رادیو مجازی اتاق ایران - 30 اردیبهشت 1403

بنا بر پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی

شتاب رشد تجارت جهانی بیش از دو برابر خواهد شد

سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، صندوق بین‌المللی پول و سازمان تجارت جهانی پس از رکود در سال ۲۰۲۳، بازگشت شدید جریان تجارت جهانی محصولات را در سال جاری پیش‌بینی کردند.

18 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69827
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به گفته سه نهادهای بین‌المللی کلیدی، سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD)، صندوق بین‌المللی پول(IMF) و سازمان تجارت جهانی(WTO) با کاهش تورم و رشد اقتصاد آمریکا، رشد تجارت جهانی امسال بیش از ۲ برابر خواهد شد.

این نهادها پس از کاهش رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ که ناشی از افزایش قیمت‌ها، افزایش نرخ‌های بهره و کاهش تقاضا بوده است، بازگشت شدیدی را در جریان جهانی محصولات در سال جاری پیش‌بینی می‌کنند.

براساس گزارش OECD، انتظار می‌رود تجارت جهانی کالا و خدمات در سال جاری ۲٫۳ درصد و در سال آینده ۳٫۳ درصد افزایش یابد. این در مقایسه با رشد تجارت ۱ درصدی در سال گذشته بسیار قابل‌توجه است.

کلر لومباردلی، اقتصاددان ارشد OECD، باور دارد که بسیاری از این افزایش‌ها به دلیل «بازیابی چرخه‌ای» است زیرا تجارت در کنار رشد اقتصادی گسترده‌تر افزایش می‌یابد. وی افزود که انتظار می‌رود چین و شرق آسیا محرک‌های بزرگی برای بهبود تجارت باشند.

افزایش تجارت در حال حاضر به افزایش رشد در برخی از بزرگ‌ترین اقتصادهای اتحادیه اروپا در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ کمک کرده است. رشد کلی منطقه یورو نسبت به دوره سه‌ماهه قبل ۰٫۳ درصد افزایش‌یافته است که قوی‌ترین سطح آن از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ است.

لومباردلی باور دارد جهان در سال جاری و سال آینده مجدداً ارقام قوی‌تری در تجارت مشاهده خواهد کرد. براساس داده‌های منتشرشده در روز سه‌شنبه، صادرات آلمان در ماه مارس سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها پیش رفته و ۰٫۹ درصد نسبت به ماه قبل افزایش‌یافته است که به رشد سه‌ماهه ۳٫۲ درصدی اقتصاد این کشور کمک کرده است. واردات به بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا هم در ماه مارس ۰٫۳ درصد و در سه‌ماهه اول ۱٫۷ درصد افزایش‌یافته است.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود همچنین پیش‌بینی کرده است که رشد حجم تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ به ۳ درصد خواهد رسید؛ درحالی‌که در سال گذشته ۱٫۲ درصد کاهش‌یافته بود.

به گفته نیل شیرینگ، اقتصاددان ارشد در کپیتال اکونومیکس جهان شاهد رویش شاخه‌هایی سبز در تجارت جهانی بوده است و رکود تولید که در سال ۲۰۲۳ با کاهش تقاضا ایجادشده بود اکنون به پایان رسیده است. این اقتصاددان همچنین بر بهبود فعلی اقتصاد در اروپا که اتکایی خاص به تجارت دارد و کشورهای جنوبی اروپا که از رونق گردشگری سود می‌برند تأکید کرد.

به‌عنوان‌مثال، اسپانیا از کاهش تعطیلات عید پاک سود بسیار برد که باعث افزایش رشد در سه‌ماهه اول اقتصادی این کشور شد. اداره آمار اسپانیا اعلام کرد تقاضای خارجی ۰٫۵ واحد درصد افزایش رشد سه‌ماهه را به همراه داشته است، درحالی‌که تقاضای داخلی ۰٫۲ واحد درصد افزایش‌یافته است. آلمان و ایتالیا هم  اعلام کرده‌اند که صادرات خالص بالاتر رشد اقتصادی آن‌ها را در سه‌ماهه اول افزایش داده است.

براساس گزارش مانیتور تجارت جهانی که توسط دفتر تحلیل سیاست اقتصادی هلند (CPB) منتشرشده است، روند تجارت کالا در ماه فوریه برای اولین بار در سال به رشد بازگشته است. گسترش تجارت در چین و آمریکا به رشد سالانه تجارت جهانی کالا کمک کرده است تا در دومین ماه سال به ۱٫۲ درصد برسد، درحالی‌که در ماه قبل ۰٫۹ درصد کاهش داشت و این رشد نشان‌دهنده بازگشت شدید از انقباض ۳٫۵ درصدی در سپتامبر ۲۰۲۳ بوده است.

موضوعات :
در همین رابطه