رادیو مجازی اتاق ایران - 4 تیرماه 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته چهارم خرداد ۱۴۰۳

ریزش بازار سرمایه آسیا در واکنش به چشم‌انداز  سیاست‌های پولی جهانی، افزایش نرخ تورم در آلمان، جهش نرخ بیکاری در انگلیس و بهبود جزئی رشد اقتصاد ژاپن از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته چهارم خرداد سال ۱۴۰۳ بوده است.

28 خرداد 1403
کد خبر : 70161
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۰.۳ درصد

اداره ملی آمار چین اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده  چین در ماه می ۰.۳ درصد افزایش یافت که اندکی کمتر از انتظارات بازار بوده است. این افزایش سالانه با نرخ اعلام‌شده در ماه آوریل مطابقت داشت و قیمت مصرف‌کننده ۰.۱ درصد کاهش یافت که نسبت به رقم ماه گذشته نزول کرده است. اداره ملی آمار چین همچنین به کاهش قابل‌توجه شاخص قیمت تولیدکننده  اشاره کرد که نسبت به سال گذشته ۱.۴ درصد نزول کرده است. به گفته اقتصاددانان، کاهش ماهانه شاخص قیمت مصرف‌کننده عمدتاً ناشی از کاهش قیمت‌های مرتبط با بخش گردشگری است، زیرا پس از تعطیلات روز کارگر در اول تا پنجم ماه می میزان مسافرت‌ها و نرخ گردشگری مردم به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است. داده‌های اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که در ماه گذشته، قیمت بلیت هواپیما، اجاره خودرو و بلیت اتوبوس در چین به ترتیب ۹.۴ درصد، ۷.۹ درصد و ۲.۷ درصد نسبت به ماه آوریل کاهش‌یافته است. همچنین تورم اصلی چین در این ماه بدون احتساب غذا و انرژی،۰.۲ درصد کاهش داشته، اما نسبت به سال قبل ۰.۶ درصد افزایش‌یافته است.

۰٫۳۳ درصد

بازار سهام آسیا ابتدای هفته گذشته به‌واسطه ناامید شدن معامله گران از کاهش نرخ بهره توسط فدرال ریزرو در سال جاری، با توجه به وضعیت اقتصادی و بازار کار آمریکا، فراخوان انتخابات زودرس در فرانسه و تاثیر بر ارزش یورو،‌ سقوط کرد. اما MSCI اصلی‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه در خارج از ژاپن، همچنان ۰٫۳۳ درصد کاهش یافت. معاملات آتی آمریکا اندکی بالاتر رفتند، به‌طوری‌که معاملات آتی S&P ۵۰۰ و معاملات آتی Nasdaq هرکدام حدود ۰٫۰۳ درصد افزایش یافتند که روند کاهش اندک نسبت به اوایل جلسه را وارونه کرد. توقف افزایش ریسک جهانی در پی انتشار گزارش حقوق و دستمزد غیر کشاورزی در روز جمعه بود که نشان داد اقتصاد آمریکا در ماه مه بیش ازآنچه انتظار می‌رفت شغل ایجاد کرده و رشد دستمزد سالانه دوباره شتاب گرفته است؛ روندی که بر انعطاف‌پذیری بازار کار در این کشور تأکید دارد. معاملات آتی تقریباً ۳۶ واحد در ثانیه کاهش قیمت را برای فدرال رزرو نشان دادند که از ۵۰ واحد در ثانیه در هفته گذشته کاهش‌ یافت. انتظار آغاز چرخه تسهیل نرخ بهره از ماه سپتامبر هم طولانی‌تر شده است. این تحولات پیش از اعلام تصمیم سیاست فدرال رزرو در روز چهارشنبه رخ‌داده است، زمانی که قرار است ارقام تورم ماه می هم درست پیش از آن منتشر شود.

