رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

به میزبانی اتاق یزد

همایش بسیج تجار کشور در استان یزد برگزار شد

اولین همایش بسیج اتاق‌های بازرگانی و اصناف سراسر کشور با محوریت سیاست‌های ارزی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری آب در یزد برگزار شد.

12 خرداد 1403
کد خبر : 70048
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق یزد با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی جهانی هستیم افزود: شاهد این هستیم که در طی سال‌های متمادی رهبر معظم انقلاب، شعار هر سال را، شعارهایی در محور تولید عنوان کردند، امسال نیز شعار سال را جهش تولید با مشارکت مردم قرار دادند.

مجتبی دستمالچیان در اولین همایش بسیج اتاق‌های بازرگانی و اصناف سراسر کشور بیان کرد: شرایط کنونی کشور مصداق شرایط در زمان جنگ است، آن زمان همه مردم کمک‌کار بودند تا جنگ به‌خوبی پیش برود، به‌طوری‌که هر کس در حد و توان خودش در جنگ کمک‌کار بود، اکنون نیز برای مقاومت و کسب پیروزی در جنگ اقتصادی همه باید با همراهی و همکاری هم تلاش کنند و سنگی را از جلوی پای فعالین اقتصادی در امر تولیدی بردارند.

وی با بیان اینکه حل مشکلات خارجی در دست ما نیست خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی داخلی هستند که این مشکلات قابل‌حل هستند.

رئیس اتاق یزد تصریح کرد: اولین همایش بسیج تجار و اصناف در  سه محور اصلی در حوزه شعار سال؛ از جمله سیاست‌های ارزی و شعار سال، بهینه‌سازی مصرف انرژی و بهره‌وری آب در حال برگزاری است.

دستمالچیان تشریح کرد: مباحث ارزی و سیاست‌گذاری‌های جدید بانک مرکزی چندان موردتوافق فعالین اقتصادی نیست، تجار و بازرگانان این سیاست‌ها را در راستای تحقق شعار سال، جهش تولید و تسهیل در امر صادرات نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی، باتوجه ‌به ناترازی انرژی در کشور بسیار برای صنایع مهم و ضروری است گفت: متأسفانه تاکنون چندان به بحث بهره‌وری توجه نشده است، همواره حامل‌های انرژی به‌راحتی در اختیار واحدها بوده است به همین دلیل ارزشی برای این نعمت قائل نشدند، باتوجه ‌به مهم بودن انرژی برای تداوم روند تولید در واحدهای تولیدی، لازم است با افزایش بهره‌وری؛ مشکل ناترازی را در کشور حل کنیم و توان رقابت جهانی و صادرات محصول را داشته باشیم.

رئیس اتاق یزد در پایان به خصوصیات شهر کویری یزد اشاره کرد و گفت: درحالی‌که همه شهرها و روستاها در حاشیه رودخانه‌ها برپا می‌شدند، آبا و اجداد ما تنها شهر جهانی ایران را در منطقه‌ای بدون آب، فاقد آب‌وهوای مناسب بنا کردند، اما اکنون این شهر تنها شهر جهانی ایران با جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد، تجار بزرگ و کاسبان ارزشمند است و همگان این دستاوردها را مدیون گذشتگان هستیم.

مردمی‌شدن اقتصاد راهکار خروج از مشکلات اقتصاد دولتی است

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در مراسم  افتتاحیه همایش بسیج تجار، فعالان اقتصادی اتاق‌های بازرگانی و اتاق‌های اصناف سراسر کشور با تسلیت حادثه سقوط بالگرد ریاست‌جمهوری و شهادت رئیس‌جمهور و همراهانشان گفت: قطعاً شهادت، بهترین مزد و پاداش خادمان کشور است و آنها در پیشگاه خداوند عزیز هستند.

یحیی آل اسحاق با تأکید بر اینکه پاداش به عمل صالح، سنت خداوندی و عین عبادت است و در موفقیت آن نیز جای تردیدی نیست، بیان داشت: در تاریخ انقلاب به‌دفعات دیده‌ایم که هر کاری با عمل خالص انجام شده، آثار و برکات زیادی برای مردم و نظام داشته است.

وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند اخلاق و معنویت در نظام‌های مدیریتی و اقتصادی، جایگاهی ندارد و باید به این موضوعات نگاهی سکولار داشت، اظهار داشت:  اما در واقعیت رابطه مستقیمی بین مدیریت و اقتصاد با معنویت وجود دارد و کسانی که در عمل به این موضوع پرداخته‌اند، آثارش را می‌بینند. امروزه به‌خوبی عملکرد و خروجی نظام‌های اقتصادی سکولار و به‌دوراز معنویت را شاهدیم که نتایج مطلوبی خصوصاً در موضوع عدالت اجتماعی نداشته‌اند.

