میلاد امام موسی کاظم علیه‌السلام مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 6 تیرماه 1403

رئیس اتاق اراک در نشست شورای گفت‌وگوی استان مرکزی مطرح کرد

بسترهای عبور از کشاورزی سنتی فراهم شود

ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک با اشاره به بهره‌وری بالا در شیوه‌های نوین کشاورزی، بسترسازی برای عبور از کشاورزی سنتی را یک الزام برای متولیان این حوزه عنوان کرد و خواستار توجه به آن شد.

04 تیر 1403
کد خبر : 70228
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: دنیا به سمت‌وسوی کشاورزی نوین رفته و بحث بهره‌مندی از ظرفیت گلخانه‌ها به‌ویژه گلخانه‌های هیدروپونیک (کشت در آب) در اولویت قرار گرفته است؛ اما هنوز کشور ما با این موضوع بیگانه است و در گرفتاری فضای باز کشاورزی به سر می‌برد. این در حالی است که این صنعت در کشوری مثل هلند با وسعتی معادل یک‌سوم استان فارس، به حدی رشد کرده که فقط با 10 هزار هکتار انواع گلخانه، به دومین صادرکننده محصولات کشاورزی (بعد از آمریکا با ۲۷۰ برابر زمین زراعی) تبدیل شده است.

ناصر بیکی در هشتاد و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی افزود: در این راستا ضرورت دارد متولیان بخش کشاورزی با برنامه‌ریزی‌های اجرایی، بسترهای عبور ایران از کشاورزی سنتی را فراهم سازند.

بیکی با اشاره به مشکلات فعلی کشاورزان و باغداران اظهار کرد: گلخانه‌داران هنوز با معضل تأمین سوخت دست در گریبان‌اند، در صدور پروانه احداث گلخانه و تأمین برق دچار دست‌اندازهای اداری هستند و با دانش فنی روز و کشاورزی نوین فاصله زیادی دارند.

او سپس با اشاره به دستور کار نخست جلسه گفت: طبق ارزیابی‌های انجام شده از عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و نظر به اینکه این شورا دردآشنا و مشرف‌به چالش‌های فعالان اقتصادی است به‌عنوان بهترین مرجع پایش فضای کسب‌وکارهای استانی، مورد بهره‌گیری اطلاعاتی قرار می‌گیرد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: مطابق شاخص‌های ارزیابی وزارت کشور در رابطه با عملکرد شوراهای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، این شورا در استان مرکزی در سال ۱۴۰۲ با اختلاف بسیار ناچیز در رتبه سوم کشور قرار گرفت.

او توضیح داد: همچنین صعود ۱۲ پله‌ای در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ از دیگر دستاوردهای این شوراست و علیرغم اینکه شوراهای گفت‌وگوی کشور میانگین رشد کیفی ۱۷ درصدی را از خود نشان می‌دهند، شورای استان مرکزی این رشد میانگین را همراه این صعود ۱۲ پله‌ایِ مضاعف به ثبت رسانده است.

بیکی گفت: در گزارش وزیر کشور به معاون اول، در سال ۱۴۰۲ شوراهای گفت‌وگوی استانی ۲۸۶ جلسه برگزار کرده‌اند که حاصل آن ۱۹۱۶ مصوبه بوده است و کمک بزرگی به رفع موانع تولید می‌کند.

از این تعداد، ۲۹۷ مصوبه در رابطه با پیشنهادهای ملی بوده که در برخی خوشبختانه موارد به اصلاح قانون منجر شده است و ۱۶۱۹ مصوبه استانی نیز به دست آمده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خاطرنشان کرد: شوراهای استانی ۱۶۵ دستاورد قطعی داشته که بسیاری از این مصوبات به مرحله اجرا رسیده است.

او بیان داشت: به گزارش وزیر کشور بیشترین دستاورد به ترتیب به خراسان رضوی، مرکزی، اصفهان و البرز مربوط است که حاکی از همراهی دولت و بخش خصوصی با یکدیگر است.

بیکی در رابطه با دستور کار دوم جلسه هم گفت: همه‌چیز دلالت بر این دارد که وزارت جهاد کشاورزی در افزایش و توسعه گلخانه‌ها مصمم است اما متأسفانه برخی ابلاغیه‌های دستگاه‌های نظارتی و راهبردهای دستگاه‌های اجرایی با این امر مغایر است.