۲.۴ درصد

اداره آمار فدرال در گزارش نهایی خود اعلام کرد که نرخ تورم سالانه آلمان در ماه آوریل به ۲.۴ درصد رسیده است که با برآورد موقت مطابقت دارد. شاخص قیمت مصرف‌کننده آلمان براساس داده‌های جدید، مطابق با رقم اولیه، ۰.۱ درصد افزایش یافت. به گفته اداره آمار نرخ تورم دوباره اندکی افزایش‌یافته که عمدتاً به دلیل ادامه افزایش قیمت خدمات است و قیمت انرژی و مواد غذایی اثر کاهشی بر تورم کلی از ابتدای سال جاری میلادی داشته است. قیمت انرژی هم در این کشور نسبت به سال گذشته ۱.۱ درصد کاهش و قیمت مواد غذایی در ماه می ۰.۶ درصد افزایش‌یافته است. تورم اصلی سالانه، بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، در ماه می ۲.۸ درصد صعود کرده است که با رقم گزارش اولیه نرخ تورم آلمان مطابقت دارد.

۱٫۸ درصد

تحلیلگران انتظار دارند که اقتصاد ژاپن در سه ماه اول سال به‌تدریج روند بهبود را آغاز کرده باشد، اگرچه ضعف سرسختانه ین و اختلالات در کارخانه‌های بزرگ خودروساز همچنان چشم‌انداز سه‌ماهه جاری را مختل خواهد کرد. داده‌های جدید دفتر کابینه ژاپن نشان داد که تولید ناخالص داخلی ژاپن در سه‌ماهه اول نسبت به سه ماه قبل به میزان ۱٫۸ درصد کاهش‌یافته است، درحالی‌که این انقباض ۱٫۹ درصد پیش‌بینی‌شده بود. سرمایه‌گذاران به دنبال سرنخ‌هایی در مورد زمان افزایش بیشتر نرخ‌ها توسط بانک مرکزی هستند، که در ماه مارس برای اولین بار از سال ۲۰۰۷ نرخ‌ها را در یک تغییر مسیر تاریخی از سیاست‌های پولی بسیار آسان، افزایش داد. مصرف خصوصی که بیش از نیمی از اقتصاد ژاپن را تشکیل می‌دهد، در سه‌ماهه اول ۰٫۷ درصد کاهش یافت که نسبت به تخمین اولیه تغییری نداشت. داده‌ها نشان می‌دهد که تقاضای خارجی یا صادرات منهای واردات، ۰٫۴ درصد از تولید ناخالص داخلی کلی کاهش داده است، درحالی‌که تقاضای داخلی ۰٫۱ واحد کاهش‌یافته است.

۳.۳ درصد

براساس گزارش اداره آمار کار آمریکا، تورم سالانه در امریکا در ماه مه به ۳.۳ درصد رسید، درحالی‌که در ماه آوریل ۳.۴ درصد و بیش از انتظارات بود. شاخص قیمت مصرف‌کننده  به‌صورت ماهانه بدون تغییر بوده است. قیمت مسکن نسبت به ماه آوریل ۰.۴ درصد رشد کرد و هزینه مواد غذایی ۰.۱ درصد افزایش یافت. همچنین هزینه انرژی  ۲ درصد کاهش یافت. تورم اصلی بدون احتساب غذا و انرژی به‌طور سالانه در مقایسه با ۳.۶ درصد در ماه آوریل ۳.۴ درصد بود. تورم ماهانه آمریکا هم به میزان ۰.۲ درصد ثبت‌شده است. دلار آمریکا هم نسبت به انتشار این داده‌ها واکنشی آنی نشان داد و شاخص دلار آمریکا با ۰.۷۳ درصد کاهش در روزبه ۱۰۴.۵۰ رسید.

