شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

فرصت مراودات تجاری را نباید از فعالان اقتصادی سلب کرد

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران با تاکید بر اینکه در مسائل اقتصادی باید به مسائل جهانی هم توجه کرد تا شرایط مناسبی برای فعالان اقتصادی فراهم شود، می‌گوید: با تعطیلی پنج‌شنبه، فرصت مراودات تجاری کم می‌شود.

04 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69659
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدتی است که اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، جلسات متعددی برای بررسی موضوع و انتخاب بین روزهای پنجشنبه و شنبه به‌عنوان دومین روز تعطیلی برگزار می‌کنند.

یکی از نشست‌ها با اعضای هیات رئیسه اتاق ایران بود که به نتیجه نرسید و قرار شد برای تصمیم نهایی، پاسخ نامه‌نگای‌های رئیس اتاق ایران با دفتر مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی برسد.

هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است: با توجه به شاخص‌های اقتصادی کشور، سطح ارتباط با کشورهای همسایه و اعمال تحریم‌هایی که فعالان اقتصادی را مجبور به انجام تعاملات اقتصادی و بانکی با چندین واسطه می‌کند، بهتر است روز شنبه به‌عنوان دومین روز تعطیل هفته انتخاب شود.

آنها می‌گویند: فعالان اقتصادی نمی‌توانند مانند سایر همتایان خود در دیگر کشورها امور مناسبات بانکی را انجام دهند، پس ضرر تعطیلی پنجشنبه‌ها بیش از این‌ها خواهد بود.

در این باره، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران، گفت: موضوع اضافه شدن تعطیلات از یک روز به دو روز مدت‌هاست که در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود. قرار است یک روز به تعطیلات آخر هفته اضافه شود. از زمانی که این موضوع مطرح‌شده، فعالان اقتصادی و اقتصاددان‌ها، فعالان کسب‌وکار و فعالان اجتماعی اظهارنظرهای متعددی کرده‌اند.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، افزود: برای ساماندهی موضوع تعطیلات پیشنهادها بر اساس روز جمعه و شنبه بود تا در آن فرصت بیشتر بر ای ارتباطات جهانی در حوزه مختلف فراهم شود. ازاین‌جهت پیشنهادهای متعددی به مجلس و دولت ارائه‌شده است.

او ادامه داد: جمع‌بندی این پیشنهادها، این بود که مجلس نظرات کارشناسان را موردتوجه قرار می‌دهد، ولی وقتی مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس منتشر شد و موضوع تعطیلات پنج‌شنبه و جمعه مطرح شد، تمام کسانی که دغدغه این موضوع را داشتند، نگران شدند و همین نگرانی باعث شد که مجدداً درباره این موضوع اظهار نظراتی مطرح شود.

به گفته لاهوتی، واقعیت این است که در 10 سال گذشته، مقام معظم رهبری شعار سال را اقتصادی و حمایت از تولید تعیین کرده‌اند و شعار سال جاری هم با این هدف انتخاب شده تا مشارکت بخش خصوصی در کنار افزایش تولید موردتوجه قرار گیرد، برای همین نباید موانعی برای تجارت کشور ایجاد شود.

لاهوتی تصریح کرد: موضوع اصلی و دغدغه رهبری، اقتصاد است و برای رسیدن به اهداف اقتصادی، باید سیاست‌گذاری در حوزه تقنینی و قضایی و امینت سرمایه‌گذاری و اجرایی متناسب با شعار سال و اهداف و برنامه بالادستی کشور باشد. به ابلاغیه اقتصاد مقاومتی نگاه کنید؛ در اقتصاد مقاومتی موضوع کلی تولید درون‌زا و برون‌نگر است. برای تقویت تولید داخل و برون‌نگر، صادرات اهمیت دارد. برای حمایت از تولید صادرات پیشران است.

او اظهار کرد: لازم است شرایط را متناسب با اقتصاد جهانی تنظیم کنیم و از فرصت‌ها به نفع کشور استفاده کنیم. با تعطیلی روز پنج‌شنبه برای تجارت خارجی، زمانی که برای تجار و فعالان اقتصاد باقی می‌ماند 3 روز در هفته است و 4 روز ارتباط با 95 کشورها قطع خواهد بود. درحالی‌که این تصمیمات باید در راستای منویات رهبری و نام‌گذاری سالیانه و اقتصاد مقاومتی باشد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: یک فعال اقتصادی نیازمند مراوده، رفت‌وآمد و استفاده از شرایط بانکی کشورهای هدف صادراتی است ولی با تعطیلی روز جمعه، فرصت چهار روزه را از دست می‌دهد و فعالیتش کند می‌شود.

او افزود: از طرفی به سبد صادراتی و وارداتی نگاه می‌کنیم، پنج کشور طرف اصلی تجارت ایران است و در هر پنج کشور شنبه و یکشنبه تعطیل است و اگر پنج‌شنبه به این لیست تعطیلات اضافه شود، فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

به‍ گفته لاهوتی از طرفی در تاریخ و روایات مذهبی و حتی در نص صریح قران به‌روز جمعه اشاره‌شده و به‌نوعی تعطیلات روز جمعه است و در هیچ کجا درباره روزهای دیگر هفته روایاتی نداریم که نباید تعطیل باشد یا باید تعطیل باشد.

او تأکید کرد: باید در مسائل اقتصادی به مسائل جهانی هم توجه کرد تا شرایط مناسبی برای فعالان اقتصادی فراهم شود. به نظرم در تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس بدسلیقگی رخ‌ داده که امیدواریم با مکاتبات از طریق اتاق‌های سراسر کشور و اتاق ایران و کنفدراسیون صادرات، تشکل‌های اقتصادی و فعالان اقتصادی به نکات مطرح‌شده توجه شود و درنهایت در این تصمیم بازنگری شود.

لاهوتی تصریح کرد: باید شرایط و قوانین در راستای بهبود محیط کسب‌وکار و متناسب با واقعیت‌ها باشد تا فعالان اقتصادی بتوانند در این شرایط سخت کشور و با وجود تحریم‌ها کار کنند و نباید مشکل دیگری را به لیست مشکلات آنها اضافه کنیم که فرصت مراودات تجاری از آنها سلب شود.

در همین رابطه