وی افزود: در تاریخ انقلاب، اقدامات و تحولاتی که با معنویت و آرمان‌های انقلاب مرتبط بوده آثار و برکات فراوانی و موفقیت‌های متعددی داشته و اثرگذاری فردی و اجتماعی بسیاری گذاشته است. در این میان نقش بسیج در برقراری ارتباط میان معنویت و اخلاق با موضوعات مختلف حاکمیتی و اجتماعی بسیار پررنگ بوده است و در حال حاضر هم بسیج، نزدیک‌ترین ارگان برای ارتباط میان معنویت و مدیریت و اقتصاد است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تأکید بر اینکه بازوی اجرا و عملیات در جمهوری اسلامی یکی معنویت و آرمان‌ها و دیگری تخصص و دانش است، گفت: مدیرانی در حوزه کاری خود موفق هستند که هر دو بازوی معنویت و کار برای رضایت خدا و دانش و تخصص را داشته باشند. موضوعی که زیربنای تفکر بسیجی در کشور است.

آل اسحاق افزود: بسیج باید با تکیه‌بر معنویت و آرمان‌های انقلاب به دنبال حل مشکلات در همه حوزه‌ها خصوصاً اقتصاد باشد. بسیج با تکیه‌بر همه امکانات باید برای توسعه کشور تلاش کند و هم‌زمان دو حوزه اخلاق و توسعه را پیش ببرد.

وی بیان داشت: بی‌شک اگر معنویت و اخلاق پشتوانه تلاش‌ها و تخصص باشد و روحیه بسیجی در کارها جاری گردد، همانند حوادث و اقدامات مختلف در تاریخ انقلاب اسلامی موفق می‌شویم.

آل اسحاق با تقدیر از رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشور که به تفکر بسیج و تلفیق اخلاق و معنویت با تولید و تجارت اعتقاد دارند، گفت: آفت اقتصاد کشورمان، سیاست‌زدگی است و اقتصاد سیاست‌زده است. به‌جای اینکه تفکرمان در اقتصاد، سود و بهره‌وری و صادرات و... باشد اغلب به دنبال مسائل سیاسی و انتخاباتی و.... هستیم به‌نوعی اقتصاد در ذیل سیاست خود را تعریف می‌کند. هرچند حوزه سیاست، زیربنای قدرت است؛ اما اقتصاد هم بازوی دیگر قدرت و پشتوانه سیاست قوی است.

وی با تأکید بر اینکه بسیج باید در حل مشکلات اقتصادی مردم و فعالان اقتصادی پیش‌گام باشد و با ترویج معنویت و اخلاق همدلی ایجاد کند؛ اظهار داشت: در بنیان‌های اقتصادی کشور همچون نیروی انسانی، منابع و موقعیت جغرافیایی و ذخایر انرژی به‌صورت بالقوه قوی هستیم؛ اما در بالفعل نمودن این ظرفیت‌ها ضعف داریم و رشد اقتصادی‌مان متناسب با ظرفیت‌هایمان نیست که یکی از دلایل آن، سیاست‌زدگی عرصه اقتصاد کشور است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بیان داشت: مشکل دیگر کشور که از ریشه در دهه شصت شمسی دارد و اخیراً نیز مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند، ریل‌گذاری اقتصاد کشور مبتنی بر اقتصاد دولتی است. باید ریل‌گذاری دهه شصت عوض شود. در آن سال‌ها شاید به اقتضای جنگ ۷۰ یا ۸۰ درصد مدیریت و مالکیت اقتصاد کشور دولتی شد و ۴۰ سال این روند ادامه داشته و بالاخره بعد از سال‌ها رهبری مطابق اختیاراتی که در قانون اساسی برای سیاست‌گذاری‌های کلان دارند، به‌صراحت اعلام کردند ریل‌گذاری دهه شصت اقتصاد اشتباه بوده و اقتصاد باید مردمی شود و این شامل همه شئونات اقتصاد یعنی مالکیت، مدیریت و اجرا می‌شود. حتی نسبت به واگذاری شرکت‌های دولتی به خصولتی ها هم انتقاد داشتند.

وی افزود: امروز رهبری و فضای عمومی کشور به این نتیجه رسیده که باید اقتصاد در اختیار مردم باشد، امر مهمی که ۴۰ سال تجربه دولتی بودن اقتصاد آن را به ما ثابت کرده است. تحقق این موضوع نیز نیازمند عزم دولتمردان و همچنین تلاش و همت بخش خصوصی است هرچند ذی‌نفعان اقتصاد دولتی و رانتی نمی‌خواهند اقتصاد کشور مردمی شود و این وظیفه اتاق‌های بازرگانی، بسیج و اصناف است که به مردمی‌شدن اقتصاد و تولید و توزیع کمک کنند.