۴٫۴ درصد

اداره آمار ملی انگلیس اعلام کرد نرخ بیکاری در سه ماه منتهی به آوریل سال جاری به ۴٫۴ درصد رسیده است که بالاترین میزان از سپتامبر ۲۰۲۱ تاکنون به شمار می‌رود. علیرغم افزایش نرخ بیکاری، رشد دستمزدها همچنان قوی باقی‌مانده و درآمدها سریع‌تر از قیمت‌ها افزایش‌یافته است. افزایش دیگر، در نرخ عدم تحرک ایجادشده است زیرا بیش از یک‌پنجم افراد در سن کار به‌طور فعال به دنبال کار نبوده‌اند. ارقام این ماه همچنان نشان می‌دهد که ممکن است بازار کار در حال سرد شدن باشد. به گفته  مرکز آمار انگلیس، درآمدهای منظم بدون تغییر نسبت به ماه قبل با سرعت سالانه ۶٪ افزایش‌یافته است. بااین‌حال، پس از حذف تاثیر تورم ، دستمزد با سرعت سالانه ۲٫۹ درصد افزایش یافت که بالاترین میزان از اوت ۲۰۲۱ تاکنون به شمار می‌رود. باوجود تأکید اداره آمار  بر کوچک بودن نمونه نظرسنجی، این آمار با ارقام جدیدتر در مورد حقوق و دستمزد کارفرمایان که نشان می‌دهد تعداد کارمندان بین مارس و آوریل ۳۶ هزار نفر کاهش‌یافته و همچنان به کاهش خود ادامه می‌دهد، پشتیبانی می‌شود. تعداد مشاغل خالی هم ۹ هزار مورد کاهش‌یافته و به ۹۰۴ هزار مورد رسیده است.

۸.۳۷ درصد

وزارت توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد که افزایش تورم سالانه در روسیه به ۸.۳۷ درصد رسیده است. در بخش خدمات، در بحبوحه افزایش کندتر قیمت بلیت هواپیما و خدمات بخش گردشگری، نرخ رشد قیمت به ۰.۱۳ درصد کاهش‌یافته است. وزارت توسعه اقتصادی روسیه در بررسی خود اعلام کرد که تورم سالانه در روسیه از ۸.۱۷ درصد در هفته قبل از ۲۸ ماه می تا سوم ژوئن به ۸.۳۷ درصد افزایش‌یافته است. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که تورم در بازار مصرف طی بازه زمانی چهارم تا ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ به ۰.۱۲ درصد کاهش‌یافته است. در بخش مواد غذایی، تغییر قیمت در هفته انتشار گزارش، ۰.۱۶ درصد و در بخش غیرخوراکی نرخ رشد قیمت ۰.۰۹ درصد بوده است. همچنین در بخش خدمات، نرخ رشد قیمت به ۰.۱۳ درصد کاهش‌یافته است.

۲۰ درصد

دولت پاکستان اعلام کرد برای افزایش شانس دریافت وام جدید از صندوق بین‌المللی پول، قیمت برق را به‌طور متوسط ۲۰ درصد افزایش خواهد داد. سجاد اکرم، سخنگوی سازمان رگلاتوری برق ملی پاکستان اعلام کرد این نهاد برای سال مالی آینده که از اول ژوئیه آغاز خواهد شد، تعرفه برق را ۵.۷۲ روپیه افزایش داده و به ۳۵.۵۰ روپیه به ازای هر کیلووات ساعت برای ۱۰ شرکت توزیع برق خواهد رساند. دولت شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان که مشغول مذاکره با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام اضطراری است، هفته گذشته، مالیات‌ها را در بودجه خود افزایش داد تا درآمدش را تقویت کند. به گفته اقتصاددانان، فزایش تعرفه برق برای برخورداری از برنامه صندوق بین‌المللی پول، اهمیت حیاتی دارد زیرا بخش مهمی از توقف افزایش مداوم بدهی در بخش انرژی است. بحران انرژی در شبه‌قاره جنوب آسیا،  دولت‌های این منطقه‌ را واداشته که به استفاده از سوخت‌های آلاینده مانند نفت کوره و زغال‌سنگ روی بیاورند. هم‌زمانی این بحران با آغاز فصل تابستان این وضعیت را دشوارتر کرده است به‌طوری‌که در بعضی از ایالت‌های پاکستان، دمای هوا پیش از فرارسیدن اوج گرمای تابستانی، از ۴۵ درجه عبور کرده و هم‌زمان تولید نیروی برق‌آبی پاکستان در ایالت‌های شمالی این کشور، افت چشمگیری پیداکرده است.

موضوعات :
در همین رابطه