رادیو مجازی اتاق ایران - 30 خرداد 1403

تفاهم‌نامه همکاری برای ارتقای سطح تولید و صادرات گیاهان دارویی امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری بین کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران و اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی با هدف شناسایی و تقویت ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی گیاهان دارویی امضا شد.

سارا ترابی

خبرنگار
30 خرداد 1403
کد خبر : 70186
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب و اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی به منظور شناسایی و تقویت ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی ایران در بخش گیاهان دارویی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

پیش از امضای این تفاهم‌نامه، ضرورت توجه به این مهم در راستای افزایش سطح تولید و صادرات گیاهان دارویی که از مزیت‌های بخش کشاورزی ایران به شمار می‌آید، در نشستی با حضور روسای هر سه بخش، تشریح شد.

در این رابطه به مطالعاتی اشاره شد که حدود 3 سال گذشته از سوی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب آغاز شده و هدف آن شناسایی و کسب اطلاعات جدید از گیاهان دارویی کشور است. بر اساس گزارشی که از سوی بهزاد فکاری، رئیس گروه اقتصادی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، ارائه شد، در حین مطالعه و با توجه به اینکه میزان اطلاعات و داده‌های موجود از وضعیت تولید گیاهان دارویی در ایران اندک است، مرکز تصمیم گرفت از دانش انجمن‌ها و اتحادیه‌های فعال در این حوزه بهره بیشتری ببرد؛ بدین‌ترتیب زمینه انعقاد تفاهم‌نامه مذکور فراهم شد.

در ادامه عباس کشاورز، معاون پژوهشی این مرکز نیز با اشاره به مشکلات آبی در ایران و وضعیت پرورش گیاهان دارویی که هم به صورت اهلی و هم طبیعی در سطح کشور می‌رویند، گفت: مرکز طبق مأموریت ذاتی خود آسیب‌شناسی صادرات را ۹ سال است که در دستورکار قرار داده و به نتایج قابل توجهی رسیده است. از طرفی بر اساس داده‌های موجود متوجه شدیم از صادرات محصولاتی که در شرایط بسیار سخت، تولید می‌کنیم، منابع مالی مناسبی حاصل نمی‌شود.

او ادامه داد: در حدود 3 سال گذشته، مطالعاتی را روی گیاهان دارویی آغاز کردیم. طبق بررسی‌های انجام شده به اینجا رسیدیم که دولت نتوانسته اولویت‌های بخش کشاورزی را تعیین کند و از سویی در شناسایی مشکلات موجود نیز ضعیف عمل کرده است.

کشاورز تصریح کرد: با توجه به عملکرد دولت در بخش کشاورزی و به ویژه گیاهان دارویی، تصمیم گرفتیم با همکاری دیگر بخش‌های فعال در حوزه گیاهان دارویی که به صورت تخصصی‌تر این بخش را دنبال می‌کنند، مطالعاتی را که شروع کردیم تکمیل و غنی‌تر کنیم.

بر اساس اظهارات او دامنه حوزه گیاهان دارویی وسیع و ناشناخته و اطلاعاتی که درباره این فعالیت در اختیار داریم بسیار اندک است. پس ضرورت داشت مطالعه‌ای که در حال انجام بود را جامع‌تر دنبال کنیم. در مرکز مطالعات اعتقاد داریم که تولیدات گیاهان دارویی در کشور می‌تواند به منبع خوبی برای ارتقای سطح سلامت و بهداشت جامعه تبدیل شود.

محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران از پیگیری‌ها بابت افزایش سهم گیاهان دارویی در GDP کشور صحبت کرد و گفت: در حال حاضر میزان صادرات گیاهان دارویی در جهان برابر با 200 میلیارد دلار برآورد می‌شود و متأسفانه سهم ایران از این حجم صادرات کمتر از نیم درصد است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه در ایران 8 هزار گونه گیاهی وجود دارد، تصریح کرد: اگر قرار باشد تولیدات و صادرات گیاهان دارویی در ایران را افزایش دهیم و سهم ایران را در بازار جهانی حداقل به 10 درصد برسانیم باید میزان صادرات خود را به 20 میلیارد دلار افزایش دهیم.

به باور عضو هیات نمایندگان اتاق ایران باید به بخش خصوصی اعتماد کرد. چراکه توسعه سطح تولید و صادرات به ویژه در بخش کشاورزی به کمک بخش خصوصی امکان‌پذیر است.

رضایی ادامه داد: حتی می‌توان کشت فراسرزمینی را هم مورداستفاده قرار دهیم و به کمک آن ضمن حفظ امنیت غذای کشور، صادرات را افزایش داده و ارز به کشور وارد کنیم. هرچند متأسفانه درباره کشت فراسرزمینی که از سال ۹۵ جدی‌تر مورد توجه قرار گرفت تا به امروز زیرساخت‌ها و قوانین پایه دچار مشکل هستند. بنابراین کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی به این باور رسیدند که با همکاری مرکز مطالعات، در راستای ارتقای سطح تولید و صادرات انواع گیاهان دارویی قدم بردارند و تفاهم‌نامه همکاری با یکدیگر امضا کنند.

در همین رابطه