او تأکید کرد: مادامی‌که این مقررات و قوانین در تناقض با سیاست توسعه گلخانه‌ای باشند، چالش‌های این مسیر قابل‌رفع نیست و برای این امر نیازمند همکاری و مساعدت همه‌جانبه دستگاه‌های دولتی و همچنین پرهیز از تضاد و تناقض قوانین موضوعه است.

در ادامه جلسه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اراک گفت: پیشنهاد می‌شود مزارع مشاعی که برای استعلام آب دچار مشکل هستند، با مشارکت و رضایت شرکا اقدام نمایند.

مجتبی جلالوندی افزود: در ارتباط با پروانه بهره‌برداری هم گفتنی است کنتورهای برق هوشمند هستند و قابلیت برنامه‌ریزی دارند و شرکا با هماهنگی یکدیگر می‌توانند مبادرت به استفاده از کنتور کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اراک ادامه داد: بعضی از شهرستان‌های استان مانند خنداب و شازند در حوزه محصولات باغی و افزایش تولید و حتی صادرات بسیار ظرفیت بالایی دارند و مصرف آب آنها نیز با گلخانه‌ها برابری می‌کند، لذا اگر وزارت جهاد کشاورزی مساعدت کند و مانند گلخانه‌ها از باغداران حمایت نماید می‌توان به اتفاقات خوب در این راستا امیدوار بود.

جلالوندی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به فعالیت چاه‌های غیرمجاز گفت: این امر نیازمند نگرش جدی و حتی برخوردهای قانونی است که انتظار می‌رود تصمیم‌گیران دولتی در این زمینه اقدام کنند.

در ادامه جلسه نماینده اراک، خنداب کمیجان گفت: آب و انرژی دو مقوله‌ای است که در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و چالش‌های این حوزه باید مورد چاره‌اندیشی قرار گیرد.

نادرقلی ابراهیمی افزود: از آنجا که ارتزاق ۲۰ میلیون نفر از این بخش تأمین می‌شود هرگونه قصور و کم‌کاری در این بخش باید مورد پیگیری و برخورد جدی واقع شود.

او تصریح کرد: اکنون کشت‌های گلخانه‌ای از جایگاه بالایی در سراسر دنیا برخوردار است اما در کشور ما هنوز در این موضوع نقصان‌هایی وجود دارد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه ۱۱ کرسی مجلس این دوره به افراد متخصص در بخش آب و کشاورزی اختصاص یافته اظهار کرد: این فرصت مغتنمی است که می‌تواند راهگشای معضلات این حوزه باشد.

او بر هدف‌گذاری توسعه گلخانه‌ای و ایجاد و افزایش شهرک‌های گلخانه‌ای تأکید کرد.

ابراهیمی ظرفیت استان مرکزی و شهر اراک را به لحاظ تولیدات باغی و وجود باغات بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: حفظ این موهبت باید موردعنایت قرار گیرد.

نماینده دیگر اراک، خنداب و کمیجان در مجلس هم گفت: امروز دنیا به سمت کشت هیدروپونیک هدایت شده تا بهره‌وری افزایش یابد اما کشور ما هنوز درگیر مشکلات اولیه‌ای همچون تأمین انرژی گلخانه‌هاست.

محمد جمالیان افزود: عدم تناسب تعداد گلخانه‌ها با وسعت کشور پهناور ایران حکایت از فقدان بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در این راستا دارد.

او اضافه کرد: اکنون‌که اثبات شده بازدهی گلخانه‌ها ۱۰ برابر کشت در زمین و خاک است باید برای مانع زدایی در ایجاد و بهسازی وضعیت گلخانه‌ها برنامه‌ریزی جدی صورت پذیرد.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان تصریح کرد: رفع موانع در این زمینه و همچنین صدور مجوزها و حرکت به‌سوی تسهیل در صادرات باید در دستور کار قرار گیرد.

او با اشاره به رتبه پنجم استان مرکزی در احداث گلخانه‌ها گفت: این آمار نباید باعث غرور شود و ادامه مسیر توسعه گلخانه‌ها همچنان از ضروریات است.