بسیج وظیفه مین‌زدایی مسیر توسعه اقتصادی را دارد

در ادامه افتتاحیه این همایش، «غلامرضا حسن‌پور» رئیس بسیج تجار و فعالان اقتصادی کشور، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور و هیئت همراه با اشاره به اینکه حادثه سقوط بالگرد ضایعه‌ای دشوار برای کشور بود؛ اما وجود ولی‌فقیه و بیانات ارزشمندشان توانست جهانیان را از نظم در کشور متحیر سازد، اظهار داشت: شهید رئیسی تراز ریاست‌جمهوری را در کشور بالا برد و ایشان اولین بار برای تبلیغات انتخاباتی خود در اتاق بازرگانی حضور یافتند و این اهمیت اقتصاد و بازار را نشان می‌دهد، دید ایشان به بازار مبتنی بر اخلاق و اقتصاد اسلامی بود.

وی در ادامه افزود: امید است که در انتخابات هشتم تیرماه حضور حداکثری را از تمامی اصناف و نهادها داشته تا شاهد یک انتخابات کم‌نظیر در جمهوری اسلامی باشیم و امید است فرد منتخب بتواند راه شهید رئیسی را به‌خوبی ادامه دهد.

به گفته حسن‌پور، نتایج ریل‌گذاری که شهید جمهور در حوزه اقتصاد انجام داد بعدها مشخص می‌شود و امید است روح جملگی این شهیدان قرین رحمت قرار گیرد.

رئیس بسیج تجار و فعالان اقتصادی کشور با اشاره به این موضوع که یزد عالمان زیادی دارد و این مهم تا امروز ادامه یافته و در فعالان اقتصادی کنونی یزد نیز این ویژگی‌ها دیده می‌شود و یزد همواره در حوزه اقتصاد کشور پیشتاز بوده است، ادامه داد: یزد با حضور علمای بنام و تأثیرگذار در انقلاب، استانی خوش‌نام در سطح کشور است به‌عنوان‌مثال شهید صدوقی نه‌تنها متفکر و شخصی مؤثر در تاریخ انقلاب بلکه مغز متفکر در حوزه اقتصادی بود.

حسن‌پور با بیان اینکه ابلاغیه تشکیل بسیج تجار در سال 1396 امضا شد و این اولین جلسه‌ای است که پس از راه‌اندازی بسیج در تمامی اتاق‌های بازگانی کشور برگزار می‌شود، اظهار داشت: این همایش برای صورت گرفتن کار کارشناسی در استان یزد برگزار شده تا الگویی برای سایر بسیج اتاق‌های بازرگانی کشور باشد.

وی نقش کنونی بسیج در حوزه اقتصاد را به‌مثابه بلندگویی برای تجار جهت انتقال مشکلات و چالش‌ها به بدنه دولت خواند و گفت: بسیج امروز وظیفه مین‌زدایی مسیر توسعه اقتصادی برای تجار و بخش خصوصی را بر عهده دارد و سپاه و بسیج به‌عنوان پشتیبان تجار به‌عنوان سرداران اقتصادی کشور، نقش خود را ایفا می‌کند.

حسن‌پور یکی از مهم‌ترین اقدامات اقتصادی بسیج را ورود به میدان برای رفع  مشکلات صنف طلا و جواهر دانست و بیان کرد: صنف طلا و جواهر با ابلاغ یک دستورالعمل دچار التهاب شده بود و بسیج با بررسی‌های لازم به این یقین رسید که دستورالعمل ابلاغی برای اقتصاد کشور مضر است و به همین دلیل است که تأکید داریم تصمیمات باید با مشورت اتحادیه‌ها گرفته شود و در این راستا به دنبال تغییر و اصلاح این دستورالعمل برآمدیم و به میدان وارد شدیم و این نقش بسیج است.

وی در ادامه عنوان کرد: در سند اعتلای ۱۰ ساله بسیج که از جوانب و ابعاد مختلفی تشکیل شده است و بعد اقتصادی آن در وظیفه ماست رهبر انقلاب می‌فرمایند: «بسیج پاره تن مردم است و هیچ‌گاه نباید مصالح مردم را فراموش کند.» این جمله ابتدایی رهبر در آغاز این سند است و بدین معناست که بسیج باید در ابعاد مختلف باید به وظایف خود واقف باشد و صلاح و خیر مردم را در اولویت قرار دهد، در این راستا بود که بسیج حتی با رخ دادن ضایعه تلخ شهادت شهید رئیسی از پای ننشست و به فعالیت خود ادامه داد.

موضوعات :
در همین رابطه