میلاد امام موسی کاظم علیه‌السلام مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 6 تیرماه 1403

رئیس اتاق گرگان در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان گلستان

حل مشکل برق صنعت مرغداری ضروری است

رئیس اتاق گرگان با اشاره به اینکه استان گلستان یکی از استان‌های مهم در تأمین مرغ چند استان کشور ازجمله تهران است، بر ضرورت حل مشکلات تأمین برق این صنعت تأکید کرد.

04 تیر 1403
کد خبر : 70234
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: از سال‌های گذشته همواره مقام معظم رهبری شعار سال را بر پایه حمایت از تولید و اشتغال‌زایی مطرح می‌کنند و این نشان‌دهنده حساسیت ایشان نسبت به مسائل اقتصادی است.

امیر یوسفی در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان گرگان افزود: تشکیل جلسات رفع موانع تولید در سال‌های اخیر موجب شده تا مشکلات بسیاری از فعالان اقتصادی رفع شده و از فرار سرمایه ممانعت شود.

یوسفی گفت: اتاق بازرگانی در دوره جدید با تشکیل ۱۰ کمیسیون تخصصی تلاش زیادی برای رفع موانع تولید و حمایت از فعالان حوزه اقتصادی همراه با رایزنی با مدیران دستگاه‌های اجرایی داشته است.

وی اظهار کرد: کمیسیون کشاورزی یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های این اتاق بوده که به‌واسطه عملکرد مثبت توانستیم در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران جایگاهی داشته باشیم و در دو دوره عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز بوده‌ایم.

رئیس اتاق گرگان گفت: سال گذشته در پرداخت مطالبات برخی محصولات کشاورزی دچار یکسری مشکلات بوده‌ایم که در همان ابتدای سال با نشست‌های متعدد جلوی تکرار این اتفاقات در سال جاری و هنگام برداشت محصول گرفته شد.

یوسفی تصریح کرد: در سال جاری با توجه به افزایش تولید گندم که تاکنون نزدیک به یک‌میلیون تن برداشت شده است باید مطالبات گندم کاران به‌موقع پرداخت شود.

وی گفت: تأمین برق واحدهای کشاورزی از مشکلاتی است که کشاورزان همواره با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نیازمند تدابیر جدی است.

وی اظهار کرد: مسئله قطعی برق صنایع نیز از دیگر دغدغه‌های تولیدکنندگان است که با توجه به اینکه این منطقه صنعتی نیست و بیشتر تولیدات آن بر پایه کشاورزی است اما قطعی برق آن همانند دیگر استان‌ها است که قابل‌قبول نیست.

یوسفی افزود: خرید محصولات کشاورزی از دیگر مشکلات تولیدکنندگان است که قبل از برداشت محصول باید تدابیر جدی برای آن اندیشیده شود، امسال خرید جو با مبلغ ناچیز قرار بود خریداری شود اما با نشست‌هایی که اتاق با سازمان تعاون روستایی انجام داد خرید این محصول به سقف ۱۰ هزار تومان رسید.

یوسفی اظهار کرد: خرید سیب‌زمینی که هم‌اکنون فصل برداشت آن است هم با مشکلاتی روبرو است چراکه به دلیل تصمیمات غلطی که از سوی جهاد کشاورزی گرفته شد و تعلل وزارتخانه در انجام وظایف، برای صادرات این محصول مانع ایجاد شد و صادرات آن هم‌زمان شد با برداشت سیب‌زمینی کشورهای همسایه و همین مسئله ضربه اقتصادی زیادی را به کشاورزان وارد کرد و ما از بازار صادرات سیب‌زمینی عقب ماندیم.

وی گفت: در حال حاضر قیمت خرید این محصول از ۵ هزار تومان به ۸ هزار تومان تصمیم‌گیری شده که کمک بزرگی برای کشاورزان است.

وی افزود: در رابطه با میگوی استان نیز به دلیل اینکه میگو یکی از محصولات مهم و صادراتی استان است نیازمند حمایت بیشتری است که تولیدکنندگان این صنعت مشکل تأمین آب دارند که بخشی از آن اگرچه حل شده اما نیازمند توجه و حمایت بیشتری هستند چراکه ۸۰ درصد این محصول صادر می‌شود.

رئیس اتاق گرگان بیان کرد: صنعت طیور استان نیز با دغدغه‌های ازجمله قطعی برق هنگام کار کشتارگاه‌ها روبرو هستند و از سوی دیگر سردخانه‌ها نیز به‌مراتب شرایط سخت‌تری دارند.

یوسفی گفت: با توجه به اینکه گلستان یکی از استان‌های مهم تأمین‌کننده مرغ چند استان کشور ازجمله تهران است باید مسئله تأمین برق آنها حل‌وفصل شود.

وی ادامه داد: بانک‌ها نیز از دیگر مشکلات فعالان اقتصادی هستند به این دلیل که این فعالان با تأمین مالی برای ادامه حیات مواجه هستند و اخذ تسهیلات با سود ۳۰ درصد در کنار مشکلات تولید امکان دریافت این تسهیلات را از آنها می‌گیرد و چنانچه واحدهای تولید حمایت نشوند منجر به خاموش شدن چراغ این واحدها شده که روشن کردن آنها کار بسیار سختی است.

