رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

با تقویت احتمال کاهش نرخ بهره در اروپا

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

قیمت‌های نفت خام برنت و نفت خام آمریکا در معاملات روز دوشنبه بیش از یک درصد افزایش یافت، درحالی‌که داده‌های تورم بین‌المللی و پتانسیل کاهش نرخ‌ها در سطح جهانی در کانون توجه قرار گرفت.

08 خرداد 1403
کد خبر : 70018
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در پی تقویت امیدواری‌ها مبنی بر احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا و اروپا، ساعت ۱۲:۴۸ بعدازظهر در روز دوشنبه، قیمت جهانی نفت افزایش یافت و نفت برنت با ۱٫۱۶ درصد افزایش، ۸۳٫۰۷ دلار معامله شد، درحالی‌که وست تگزاس اینترمدیت با ۱٫۲۴ درصد افزایش ۷۸٫۶۸ دلار معامله شد.

بازارهای سهام آسیایی و اروپایی نیز روز دوشنبه با خوش‌بینی مجدد نسبت به کاهش نرخ بهره بهبود یافت، آن‌هم پس از رکودی که هفته گذشته، در پی تردید فدرال رزرو آمریکا نسبت به قرارگیری نرخ تورم واقعاً در مسیر هدف ۲ درصدی رخ داد. تقویت خوش‌بینی مبنی بر اینکه بانک مرکزی اروپا، که در ۶ ژوئن تشکیل جلسه می‌دهد، می‌تواند حرکت‌های مثبتی به سمت کاهش نرخ داشته باشد، هم باعث افزایش قیمت سهام و نفت شده است.

رئیس بانک فنلاند، اولی رن، که همچنین رئیس بانک مرکزی اروپا است، روز دوشنبه با پیشنهاد این‌که کاهش نرخ بهره می‌تواند از ژوئن آغاز شود، به بهبود خوش‌بینی‌ها کمک کرد زیرا در منطقه یورو، تورم به هدف ۲ درصدی خود نزدیک شده است و به گفته او نرخ کاهش تورم پایدار بوده است.

به گفته او احتمال کاهش نرخ بهره براساس این فرض است که روند کاهش تورم ادامه خواهد داشت و هیچ‌گونه عقب‌گرد دیگری در وضعیت ژئوپلیتیک و قیمت انرژی وجود نخواهد داشت.

در ماه آوریل، تورم منطقه یورو ۲٫۴ درصد بود، هفتمین ماه متوالی که در آن نرخ تورم کمتر از ۳ درصد باقی ماند و انتظار می‌رود ارقام ماه می که در روز جمعه این هفته منتشر می‌شوند هم نتیجه‌ای مشابه را دنبال کنند. بر همین اساس مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای اروپایی می‌توانند منتظر کاهش هزینه‌های استقراض باشند.

در این صورت، بانک مرکزی اروپا یکی از اولین بانک‌های مرکزی بزرگ جهان خواهد بود که در چرخه کنونی نرخ‌های بهره جهان، اقدامی کاهشی انجام خواهد داد، البته پس از بانک ملی سوئیس که بازارها را با کاهش نرخ بهره در ماه مارس غافلگیر کرد.

در حال حاضر، تسهیلات سپرده بانک مرکزی اروپا به رکورد ۴ درصد رسیده است. عملیات تأمین مالی اصلی آن، نرخی که بانک‌ها هنگام استقراض یک هفته از بانک مرکزی اروپا می‌پردازند، ۴٫۵ درصد است. تورم سالانه در منطقه یورو در آوریل ۲۰۲۴ برابر ۲٫۴ درصد بود که پایین‌ترین رقم طی سه سال اخیر است که نسبت به ۷ درصد در سال گذشته کاهش‌یافته است.

موضوعات :
در همین رابطه