رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

نامه کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران به شورای گفت‌وگو

صنعت فرمولاسیون دفع سموم آفات نباتی در آستانه تعطیلی است

نشست تخصصی کمیسیون بازرگانی اتاق ایران برگزار شد؛ اعضای کمیسیون در این نشست به مشکلات تولید و صنعت تولید و فرمولاسیون دفع سموم آفات نباتی، شناخت ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای این حوزه پرداختند.

25 بهمن 1395
کد خبر : 6982
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق ایران در نشست روز یکشنبه 24 بهمن به مشکلات صنعت تولید و فرمولاسیون سموم دفع آفات نباتی پرداخت؛ در این نشست، محمدناصر عطایی‌نیا، نماینده انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم ایران از مشکلات این حوزه گفت.

سموم دفع آفات نباتی جز نهاده‌های تأثیرگذار بر وضعیت کمی و کیفی محصولات کشاورزی است اما به دلایل وضع عوارض برای واردات مواد اولیه، عدم پرداخت یارانه، تعرفه پایین، دریافت ارز مبادله‌ای برای کل کالا نه مانند بخش تولید که فقط ارز مبادله‌ای شامل مواد اولیه است و عدم درج قیمت بر روی کالاهای آماده مصرف وارداتی با مشکل روبه‌روست.

اعضای کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران برای رفع این مشکلات در نامه ای به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ضمن اشاره به مشکلات عنوان شده، خواستار رفع موانع صنعت تولید و فرمولاسیون سموم دفع آفات نباتی شدند.

متن نامه کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران در ادامه آمده است:

 

 شورای محترم گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی؛

احتراماً در ارتباط با مشکلات صنعت تولید و فرمولاسیون سموم دفع آفات نباتی مطالب زیر به‌اختصار به استحضار می‌رسد:

1 – سموم دفع آفات نباتی جز نهاده‌های تأثیرگذار بر وضعیت کمی و کیفی محصولات کشاورزی است که از بدو انقلاب تا سال 1385 از محل ارز دولتی و یارانه مستقیم تدارک می‌گردید و پس از خروج در سال یادشده از شمول یارانه صرفاً" با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توسط تولیدکنندگان داخلی تدارک و در اختیار بخش کشاورزی قرارگرفته است که حدود 95 – 90 درصد سموم معرفی را شامل می‌شده است. تأمین و تدارک بدون هیچ‌گونه کمک‌های مالی از محل حذف یارانه که می‌بایستی به این صنعت اختصاص می‌یافت؛ صورت گرفته است.

2 – تعداد شرکت‌های تولیدکننده سموم دفع آفات نباتی در حال حاضر حدود 65 شرکت است که ظرفیت اسمی تولیدی آن‌ها بالغ‌بر 300 هزار تن است. اما مصرف بخش کشاورزی با توجه به شرایط آب و هوایی حدود 30 – 25 هزار تن در سال است. بنابراین درحالی‌که اگر واردات هم وجود نداشته باشد، ظرفیت تولیدی بیشتر از مصرف است.

3 – از سال 1388 وزارت محترم کشاورزی شروع به صدور مجوز واردات برای سموم آماده مصرف عمدتاً" از چین و هند را در دستور کار خود قرار داد و از آن سال به بعد واردات سموم آماده مصرف به کشور آغاز شد. البته واردات سموم آماده به مصرف قبلاً" که حدود 6 درصد بخش تولید را تشکیل می‌داد از شرکت‌های اروپایی و ژاپنی تأمین می‌شد و عمدتاً" دارای برند آن شرکت‌ها بودند. تعرفه کالاهای وارداتی 30 درصد بود.

4 – وضع عوارض: از ابتدای سال 1394 وزارت محترم کشاورزی به استناد جدول شماره 16 لایحه بودجه سال 1394 مبادرت به اخذ عوارض از واردات تکنیکال سم (ماده مؤثره) و سموم آماده مصرف نمود. به ازای هر کیلو 20 هزار ریال برای تکنیکال ماده مؤثر و 7 هزار ریال برای سموم آماده مصرف.

5 – تعرفه واردات مواد اولیه 5 درصد و سموم آماده مصرف از 15 تا 20 درصد است.

به توجه به عرایض بالا و شرایط خوبی که برای واردات سموم آماده مصرف به لحاظ:

-تعرفه پائین
-وضع عوارض برای واردات مواد اولیه
-دریافت ارز مبادله‌ای برای کل کالا نه مانند بخش تولید که فقط ارز مبادله‌ای شامل مواد اولیه است.
-عدم درج قیمت بر روی کالاهای آماده مصرف واردات

 امروزه صنعت فرمولاسیون را در آستانه تعطیلی قرار داده است، بنابراین درخواست‌های فوری زیر را خواستاریم:

1 – توقف واردات سموم آماده مصرف که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود.

2 – تعرفه واردات سموم آماده مصرف از 15 و 20 درصد فعلی به 30 و 35 درصد افزایش یابد.

3 – عوارض دریافتی از مواد اولیه به‌کلی متوقف گردد.

میزان صادرات و واردات مواد اولیه و سموم آماده مصرف در 10 ماهه سال 1395

حسب اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران (آمار مندرج در سایت) میزان و ارزش واردات و صادرات سموم تکنیکال و آماده مصرف بر اساس اطلاعات موجود در ده‌ماهه سال 1395 به شرح زیر است:

در همین رابطه