یوسفی اظهار کرد: اگر نتوانیم موانع تولید را از سر راه تولیدکننده برداریم، سرمایه‌های استان برای ادامه بقا به دیگر استان‌ها و یا خارج از کشور منتقل می‌شود.

جهش تولید با کمک مردم مقدور است

رئیس‌کل دادگستری گلستان نیز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان گلستان گفت: به‌منظور رسیدگی تخصصی و سریع به اختلافات و دعاوی بین تجار و بازرگانان، استفاده از ظرفیت نهاد داوری حرفه‌ای در استان فعال شده است.

حیدر آسیابی افزود: توصیه ما به فعالان اقتصادی استان، گنجاندن شرایط داوری در قراردادها است تا در صورت بروز مشکل و اختلاف با مراجعه به داور، موضوع را سریع حل‌وفصل کنند.

وی گفت: این آمادگی و همراهی در دادگستری استان وجود دارد تا پرونده‌های مربوط به موضوع اختلافات و دعاوی بخش اقتصادی و بازرگانی استان که موضوع داوری در آن گنجانده نشده هم، پیش از رسیدگی قضایی برای استفاده از فرصت حل مسالمت‌آمیز اختلاف به نهاد داوری اتاق بازرگانی ارجاع شود.

رئیس‌کل دادگستری گلستان در ادامه این جلسه با اشاره تلاش‌های دادگستری استان برای هموار کردن مسیر تولید گفت: در یک سال گذشته، مشکل 60 درصد پرونده‌های تشکیل شده در دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان با پیگیری‌های قضایی و همراهی دستگاه‌های اجرای حل شد و بقیه نیز در حال پیگیری است.

وی گفت: همچنین پارسال 110 واحد تولیدی که تعطیل بودند و یا در آستانه تعطیلی بودند با پیگیری‌های قضایی و اجرایی، به مسیر تولید ادامه دادند و نزدیک به 3 هزار فرصت شغلی، حفظ شد.

آسیابی گفت: علاوه بر حمایت‌هایی که از تولیدکنندگان صورت می‌پذیرد و با همت کمیته پیگیری مطالبات بانکی دادسرای مرکز استان، 204 میلیارد تومان از این معوقات بانکی، به چرخه بانکی استان بازگشت تا دوباره به چرخه تولید تزریق شود.

وی گفت: برای تثبیت مالکیت واحدهای تولیدی هم با تلاش شبانه‌روزی اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان تاکنون ۳۳۲ جلد سند تک‌برگ به شهرک‌های صنعتی تحویل شد.

وی با تأکید بر اینکه چتر حمایتی دادگستری فقط منحصر به تولیدکنندگان نیست افزود: حمایت از سرمایه‌گذاران و پیگیری مشکلات آنها برای صدور مجوزها و تأمین زیرساخت‌ها از دیگر مواردی است که در قالب ستاد اقتصاد مقاومتی با جدیت در استان پیگیری می‌شود.

 بودجه مشخصی برای حمایت از تولید در نظر گرفته شود

سلیمانی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز با اشاره به اینکه تشکیل جلسات اقتصاد مقاومتی باعث دلگرمی فعالان بخش خصوصی است، گفت: بانک‌های استان در حد توان رسیدگی و کمک می‌کنند اما مشکل فرا استانی است که باید بودجه خاص برای تسهیلات به واحدهای تولیدی گرفته شود.

وی افزود: اقتصاد استان بر پایه کشاورزی است و صنعت طیور به‌عنوان یک صنعت راهبردی در استان به شمار می‌رود به همین دلیل می‌بایست یک ردیف بودجه خاص برای استان در نظر گرفته شود.

سلیمانی اظهار کرد: قانون باید تا جایی که امکان دارد منعطف شود تا دستگاه‌های اجرایی بتوانند مشکلات و چالش‌های بخش خصوصی را رفع کنند

وی بیان کرد: موضوع برق برای تمامی فعالان بخش خصوصی یک معضل جدی شده به‌خصوص برای صنعت طیور که در کشور به‌عنوان یک صنعت معین حساب می‌شود.

سلیمانی تصریح کرد: پیشنهاد این است که در موضوع برق یک ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته و در قالب موتور ژنراتور برای واحدهای تولیدی منظور شود.

وی افزود: برای استفاده از خدمات داوری کافی است طرفین شرط داوری مرکز را در قرارداد درج کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق گرگان گفت: قوه قضائیه می‌تواند از طریق شناسایی موانع، صدور مجوز برای فعالیت‌های سالم اقتصادی و گلوگاه‌ها، رفع علل اطاله در اعطای تسهیلات به تجار و سرمایه‌گذاران به‌ویژه در بحث ترانزیت کالا گمرک و... با اتاق همکاری داشته باشد.

وی در ادامه گفت: بررسی روند ورود و خروج سرمایه از کشور و ارائه گزارش تحلیلی و رسیدگی فوری به دعوای مربوط به سرمایه‌گذاران در دادسراها و اماکن عمومی کمک بزرگی به فعالان اقتصادی خواهد بود.

سلیمانی افزود: اتاق می‌تواند نظارت بر صدور قراردادهای تأمین اموال از طریق دادستان‌های مربوطه به‌منظور جلوگیری از توقف عبور سرمایه‌گذاران را انجام دهد.

موضوعات :
در همین رابطه