رادیو مجازی اتاق ایران - 9 تیرماه 1403

آیین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان همدان برگزار شد

در مراسمی با حضور هیأت رئیسه و هیأت نمایندگان اتاق همدان، مدیران دولتی و فعالان اقتصادی، از 10 صادرکننده نمونه استان همدان تقدیر شدند.

06 تیر 1403
کد خبر : 70248
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان گفت: روز ملی صادرات فرصتی برای ارزیابی توانمندی‌ها و همچنین گرامیداشت کسانی است که بی‌وقفه در این عرصه و شرایط کاملاً نابرابر با انبوهی از مشکلات در سطوح مختلف فعالیت می‌کنند.

رحیم مرتضایی در آیین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان همدان افزود: صادرات غیرنفتی به دلایل متعددی نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند. سال‌هاست بخش عمده بودجه‌های سنواتی کشور صرف هزینه‌های جاری کشور می‌شود و عملاً توانی برای حمایت از تولید باقی نمی‌ماند که نتیجه آن سبب تغییر توازن تجارت به نفع واردات و ایجاد نرخ تصنعی ارز خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز در حالی روز صادرات را گرامی می‌داریم که صادرکننده ایرانی در قیاس با رقبای خارجی هنوز نمی‌تواند مبدأ جذابی برای صادرات در بازار بسیار رقابتی جهان باشد.

رئیس اتاق همدان با بیان اینکه صادرات غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۲ به میزان حدود ۵۰ میلیارد دلار بوده است، اظهار کرد: این رقم هیچ تناسبی با ظرفیت صادراتی کشور ندارد.

وی افزود: مالزی با ۳۰ میلیون جمعیت بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار صادرات دارد و ایران با جمعیت ۸۰ میلیونی خود استحقاق صادرات غیرنفتی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار را دارد.

مرتضایی درباره انتظارات بخش خصوصی از دولت پیش‌رو گفت: صادرات موفق زمانی رخ می‌دهد که ناشی از تولید موفق و باکیفیت مناسب باشد و تا زمانی که تولید رقابتی نشود و خود را به تکنولوژی روز مجهز نکند و مورد حمایت قرار نگیرد صادرات موفق متناسب با ظرفیت کشور شکل نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه با توجه به تغییرات ژئواکونومیک در منطقه و جهان لازم است سند راهبرد ملی توسعه صادرات به‌روزرسانی شود، توضیح داد: با عنایت به نقش بی‌بدیل بخش خصوصی در این زمینه لازم است نظرات این بخش با توجه به برنامه‌های بالادستی در آن گنجانده شود که اتاق بازرگانی ضمن اعلام آمادگی حاضر است برنامه‌ریزی لازم را برای انعکاس نظرات صاحب‌نظران و صادرکنندگان فراهم کند.

رئیس اتاق همدان با تأکید بر اینکه مشوق‌های صادرات می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در افزایش صادرات داشته باشد، گفت: پیشنهاد ما ادغام صندوق ضمانت صادرات در بانک توسعه صادرات و افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات است.

مرتضایی با تأکید بر اینکه چند نرخی بودن ارز یک سیاست شکست خورده است، اظهار کرد: وعده تک‌نرخی شدن ارز مدت‌هاست داده شده ولی هنوز منتظر اجرای آن هستیم.

وی ادامه داد: درعین‌حال تعهد ارزی و تعلیق کارت‌های بازرگانی بر فرایند صادرات به‌خصوص برای صادرکنندگان متوسط و کوچک حائز اهمیت است.

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه قوانین و مقررات دست و پاگیر و متناقض باید از سر راه صادرکنندگان برداشته شود، گفت: اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های صادراتی آماده‌اند تا بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، زمینه تدوین قوانین و مقررات درست همکاری لازم را با دولت داشته باشند.

رئیس اتاق همدان اظهار کرد: زیرساخت‌های حمل‌ونقل ضعیف سبب افزایش قیمت تمام‌شده کالای صادراتی است درحالی‌که ایران باید کریدور حمل کالا در منطقه باشد و از فرصت عضویت ایران در پیمان شانگهای و اوراسیا حداکثر استفاده را به‌عمد آورد.

وی تأکید کرد: همان‌طور که بارها درخواست شده است رایزن‌های بازرگانی سفارت‌خانه‌های ایران باید توسط افراد توانمند و از بخش خصوصی و یا با همکاری بخش خصوصی انتخاب شوند.

مرتضایی گفت: بانک‌های استان نیز باید تسهیلات خود را هرچه بیشتر به سمت تولید و کشاورزی هدایت کنند تا موتور تولید استان تقویت شود.

وی افزود: خام‌فروشی نیز یکی از معضلات صادرات است که این امر با تکمیل زنجیره تولید برطرف خواهد شد بنابراین باید امکان سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار توسط دستگاه‌های متولی فراهم شود.

در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان همدان، از صنایع غذایی سحر، شرکت شیشه همدان، شرکت سیمان هگمتان، شرکت صنایع سیمان نهاوند، معادن سرمک، رزپالایش غرب، شرکت صنایع شیمیایی فراپل جم، پایا بسپار آریا، نوین بسپاره سازه آروین و شرکت پنیر و خامه ملایر تقدیر به‌عمد آمد.

محصولات صادراتی برتر استان در گروه کالایی صنایع تبدیلی کمپوت و کنسرو، محصولات معدنی غیرفلزی و فرآوری شده، سیمان و کلینکر، مواد معدنی، محصولات شوینده، مواد و محصولات آرایشی و بهداشتی، رنگ و رزین و چسب، و مصنوعات پلیمری قرار دارند.

موضوعات :
در همین رابطه