل چین، عراق، ترکیه، امارات، هند و غیره است. به‌غیر از عراق که تعطیلی جمعه و شنبه را دارد، سایر کشورهای مذکور شنبه و یکشنبه تعطیل هستند.

بنابراین حفظ امکان ارتباط حداکثری با این کشورها برای ایران که شرکای تجاری اصلی ایران در بازارهای جهانی هستند، بسیار حائز اهمیت بوده و مطالبه‌ای جدی از سمت بخش خصوصی است.

جامعه فعالان اقتصادی کشور از مجلس و سایر نهادهای تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار، درخواست دارند که با تعطیلی شنبه‌ها، روزهای کاری مشترک با دنیا به جای سه روز به چهار روز در هفته افزایش یابد؛ تا زمینه پیشرفت کشور و کاهش هزینه‌های مبادلات اقتصادی، مبادله پذیر کردن بیشتر خدمات و افزایش بهره‌وری اقتصادی فراهم شود.

در همین رابطه