سپس معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی از بخش‌های مؤثر در اقتصاد است و سالانه بیش از ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی از محل صادرات این بخش عاید کشور می‌شود.

محمدمهدی برومندی افزود: ۵۰ درصد این میزان به صادرات محصولات باغی اختصاص دارد.

او ابراز داشت: امروز ۱۲۵ میلیون تن صادرات بخش کشاورزی را شاهد هستیم ضمن اینکه هم تولیدات کشاورزی دانش‌بنیان شده و هم الگوی کشت مناسب به کشاورزان ارائه شده و تحقیقات هم در این بخش به جایگاه واقعی خود نزدیک‌تر گشته است.

برومندی گفت: بخش کشاورزی ۳ میلیون هکتار باغ، ۲۸ هزار گلخانه، قریب به ۴۰۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی و ۲۶ میلیون تن انواع محصولات را در دل خود جای داده است.

او افزود: ۳۲ محصول باغی کشور رتبه‌های اول تا هشتم در دنیا را از آنِ خود کرده‌اند و کشور ما به‌جز در حوزه تولید ۴ محصول گرمسیری شامل موز، انبه، نارگیل و آناناس (که وارداتی است) در بقیه محصولات مازاد مصرف دارد و البته برای توسعه کشت محصول برنامه‌ریزی‌های جدی شده است.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: استان مرکزی به لحاظ کشت گل و گیاهان زینتی بسیار مستعد است و باید برای بهبود شرایط در این حوزه گام‌های اساسی در کشور و استان برداشته شود تا ایران از سهم بیشتری که شایسته آن است در صادرات این محصول برخوردار شود.

او کشاورزی را ضامن امنیت غذایی دانست که در همه دنیا به آن توجه می‌شود.

برومندی از تهیه لایحه نظام جامع باغبانی کشور با همکاری بخش‌های تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و مراکز عالی و بخش خصوصی خبر داد که تصمیم‌گیری و تدوین قانون در این رابطه از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود.

او شناسنامه‌دار کردن باغات را از لازمه‌های عبور از باغداری سنتی عنوان کرد.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در عصر حاضر ذائقه دنیا و سازوکارهای تجاری و صادراتی تغییر کرده تأکید کرد: درج شناسه تولید برای محصولات صادراتی یک الزام است و معتقدم این شناسه گذاری برای محصولاتی که در داخل عرضه می‌شود هم باید نهادینه شود.

او در پایان گفت: هم‌اینک از سه میلیون هکتار باغات کشور، یک‌میلیون هکتار فرسوده است که می‌طلبد مورد اصلاح، بازسازی و جایگزینی قرار گیرد.

در بخش پایانی این جلسه استاندار مرکزی و رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با اشاره به وضعیت استان در بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: در سال گذشته تحقق ۱۷۸ درصدی در اشتغال‌زایی را شاهد بودیم که به‌موجب آن، کسب رتبه دوم کشوری برای استان محقق شد.

فرزاد مخلص الائمه افزود: در زمینه پایش محیط کسب‌وکار هم استان برای چندمین سال متوالی به رتبه نخست دست یافت.

علاوه بر این؛ به لحاظ جذب تسهیلات تبصره ۱۸ جزو ۵ استان اول هستیم.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ابراز داشت: به‌منظور حذف فشار صنعت بر منابع آبی، بازچرخانی پساب در دستور کار قرار گرفت و عملیاتی شد.

در همین راستا ۱۶ استان کشور ازجمله استان مرکزی در فروردین‌ماه جاری قراردادی برای بازچرخانی پساب با حضور شهید آیت‌الله رئیسی منعقد کردند.

او از ۳۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری در بخش بازچرخانی پساب استان خبر داد و آن را قابل‌توجه دانست.

مخلص الائمه تأکید کرد: باوجود حمایت‌های ویژه در تأسیس گلخانه‌ها از سوی دولت هنوز در ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای شرایط مطلوبی نداریم.

او با بیان اینکه پشتیبانی از صادرات با حمل‌ونقل هوایی محور توجه استان است گفت: تدابیر خوبی در این زمینه اتخاذ شده است، ضمن اینکه پارک لجستیک که مجوز آن دریافت شده است هم به تقویت صادرات در استان کمک شایانی می‌کند.

موضوعات :
در همین رابطه