رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

سیدمهدی طبیب زاده در نشست شورای گفت‌وگوی استان کرمان

منابع فراوان صنعت بیمه مورد غفلت قرار گرفته است

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: منابع فراوان صنعت بیمه مورد غفلت قرار گرفته است که اگر از آنها به‌ویژه ظرفیت بیمه‌های تجاری در استان استفاده شود، سرمایه‌گذاری‌هایی را ایجاد خواهند کرد.

29 خرداد 1403
کد خبر : 70171
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، گفت: استاندار کرمان همواره بر تأمین مالی پروژه‌ها بدون وابستگی به منابع بانکی تأکید دارد و جایگزین کردن منابع دیگر مانند ظرفیت‌های صنعت بیمه می‌تواند به روند اجرای پروژه‌ها سرعت ببخشد.

سیدمهدی طبیب زاده، در نود و هشتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی موانع توسعه صنعت بیمه در این استان، افزود: تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در استان کرمان تعریف شده و اولین همایشی که پیرو همایش کرمان آیدکس 2024 برگزار خواهد شد، همایش تأمین مالی است تا حجم زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها در استان شکل گیرد.

شرکت‌های بیمه در سرمایه‌گذاری ورود کنند

در ادامه این نشست استاندار کرمان به جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در استان اشاره کرد و از شرکت‌های بیمه‌ای برای مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری دعوت کرد.

محمدمهدی فداکار، با اشاره به اینکه تنوع در خدمات از راه‌های نفوذ بیمه است، گفت: یکی از موانع توسعه بیمه، عادت نکردن مردم به خدمات بیمه‌ای است که بخشی از این مسئله به خود دفاتر بیمه برمی‌گردد.

استاندار کرمان به انعطاف دستگاه‌ها در بیمه‌ها پرداخت و افزود: ازآنجایی‌که اجازه رقابت در صنعت بیمه از ستاد مرکزی به آنها داده نمی‌شود، خود صنعت بیمه مانع توسعه بیمه می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت‌های بزرگ در استان خرید بیمه خود را از خارج استان انجام می‌دهند درحالی‌که منابع بانکی استان می‌تواند از این طریق تأمین شود.

 بیمه گریزی در جامعه وجود دارد

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان نیز در این نشست مبحث نفوذ صنعت بیمه در بین مردم را یکی از شاخص‌های تأثیرگذار در پیشرفت جوامع عنوان کرد و گفت: در کشور ما باید تلاش برای افزایش این شاخص‌ها بیشتر صورت گیرد که اولین مورد فرهنگ‌سازی در رابطه با ضرورت استفاده از بیمه است.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، امروزه در جامعه بیمه گریزی وجود دارد و مردم با بیمه فاصله دارند، افزود: این موضوع تهدیدی است که باید به بهترین نحو ممکن به فرصت تبدیل شود.

وی اظهار کرد: تسهیل استفاده مردم از خدمات بیمه‌ای و کاهش بروکراسی اداری در پرداخت خسارت به مردم، فراهم کردن زیرساخت‌های حقوقی و قانونی و اجباری شدن برخی موارد مانند تجربه موفق بیمه شخص ثالث می‌تواند به افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک کند.

حجت‌الاسلام حمیدی، تصریح کرد: سوءاستفاده برخی مردم از بیمه، تهدیدی جدی برای این صنعت محسوب می‌شود که باید برای این موضوع نشستی جداگانه برگزار و موضوع بررسی شود.

پیوست بیمه‌ای در سند تحول استان‌ها لحاظ شود

قائم‌مقام رئیس‌کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: برای ایجاد جایگاه ویژه برای صنعت استان نیاز به تغییر نگاه راهبردی در مدیران ارشد وجود دارد و باید پیوست بیمه‌ای در سند تحول استان‌ها لحاظ شود.

مجید مشعل‌چی، یکی از مشکلات صنعت بیمه را کافی نبودن اختیارات استان‌ها عنوان کرد و گفت: برای حل هر مسئله و موضوع، سازوکار بیمه‌ای وجود دارد که باید آن را پیاده‌سازی کرد.

مشعل‌چی تصریح کرد: در صنعت بیمه کشور هزار برابر حق بیمه دریافتی، تعهد وجود دارد و باوجود همه تحریم‌ها، حوزه‌های اصلی مانند پروازها، کشتی‌رانی، پتروشیمی و... بیمه هستند.

2130 نمایندگی بیمه در استان کرمان

در ادامه عضو شورای عالی بیمه، ضریب نفوذ بیمه را فاکتور مهمی برای توسعه اقتصادی در هر کشور عنوان کرد و گفت: استان کرمان ظرفیت‌های اقتصادی بسیار بزرگی دارد اما نتوانسته از این فرصت استفاده کند و ضریب نفوذ بیمه در استان 1.4 درصد است.

محمدرضا خوش کیش، اظهار کرد: در استان کرمان دو هزار و 130 نمایندگی بیمه فعال هستند که بدون دریافت هیچ خدماتی از دولت اشتغال ایجاد کرده‌اند و اگر حمایت شوند می‌توانند اشتغال بیشتری را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: برای استان کرمان در نظر گرفته شده که تا دو سال آینده ضریب نفوذ بیمه توسعه یابد و نمایندگی‌های بیمه نیز تا دو برابر افزایش یابند که اشتغال نیز دو برابر خواهد شد.

خوش کیش، در رابطه با تفسیر به رأی برخی سازمان‌های مرتبط مانند تأمین اجتماعی و امور مالیاتی نسبت به اعمال عوارض قانونی به بیمه‌ها تصریح کرد: همچنین تقسیط پرداخت‌های بیمه می‌تواند عامل مهمی برای تشویق مردم در استفاده از بیمه و افزایش ضریب نفوذ بیمه خواهد بود.

موضوعات :
در همین رابطه